NEW VERSION OF RAMWONG WIAN KROK

Main Article Content

ไกรวิทย์ สุขวิน

Abstract

            Ramwong Wian Krok is one of the performance types that entertains people, especially in the southern region of Thailand. The main characteristics are as follows: 1) It is originally adapted from Ram Ton (Thai Folk Dance) in the central region of Thailand, but it has been changing over time. 2) Ramwong Wian Krok is focus on music rather than the dance. Originally, Ram Ton uses only one musical instrument which is Ton as a component of the dance. When using various kinds of musical instruments like String Band, the instruments in this band include electric quitars, electric bass, electric keyboard, and drum Set. In some bands they add some percussion and woodwind or brass as well. 3) The songs have been played in the original form, but they might have been added other types of songs to target different groups of audiences. 4) Ramwong Wian Krok has three stages including: stage one for slow songs, stage two for Ramwong, Cha-Cha-Cha and contemporary songs, this is the longest stage, and stage three is to bid farewell to the audience.  

Article Details

How to Cite
สุขวิน ไ. (2021). NEW VERSION OF RAMWONG WIAN KROK. JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES SONGKHLA RAJABHAT UNIVERSITY, 3(2), 131–151. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/husoskru/article/view/254217
Section
Academic Articles

References

กรมส่งเสริมวัฒนธรรม. (2562). มรดกวัฒนธรรมภาคใต้. นนทบุรี: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด.
ครูโลม ทีดีดิจิตอล. (2563). รำวงดาวกระจายสุดมันส์ EP1 [วีดิทัศน์]. สืบค้นเมื่อ 20 กรกฎาคม 2564, จาก https://www.youtube.com/watch?v=tAWgwg8Fre8
ชัยศิริ รอดรักษ์. (2561). วงใบไผ่ ลูกทุ่งวาไรตี้ แสดงสด ณ อำเภอรัษฏา EP1 [วีดิทัศน์]. สืบค้นเมื่อ 20 กรกฎาคม 2564, จาก https://www.youtube.com/watch?v=16N-sUgkUlw
ชัยศิริ รอดรักษ์. (2563). เวียนครก ศรีนาโพธิ์ (รำวง) ชุดล่าสุด 23/10/63 ติดต่อการแสดงโทร 0816916064 [วีดิทัศน์]. สืบค้นเมื่อ 19 กรกฎาคม 2564, จาก https://www.youtube.com/watch?v=coHTpFBUDoc
ประภาศรี อึ่งกุล และคณะ. (2557). การศึกษาภูมิปัญญาท้องถิ่น การแสดงพื้นบ้านรําวงเวียนครก กรณีศึกษา ตำบลนาพละ อำเภอเมือง จังหวัดตรัง. ใน การประชุมวิชาการ การพัฒนาชนบทที่ยั่งยืน ครั้งที่ 4. 4(1), 291 – 299.
ปรามินทร์ เครือทอง. (2563). “รำวง” อาวุธของจอมพล ป. ที่ใช้รับมือญี่ปุ่น สู่ภาคปฏิบัติ หยุดราชการครึ่งวันมารำวง?. สืบค้นเมื่อ 18 กรกฎาคม 2564, จาก https://www.silpa-mag.com/culture/article_31303
สธน โรจนตระกูล. (2559). ดนตรีนิยม Music Appreciation. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
สุจิตต์ วงษ์เทศ. (2559). สุจิตต์ วงษ์เทศ : เพลงรำวง สงกรานต์สุวรรณภูมิ. สืบค้นเมื่อ 18 กรกฎาคม 2564, จาก https://www.matichon. co.th/columnists/news_105413
สำนักการสังคีต. (ม.ป.ป.). รำวงมาตรฐาน. สืบค้นเมื่อ 18 กรกฎาคม 2564, จาก https://www.finearts.go.th/performing/view/6954-รำวงมาตรฐาน
สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. (2554). รำวง. สืบค้นเมื่อ 18 กรกฎาคม 2564, จาก https://dictionary.orst.go.th/
Twilight _Photo. (2555). ชาวาลา เต็มวง ณ. ราชภัฏนครศรี [วีดิทัศน์]. สืบค้นเมื่อ 19 กรกฎาคม 2564, จาก https://www.youtube.com/watch?v=EeElPt_itOs