REPRESENTATION OF WOMEN IN SOUTHERN LULLABY

Main Article Content

Siriporn Rodkliang

Abstract

This article concerned about the role of women in the Southern Lullaby The objectives were to 1) study the representation women that appear in the southern lullabies. In the study, the concept of representation women was used. Representation was used as a framework for the analysis. Use lullaby data thesis work Articles and related documents to explain the content of the nursery rhyme reflect women's representations in various aspects as follows: 1) representation of woman without expertise in household chores 2) representation of woman in self-possession 3) representation Occupation 4) representation of woman in self-domination 5) representation of women cross-racial marriage avatar 6) The representation of Beauty portrait 7) The representation of Motherhood avatar 8) The representation of  Religious avatar 9) The representation of female rely on men


The representation of women appeared. It creates the meaning of being a woman according to tradition. Good at household chores for women through society and family in a patriarchal system or which determines the gender roles for them to be mothers, wives, home ethics resulting from the creation of social reality from nursery rhymes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodkliang, S. (2022). REPRESENTATION OF WOMEN IN SOUTHERN LULLABY. JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES SONGKHLA RAJABHAT UNIVERSITY, 4(1), 115–148. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/husoskru/article/view/253948
Section
Academic Articles

References

กษริน วงศ์กิตติชวลิต. (2552). ภาพตัวแทนของพระสุริยโยทัยในวรรณกรรมไทย. อักษรศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

กัลป์ยกร แก้วเกียรติคุณ. (2548). รู้เท่าทันการเมืองเรื่อง “เต้านม” ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สำนักบัณฑิตอาสาสมัคร มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

กิตติ กันภัย. (2547). การเปรียบเทียบภาพตัวแทนของผู้หญิงสมัยใหม่และหลังสมัยใหม่ ในภาพยนตร์ไทยและภาพยนตร์อเมริกัน. นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

จรูญ บุญญาพิทักษ์. (2554). คำสอนสตรีในเพลงกล่อมเด็กภาคใต้. สำนักศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลา.

ถิรฉัตร คงจันทร์. (2556). เพลงกล่อมเด็กไทย (ภาคใต้). ศิลปะศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมมาธิราช.

ธิติมา ดอนสมจิตร. (2562). ตัวละครเมียน้อยในนวนิยายไทยร่วมสมัย : ภาพแทนและการประกอบสร้างความหมายทางสังคม. ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

ทวีลักษณ์ พลราชม. (2562). ภาพแทนผู้หญิงในวรรณกรรมท้องถิ่นภาคใต้สมัยจารีตถึงยุคแผนพัฒนาเศรษฐกิจแห่งชาติ. โครงการจัดประชุมวิชาการระดับชาติ เวทีวิจัยมนุษยศาสตร์ไทย ครั้งที่ 13.

สำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมวิทยาศาสตร์วิจัยและนวัตกรรม (สกสว). คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

นิตยา ชูดำ. (2550). ลักษณะการใช้ภาษาและเนื้อหาในเพลงกล่อมเด็กจังหวัดพัทลุง. ศิลปศาสตมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

ภัทรศศิร์ ช้างเจิม. (2559). ภาพตัวแทนผู้หญิงในการ์ตูน Disney princess. วารสารศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ภิญโญ จิตต์ธรรม. (2509). เพลงพื้นเมืองภาคใต้ เพลงร้องเรือหรือเพลงกล่อมเด็ก. โรงเรียนสตรีฝึกหัดครูสงขลา.

เยาวเรศ ศิริเกียรติ. (2521). เพลงกล่อมเด็กไทย. การศึกษามหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ราชิดา พฤกษารัตน์. (2540). โวหารรักในเพลงกล่อมเด็ก ที่พบในจังหวัดนครศรีธรรมราช. ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต.มหาวิทยาลัยทักษิณ.

ลำพอง คัญทะลีวัน. (2553). ภาพตัวแทนผู้หญิงในนิตยสารของสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ช่วงปี ค.ศ. 2002-2007. ศิลปะศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

วรางคณา นิพัทธ์สุขกิจ. (2562). บทบาทของชาวจีนทางด้านเศรษฐกิจไทย จากสมัยอยุธยา จนถึงสมัยรัชกาลที่ 5. วารสารอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร. 41(2), น. 254.

วีระศักดิ์ บุญญาพิทักษ์. (2535). คำบริภาษในเพลงชาน้อง. ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.

วัฒนะ จูฑะวิภาต.(2555). ผ้าทอกับวิถีชีวิตคนไทย. โครงการวิจัย.มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิต.

วาริฏฐา ฐาวโรฤทธิ์. (2551). นัยทางสังคมการเมืองของเพลงกล่อมเด็กไทย. เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สาคร พรมนิน. (2538). วิเคราะห์วัฒนธรรมที่ปรากฎ ในเพลงกล่อมเด็ก อำเภอปากพนัง จังหวัดนครศรีธรรมราช. ศิลปศาสตรมหาบัณฑิตมหาวิทยาลัยทักษิณ.

สุพัชรินทร์ นาคคงคํา. (2556). ภาพแทนสตรีไทยในนวนิยายอีโรติกของนักเขียนชายไทย. ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ภาษาไทย) มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

สาลี แก้วบุญส่ง. (2549). การศึกษาวิถีชีวิตของชาวทะเลน้อย อำเภอควนขนุน จังหวัดพัทลุง. สารนิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

สุนันทา อิ่อมประไพ. (2551). การสร้างภาพตัวแทนของผู้หญิงสุขภาพดีในนิตยสารสุขภาพและความงาม. นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อดิศร ศักดิ์สูง. (2550). ผู้หญิงในสังคมชนบท : การศึกษาเชิงประวัติศาสตร์บริเวณคาบสมุทรสทิงพระจังหวัดสงขลา พ.ศ. 2504-2550. มหาวิทยาลัยทักษิณ.