INTEGRATE THE BUDDHIST TEACHINGS THAT APPEAR IN THE SANDONTA TRADITION WITH THE SCHOOL CURRICULUM, SOCIAL STUDIES, RELIGION, AND CULTURE SUBJECT GROUP ACCORDING TO THE BASIC EDUCATION CORE CURRICULUM B.E.2008
Main Article Content
Abstract
Research study have a purpose 1) to study the history of the Sandonta tradition and Buddhist teachings in Surin Province, and 2) to integrate the Buddhist teachings appearing in the Sandonta tradition with the school curriculum. Social Studies, Religion, and Culture subject group according to the Basic Education Core Curriculum, B.E. 2008. There are 2 main steps in the research method: 2.1) study from Tripitaka documents, Buddhist academic documents and related research 2.2) field research. By interviewing relevant target groups and then analyzing them. The target group studied includes educational institution administrators. Head of the Social Studies, Religion and Culture subject group, Social Studies, Religion and Culture subject teachers, academics, educational supervisors, and students in schools that organize learning about the Sandonta tradition. The target group can be reached by means of specific interviews. Then present the research using descriptive analysis.
The results of the study found that Sand-Donta tradition that appears in Theravada Buddhist scriptures, found to be the origin of the Sandonta tradition Born from the belief. The mysterious power of ancestral spirits The Xan tradition in Buddhism is found to have originated from the belief in making merit and dedicating it to the dead. The belief has been continued that this tradition has been going on for a long time. But it was not found when it first happened. Nowadays, in the local language, it is called "tradition". “Sandonta” has rituals that take place such as offerings to ancestral spirits, offerings to spirits and making merit at the temple to dedicate to the deceased. The teachings that appear in the Sandonta tradition are found to have the teachings of Buddhist beliefs as follows: 1) Dedicating merit. Observe the precepts and practice meditation according to Buddhism. 2) Worship and remember goodness. that our ancestors had made before Therefore, it is appropriate to show compensation. 3) The act of offering sacrifices as appropriate. 4) Gratitude, showing knowledge and giving back to one's ancestors. 5) Sangha Vatthu, which is a teaching that will help one another as an anchor for others and There is sharing among family and community members. The teachings that appear in this Sandonta tradition are Buddhist teachings. Appears in the Sandonta ceremony. Integrating "Sandonta" creates learning skills that can be integrated into everyday life. Have good thoughts and practice the local wisdom in which they live. A form of dependence and awareness of tradition and see the value It is of such importance that integration has been arranged for students to study and learn for greater understanding by organizing teaching and learning. Allow children to participate in activities and integrate them into the school curriculum in the social studies subject group. Religion and culture according to the basic education core curriculum
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ที.ปา.(ไทย ) 11/132/87.
ที.ปา. (ไทย ) 11/ 136/99-100.
ที.ปา.(ไทย ) 11 / 133/ 98.
วิ.ม. (ไทย) 5 / 286 / 102.
องฺ.จตุกฺก. (ไทย) 21/ 61/ 103.
ชมรมรักษ์โหราศาสตร์ภาคพิธีกรรมบุรีรัมย์. (2554). ประเพณีแซนโฎนตา. ค้นเมื่อ พฤษภาคม 25, 2554 จาก http://horaburiram.igetweb.com/index.phpmo =3&art=510813.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตโต). (2540). ชีวิตหนึ่งเท่านี้สร้างความดีได้อนันต์. กรุงเทพมหานคร : มูลนิธิพุทธธรรม.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตโต). (2553). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 14. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์บริษัท สหธรรมมิก จำกัด.
พระมหาสุพจน์ คำน้อย. (2547). การศึกษาวิเคราะห์คำสอนเรื่องการอุทิศส่วนบุญในพระพุทะศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
พระอธิการช่วง ฐิตโสภโณ (ตั้งอยู่). (2554). คติทางพระพุทธศาสนาที่ปรากฏในประเพณีสารทเดือนสิบ (แซนโฎนตา)ของจังหวัดสุรินทร์. วิทยานิพนธ์นี้พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
สีมา อนุรักษ์. (ม.ป.ป.). มรดกคนอีสานประเพณีและวิถีชีวิต. กรุงเทพมหานคร : หจก ซี แอนด์ เอ็น.
สุเมธ เมธาวิทยากูล. (2532). สังกัปพิธีกรรม. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์ โอเดียนสโตว์
สุเมธ คงสวัสดิ์. (2531). ความเชื่อของชาวบ้านพลวง. ปริญญานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.