AN APPLICATION OF SANGHVATTHU PRINCIPLES (4) IN PUBLIC WEFARE WORK OF SANGHA IN SURAT THANI PROVINCE
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research article were 1) to study about the rule of the public welfare work, 2) to study about Sangahavatthu 4 involved in the public welfare work, and 3) to apply the principle of Sangahavatthu 4 to the public welfare work for Buddhist clergy in Suratthani. The qualitative research was conducted for this study. The 20 key informants consisted of Buddhist ecclesiastical official monk and Head of government / Scholar for management. The in-depth interview was conducted as the research tool. The data were analyzed by context based and the descriptive method was used for the presentation. The research findings were emerged as the followings: 1) The rule of public welfare consisted of 6 entries which were considered in (1) Monitoring and supporting goodness maintenance, (2) Religious studies, (3) Educational welfare, (4) Buddhism propagation, (5) Public assistance, and (6) Public welfare, 2) The principles of Sangahavatthu 4 were (1) Dana (liberality) : giving; generosity; charity, (2) Piyavaca (kind speech) : using kindly speech to convince any people, (3) Atthacariya (beneficial actions) : doing well and rendering services, and (4) Samanattata (impartiality) : behaving oneself even and equal treatment properly in all circumstances and producing admirableness and truthfulness as a true friend. 3) There were 5 aspects for applying the principle of Sangahavatthu 4 to the public welfare work for Buddhist clergy in Suratthani. The 5 aspects of service are the followings: (1) Conducting services, (2) Conducting any services for public welfare work, (3) Doing favors and participation in public work, (4) Performing actions that are useful and helpful to other people, and (5) Facilitating the building and location for instance: charity hall, crematorium, morgue, etc. Wat (Buddhist temple) becomes the center of national arts and cultures.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กองแผนงาน กรมการศาสนา. (2542). รายงานสภาพสังคมไทยด้านบทบาทของพระสงฆ์ในการให้การสวัสดิภาพหรือสงเคราะห์แก่ประชาชน. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์กรมการศาสนา.
ชำเลือง วุฒิจันทร์. (2541). การพัฒนากิจการคณะสงฆ์และการพระศาสนาเพื่อความมั่นคงแห่งชาติ. กรุงเทพมหานคร: กรมการศาสนา.
ดร, พระครูจิรธรรมรัต. (18 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
พระครูประภัสร์สิทธิคุณ (ประสิทธิ์ ปภสฺสโร). (2555). บทบาทของพระสงฆ์ด้านการสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์อำเภอจตุรพักตรพิมาน จังหวัดร้อยเอ็ด. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการเชิงพุทธ. มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระครูปริยัตยาภิรม. (10 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
พระครูปริยัติธำรงคุณ. (17 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
พระครูพิทักษ์เจติยานุกูล. (12 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
พระครูสิริธรรมวัฒนากร. (11 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
พระครูสุนทรธรรมพินิจ. (10 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2543). ความสำคัญของพระพุทธศาสนาในฐานะเป็นศาสนาประจำชาติ. (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์สหธรรมิก.
พระมหาดิลกรัศมี ฐิตจาโร. (19 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
พระมหาสันติ ฐานวโร. (2556). การประยุกต์ใช้หลักพุทธธรรมในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์เขตทุ่งครุกรุงเทพมหานคร. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหาสุนทร อติเมโธ. (11 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
พระราชไพศาลมุนี. (10 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
พระราชวรมุนี (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2523). พระพุทธศาสนากับสังคมไทยในปัจจุบัน. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์เคล็ดไทย.
พระสมุห์ชวลิต อุตฺตโม. (18 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
วิชวุทย์ จินโต. (21 มีนาคม 2566). การประยุกต์ใช้หลักสังคหวัตถุ 4 ในงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. (พระครูปริยัติคุณาวุธ, ผู้สัมภาษณ์)
สุริยนต์ น้อยสงวน. (2560). รูปแบบการปฏิบัติงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ในจังหวัดศรีสะเกษ. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ไอศูรย์ อินทร์เพชร. (2553). บทบาทของพระสงฆ์ในการพัฒนาสังคม: ศึกษากรณีพระเทพสาคร (แก้วสุวณฺณโชโต). ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการพัฒนาสังคม. มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.