LIVING TOGETHER IN MULTICULTURAL SOCIETY IN 3 SOUTHERN BORDER PROVINCES
Main Article Content
Abstract
This article presents the concept of living together in a multicultural society. Applying the principles of Buddhism and Islam to live together, to eliminate conflicts that arise from differences in race, religion, and culture, it takes a long time to instill in society people to recognize and change their thoughts, attitudes, and accept those differences. Southern border provinces consisting of the provinces of Yala, Pattani and Narathiwat, it is located in the southernmost part of Thailand. It has a border with the northern part of Malaysia. It is an area with customs and traditions that are different from other regions of Thailand. It has its own special identity, and the majority of people practice Islam and it is accepted that the three southern border provinces It is a land of "Multicultural Society". That is a land where people in the community have different beliefs and faiths, and have different social conditions, traditions, and cultures. The concept of developing coexistence in a multicultural society consists of giving importance to human development, Promoting participation of people in the community, Creating awareness of self-reliance among people in the community, Using community resources, Creating initiatives of people in the community and creating cooperation between communities and government agencies. Using guidelines for applying religious principles to life, which is the basic principle of each religion, That is, in Buddhism, there are the five precepts, the five principles, and the four Sangahavatthu, as for Islamic religious teachings, there are the six principles of faith and the practice of the five principles of faith, which are the daily practices of Muslims. This is in order to create happy coexistence of people in the multicultural society communities.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ขวัญชาติ กล้าหาญ. (2543). แนวทางการส่งเสริมการอยู่ร่วมกันอย่างสันติวิธีในพหุสังคม: ศึกษาเฉพาะกรณีสามจังหวัดชายแดนภาคใต้. ปัตตานี: วิทยาลัยป้องกันราชอาณาจักร.
คอลัฟ ต่วนบูละ และคณะ. (2559). การปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่ศูนย์อำนวยการบริหารจังหวัดชายแดน ภาคใต้กับสิทธิเสรีภาพในการเข้าร่วมกิจกรรมทางศาสนา. ใน รายงานการวิจัย. สถาบันพระปกเกล้า.
ตายูดิน อุสมาน และคณะ. (2554). เทคนิคและกระบวนการจัดการความขัดแย้งในสังคมพหุวัฒนธรรมสามจังหวัดชายแดนภาคใต้. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยราชภัฎยะลา.
พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัย มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหามงคลกานต์ ฐิตธมฺโม และคณะ. (2563). การอยู่ร่วมกันของคนในสังคมพหุวัฒนธรรมในประเทศไทยกรณีศึกษาสังคมพหุวัฒนธรรมในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่. วารสาร มจร อุบลปริทรรศน์, 5(3), 315-324.
พระมหายุทธนา นรเชฏโฐ และคณะ. (2559). ศึกษาวิเคราะห์หลักการอยู่ร่วมกันของสังคมพหุวัฒนธรรมในประเทศไทย: กรณีศึกษาชุมชนชาวพุทธและมุสลิมในชุมชนวัดท่าการ้อง ตำบลบ้านป้อม อำเภอ พระนครศรีอยุธยา จังหวัดพระนครศรีอยุธยา. วารสาร มจร พุทธศาสตร์ปริทรรศน์, 1(1), 40-61.
พระมหาสุขสันติ์ สุขวฑฺฒโน และคณะ. (2564). การอยู่ร่วมกันของคนในสังคมพหุวัฒนธรรมในประเทศไทย: กรณีศึกษาอำเภอเมือง จังหวัดสุพรรณบุรี. วารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์, 7(1), 176-189.
สิทธิโชค ปาณะศรี และคณะ. (2561). พหุวัฒนธรรมในมุมมองของปรัชญาหลังนวยุค. วารสารเซนต์จอห์น, 21(28), 31-46.
อภิญญา ดิสสะมาน. (2565). ถอดบทเรียนชุมชนสันติสุขภายใต้สันติวัฒนธรรม กรณีศึกษาชุมชนบึงคอไห ตำบลบึงคอไห อำเภอลำลูกกา จังหวัดปทุมธานี และชุมชนในตำบลเจ๊ะเห อำเภอตากใบ จังหวัดนราธิวาส. ใน รายการวิจัยฉบับสมบูรณ์. สำนักสันติวิธีและธรรมาภิบาล สถาบันพระปกเกล้า.
อีสมาแอ กาเต๊ะ. (2561). วะสะฎียะฮฺในอิสลามกับการอยู่ร่วมกันท่ามกลางสังคมพหุวัฒนธรรมด้านความเชื่อและความคิด. วารสารวิทยาลัยอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 9(1), 32-48.
อุทัย ภูคดหิน และคณะ. (2565). พหุวัฒนธรรม: การอยู่ร่วมกันของชุมชนตามแนวสาราณียธรรมเชิงพุทธบูรณาการ. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 10(5), 2313-2325.
Chiewonpipat, C. et al. (2004). Administration. Bangkok: Thammasat University.