BEHAVIOR IN THE PRACTICE OF MEDITATION FOR THE CESSATION OF SUFFERING

Main Article Content

Wilasinee Tupkoch
Kanitta Homtako
Phramaha Yutthanan Janta
Phrapalad Suriya Rattanayat
Sompong Kolaka

Abstract

Postures in meditation practice for the cessation of suffering There is a guideline for using postures in meditation as a guideline for the cessation of suffering. The researcher has studied and researched information from documents, textbooks, research papers, as well as various technological media related to the application of meditation postures in order to achieve wisdom and understanding of the true nature of suffering, namely Khan. 5 And the way that can be used to end suffering is the practice of meditation. Part of meditation practice is posture. which the postures in meditation practice consist of Great gestures and minor gestures The main posture or main posture is standing, walking, sitting and lying down in the sub-postures. It consists of 22 postures, using consciousness to determine and recognize the symptoms of the movements of the body. In which the meditator can apply the aforementioned posture to use in meditation practice. To train the posture of the body to be related to the speech and the mind as one unit based on precepts. The posture in meditation practice is therefore a practice that results in the meditation practitioner having a mind that is concentrated and peaceful. In considering the cause of suffering of the five aggregates, it results in the practitioner being free from suffering and leading to the cessation of suffering. Looking at suffering in Buddhism The Buddha expressed it in his first sermon. Dhammachakkappavattanasutra Suffering and the way to end suffering are the source of the doctrine that can be put into practice in order to end suffering. The preliminary dharma that encompasses all things is called the trinity. Explain the natural state that things are impermanent. suffering in himself and not having a true self

Article Details

How to Cite
Tupkoch, W., Homtako, K. ., Janta, P. Y. ., Rattanayat, P. S. ., & Kolaka, S. (2023). BEHAVIOR IN THE PRACTICE OF MEDITATION FOR THE CESSATION OF SUFFERING. Journal of MCU Nakhondhat, 10(2), 130–147. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/268240
Section
Academic Article

References

ชัยชาญ ศรีหานู. (2563). การปฏิบัติและการสอบอารมณ์กรรมฐานตามหลักพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศลาว. วารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์, 6(1), 15-23.

ตะวัน วาทกิจ. (2557). ความทุกข์ทางใจในบริบทพุทธธรรม. วารสารวิจัยราชภัฎเชียงใหม่, 15(1), 114 – 119.

ธัญญลักษณ์ เพ็งเจริญ. (2562). ผลของโปรแกรมการจัดการความทุกข์ทรมานทางจิตใจต่อการเผชิญปัญหาของวัยรุ่นที่ได้รับผลกระทบจากสถานการณ์ความไม่สงบในภาคใต้. ใน ดุษฎีนิพนธ์พยาบาลศาสตร์มหาบัญฑิต สาขาการพยาบาลศัลยศาสตร์. มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.

บุญมี แก้วต และคณะ . (2562). ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างหลักไตรลักษณ์กับหลักความผาสุกทางจิตวิญญาณ. วารสารพุทธศาสตร์ศึกษา, 10(2), 17 – 29.

เบญจวรรณ ชยางกูร ณ อยุธยา. (2562). แนวทางกำหนดรู้ขันธ์ 5 ในยุคนิวนอร์มอล. วารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์, 2(2), 98 – 106.

ปิยะพัชร เครือเขื่อนเพชร และผจญ คำชูสังข์. (25607). การศึกษาเชิงเปรียบเทียบตัณหาในพุทธศาสนาเถรวาทกับแนวคิดเรื่องความต้องการในทฤษฎีลำดับขั้นความต้องการของมาสโลว์. วารสาร สังคมศาสตร์และมนุษย์ศาสตร์, 43(1), 126 – 132.

พระครูสมุห์วรวิทย์ ผาสุโก และคณะ. (2562). ทุกข์และการดับทุกข์ในคัมภีร์อรรถกถาธรรมบท. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 6(9), 41 – 54.

พระครูสุตจินดาภรณ์ (ยงยุทธ ญาณสมฺปนฺโน). (2560). การศึกษาแนวทางการประยุกต์ใช้หลักไตรลักษณ์เพื่อบรรเทาทุกข์ของคนในสังคมปัจจุบัน. ใน ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูสุพรชัย อานนฺโท และพระสัญชัย ญาณวีโร. (2558, กรกฎาคม-ธันวาคม). ศึกษาเปรียบเทียบแนวคิดเรื่องทุกข์ในพุทธปรัชญาเถรวาทกับแนวคิดทุกขนิยมของโชเป็นเฮาเออร์. วารสารพุทธศาสตร์ศึกษา, 6(2), 58 - 63.

พระครูสุพัฒนกาญจนกิจ. (2559, กรกฎาคม-ธันวาคม). กัมมัฏฐานสายพุทโธในสังคมไทย. วารสารพุทธจิตวิทยา, 1(2,. 42 - 51.

พระเจนฑ์จันทร์ จนฺทปญฺโญ. (แสงคำ). (2560). ศึกษาวิเคราะห์วิธีการดับทุกข์ตามแนวทางพระพุทธศาสนาเถรวาท. ใน ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาพระพุทธสาสนา . มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระชัยรักษ์ ผาสุกวิหาโร (พรหมตัน). (2560). ศึกษาปัจจัยความสำเร็จการปฏิบัติธรรมของศูนย์ปฏิบัติธรรม ตาณัง เลณัง เฉลิมราช. วารสาร มมร วิชาการล้านนา, 8(2), 14 – 27.

พระพยุงเมธาวี (สืบสำราญ). (2560). การประยุกต์ใช้วิปัสสนากรรมฐานของวัดราษฎร์บำรุงหนองลี ตำบลโพทะเล อำเภอค่ายบางระจัน จังหวัดสิงห์บุรี. ใน ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาพระพุทธสาสนา . มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาชิต ฐานชิโต และพระครูพิพิธวรกิจจานุการ. (2561). การปฏิบัติและการสอบ อารมณ์กรรมฐานตามหลักพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศไทย. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 6(3), 1176 – 1178.

พระมหาบุญเลิศ ธมฺมทสฺสี และคณะ. (2548). ศึกษาปรากฎการณ์วิธีการสอนวิปัสสนากัมมัฏฐานตามหลักสติปัฏฐานสี่ในปัจจุบัน. วารสาร มมร วิชาการล้านนา, 9(1), 24 - 33.

พระราชปริยัติกวี. ศ.ดร. (2560). กรรมฐานในพระพุทธศาสนา : บทเรียนจากมหาสติปัฏฐานสูตรและความนิยมในสังคมไทย. วารสารมหาจุฬาวิชาการ, 4(2), 89 – 97.

พระอนันตชัย อภินนฺโท (ขันโพธิ์น้อย). (2017, July-December). ความทุกข์ในอริยสัจ 4. วารสารพุทธจิตวิทยา, 2(2), 109 – 127.

พูลศิริ โคตรชมภู. (2558). การศึกษากายานุปัสสนาในมหาสติปัฎฐานสูตร. ใน ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตร์ดุษฎีบัณฑิต สาขาพระพุทธสาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.