THE SUCCESS OF GAME SHOP OPERARORS IN THAILAND
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research were 1) to study the opinion level of special features of the game, player satisfaction, and the success of game shop operators in Thailand, and 2) to study the game's special characteristics and player satisfaction that affected the success of game store operators in Thailand. This is quantitative research. The population was game shop operators in Thailand in 2022, a total of 296 locations, by determining the size of the sample according to Taro Yamane's table. A sample of 171 places was selected by purposive sampling. The tools used for collection were questionnaires which has been inspected for quality by qualified experts. The statistics used to analyze the data were mean, standard deviation, and multiple regression analysis. The research results showed that 1) the sample group mostly was male. Most average age was 25-35 years old with a bachelor's degree. Most of them were in the central regian. The business operation period was 1-5 years. The time when customers came to use the service was found that most of them are 15.00 – 16.00. 2) Special features of the game were game challenges, the engagement, and virtual reality of the game, respectively. 3) Player satisfaction were player reaction and player perception, respectively. While 4) Game shop success were management with understanding, and potential profitable, respectively. In addition, special features of the game and player satisfaction that affected the success of game store operators in Thailand had two predictive variables: player satisfaction and game characteristics, respectively, with an R Square of .693
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ชวิน โรจนกิจ. (2562). ความตั้งใจในการใช้เกมมิ่งสมาร์ตโฟน (GAMING SMARTPHONE). กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ทิบดี ทัฬหกรณ์ และธีระวัฒน์ จันทึก. (2561). ปัจจัยสู่ความสำเร็จของผู้ประกอบการเชิงสร้างสรรค์ในยุคเศรษฐกิจสร้างสรรค์. วารสารวิทยาการจัดการสมัยใหม่, 11(1), 396-410.
ปรัชญา เหินสว่าง และชาญชัย จิวจินดา. (2563). ปัจจัยความสำเร็จของการประกอบธุรกิจร้านอาหารไทยในประเทศสหรัฐอเมริกา. วารสารนวัตกรรมการบริหารและการจัดการ, 8(3), 106-115.
รัตนชัย ม่วงงาม. (2564). ข้อควรรู้ก่อนเปิดธุรกิจบอร์ดเกมคาเฟ. เรียกใช้เมื่อ 25 ตุลาคม 2565 จาก www.thaismescenter.com/step-by-step-ขั้นตอนการเปิดร้าน-บอร์ดเกมคาเฟ-รายได้ดีกว่าที่คิด/
สมาคมผู้ประกอบการร้านอินเทอร์เน็ตไทย. (2565). ผู้ประกอบการร้านเกมในประเทศเทศไทยในปี พ.ศ.2565. เรียกใช้เมื่อ 20 ตุลาคม 2565 จาก www.thainetclub.com.
สฤณี อาชวานันทกุล. (2564). Board Game Universe V2 จักรวาลกระดานเดียว. กรุงเทพมหานคร: Salt Publishing.
อัมภัสชา รังสิพราหมณกุล. (2564). พฤติกรรมของลูกค้าในการใช้บริการร้านลานละเล่น บอร์ดเกมคาเฟ. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
อานนท์ คำวรณ์. (2563). อิทธิพลของคุณุลักษณะเกมออนไลน์ ตราสินค้า การสื่อสารแบบปากต่อปากที่มีต่อความตั้งใจซื้อ. ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
Badrinarayanan, V. A., et al. (2014). Determinants and outcomes of online brand tribalism: Exploring communities of massively multiplayer online role playing games (MMORPGs). Psychology & Marketing, 31(10), 853–870.
KT Chen, et al. (2006). Game traffic analysis: An MMORPG perspective. Computer Networks, 50 (16). 3002-3023.
Yamane, T. (1967). Statistics,: Aa Introductory Analysis. New York: Harpet and Row.