THE MODEL OF BUDDHIST TRADITIONAL ACTIVITIES ARRANGEMENT BASED ON NEW NORMAL SITUATION

Main Article Content

Phra Anusorn Kittiwanno
Phramaha Sittichai Jayasitdi
Aphicha Sukjeen
Thada Charoenkusol

Abstract

Due to the global pandemic of coronavirus (COVID-19) and the public relation of government organization coronavirus (COVID-19) in terms of the increase of confirmed coronavirus (COVID-19) cases of each province, it has negatively affected many people, especially, Buddhist monks. It has also impacted negatively the way of life, inherited from the past generations. For example, in order to participate in making merit and both auspicious and inauspicious ceremonies, people have to follow hygiene measures of Ministry of Public Health to prevent the spread of coronavirus (COVID-19). Currently, New Normal merit making and other religious activities places important on social distancing. People have to continue wearing face masks during religious ceremonies, such as Buddhist ordination, ceremony for new house, funeral, and merit-making of offering robes, Kathin, and robes for the rains. This article therefore focuses on presenting the forms of organizing Buddhist activities based on “New Normal” or “Avoid recklessness in life” in Buddhism, in order to meet coronavirus (COVID-19) preventative measures.

Article Details

How to Cite
Kittiwanno, P. A. ., Jayasitdi, P. S., Sukjeen, A. ., & Charoenkusol, T. . (2022). THE MODEL OF BUDDHIST TRADITIONAL ACTIVITIES ARRANGEMENT BASED ON NEW NORMAL SITUATION. Journal of MCU Nakhondhat, 9(1), 74–87. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/258176
Section
Academic Article

References

กรมการศาสนา กระทรวงวัฒนธรรม. (2556). คู่มือการปฏิบัติศาสนพิธีเบื้องต้น. กรุงเทพมหานคร: ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด.

กรมสุขภาพจิต. (2563 (ก)). คู่มือการดูแลสังคมจิตใจบุคลากรสุขภาพในภาวะวิกฤตโควิท 19. กรุงเทพมหานคร: กรมสุขภาพจิต กระทรวงสาธารณสุข.

กรมสุขภาพจิต. (2563 (ข)). คู่มือการปฏิบัติงานทีมช่วยเหลือเยียวยาจิตใจทุกระดับ ผู้ประสบภาวะวิกฤตในกรณีการระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 (COVID-19). กรุงเทพมหานคร: กรมสุขภาพจิต กระทรวงสาธารณสุข.

กิตติคุณ ประพิณ. (2550). องค์ประกอบของการสื่อสาร เพื่อการสืบทอดงานประเพณีปอยส่างลองในจังหวัดเชียงใหม่. ใน วิทยานิพนธ์ ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการชุมชน. มหาวิทยาลัยแม่โจ้.

พระครูศรีรัตนากร. (2562). วัตถุประสงค์ที่แท้จริงของการจัดงานศพที่ปรากฏในพระพุทธศาสนา. วารสารสังคมศาสตร์วิชาการ, 12 (1), 49-56.

พระมหาจำนงค์ สิริวณฺโณ (ผมไผ). (2564). แนวทางการจัดการบทบาทพระสงฆ์ในการปรับตัวกับสถานการณ์โควิด-19. วารสาร Journal of Modern Learning Development, 6 (1), 395-405.

พระมหาตุ๋ย ขนฺติธมฺโม และคณะ. (2561). การจัดการเรียนรู้พระพุทธศาสนา เรื่อง ประเพณีตักบาตรเทโว จังหวัดอุทัยธานี ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ๒ โรงเรียนชุมชนเทศบาลวัดมณีสถิตกปิฏฐาราม. วารสารศึกษาศาสตร์ มมร, 6 (2), 383-394.

พระอนุสรณ์ กิตฺติวณฺโณ. (2563). New Normal: การปรับตัวเพื่อการศึกษาตามแนว พระพุทธศาสนา. วารสารมหาจุฬานครทรรศน์, 7 (9), 56-70.

ภาณุวัฒน์ ชูติวงศ์. (2564). แนวปฏิบัติการจัดงานศพผู้ป่วยโควิด-19. เรียกใช้เมื่อ 29 ธันวาคม 2564 จาก https://chulalongkornhospital.go.th/kcmh/line.

สำนักอนามัยผู้สูงอายุ กรมอนามัย กระทรวงสาธารณสุข. (2563). คู่มือการจัดพิธีทางศาสนาและการจัดกิจกรรมทางประเพณีในสถานการณ์ป้องกันการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 (COVID-19). กรุงเทพมหานคร: บริษัท ทีเอส อินเตอร์พริ้นท์ จำกัด.

Surapol Issaragrisil. (2564). ราชบัณฑิตบัญญัติศัพท์คำว่า New normal. เรียกใช้เมื่อ 2564 กรกฎาคม 13 จาก https://www.facebook.com/surapol.issaragrisil