THE FORMAT OF TEACHING MEDITATION IN AYUTTHAYA PORVINCE

Main Article Content

Saraporn Hanyutthakorn

Abstract

This dissertation entitled ‘A Development of the Model for Pali Language Collage for Thai Sangha’ has three objectives: 1) to study the Bible teaches meditation in Buddhism 2) to study the teaching of meditation in the form of Ayutthaya and 3) to study the style of teaching meditation in Ayutthaya.


          There are 2 types of meditation in Theravada Buddhist scriptures which are (1) Meditation. There are 4 methods of meditation, namely Kasikorn 10, Falling 10, Falling 10, Moving 4, Brahmin, 4 Moving, 4 Moving, 1 Contracting. 1 basic cycle (2) Meditation is the development of 4 mindfulnesses with consciousness to be aware of present emotions. And considered by impermanence, suffering as soulless


          The teaching style of Meditation of Mahangkhong Temple, Tan En Temple, Bueng Latthiwan Temple Wat Yai Chai Mongkhon Phan Phan Choeng Temple It is taught according to the 4 conscious minds, namely the consideration of the body Consideration of feelings Consideration Consideration of the dharma, such as Khan 5, Eeyana, 12 Nirvana 5, etc.


          The result of the meditation practice has 4 aspects which are (1) physical, the practitioner has moved Various gestures Makes the body healthy Good blood circulation. It is an immunity against disease. (2) Psychic image resulting in good mental health, peaceful mind, not distracted, not easily angry, and can reduce mental suffering. (3) In society, practitioners can adjust themselves to live together in society. (4) Intellectual causes the practitioner to be discreet around knowing sin, merit, do good, do evil There is a reason for living. And use intelligence to solve problems in daily life appropriately

Article Details

How to Cite
Hanyutthakorn, S. . (2020). THE FORMAT OF TEACHING MEDITATION IN AYUTTHAYA PORVINCE. Journal of MCU Nakhondhat, 7(2), 47–66. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/241032
Section
Research Articles

References

กองพุทธศาสนศึกษา สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ. (2553). สำนักปฏิบัติธรรมประจำจังหวัดดีเด่น ประจำปี 2553. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ.

คุณเมธริน แก้วนวล. (1 มีนาคม 2562). รูปแบบการสอนกรรมฐานในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา. (ศราพร หาญยุทธกร, ผู้สัมภาษณ์)

พระครูเกษมธรรมทัต (สุรศักดิ์ เขมรํสี). (2555). วิปัสสนาภูมิ. (พิมพ์ครั้งที่ 7). กรุงเทพมหานคร: บริษัทบุญศิริการพิมพ์ จำกัด.

พระครูวิสุทธิ์ภาวนาประสิทธิ์ วิ. (30 มีนาคม 2562). รูปแบบการสอนกรรมฐานในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา. (ศราพร หาญยุทธกร, ผู้สัมภาษณ์)

พระครูโอภาสวุฒิกร. (22 มีนาคม 2562). รูปแบบการสอนกรรมฐานในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา. (ศราพร หาญยุทธกร, ผู้สัมภาษณ์)

พระมหาบรรณ์ ปญฺญาธโร. (2 มีนาคม 2562). รูปแบบการสอนกรรมฐานในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา. (ศราพร หาญยุทธกร, ผู้สัมภาษณ์)

พระราชพงศาวดารกรุงเก่า. (2498). ฉบับหลวงประเสริฐอักษรนิติ์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระราชพงศาวดารกรุงศรีอยุธยา. (2560). ฉบับหมอบรัดเล. นนทบุรี: ศรีปัญญา.

พระราชสิทธิมุนี วิ. (บุญชิต ญาณสํวโร). (2558). มารู้จักวิปัสสนากรรมฐานแบบ พองหนอ – ยุบหนอ สำนักวัดมหาธาตุยุวราชรังสฤษฎิ์ วรวิหาร. กรุงเทพมหานคร: สํานักวัดมหาธาตุยุวราชรังสฤษฎิ์.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วัดใหญ่ชัยมงคล. (2546). สวดมนต์ย่อ. (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ ควอเตอร์พริ้นท์.

สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร). (2546). คัมภีร์วิสุทธิมรรค. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สุรีย์ มีผลกิจ และวิเชียร มีผลกิจ. (2545). พระพุทธกิจ 45 พรรษา. กรุงเทพมหานคร: บริษัทคอมฟอร์มจำกัด.