BUDDHIST INTEGRATED COMMUNICATIONS TO CARE FOR PRENATAL PREPARATION OF FOREIGN SERVICES IN SAMPHRAN HOSPITAL, NAKHON PATHOM PROVINCE

Main Article Content

พระปลัดสมชาย ปโยโค ดำเนิน
พระครู พิพิธปริยัติกิจ
สุนันทา เอ๊าเจริญ

Abstract

The  objective of  this quasi experiment research is intended to present the Buddhist integrated communications to care for prenatal preparation of foreign services in Samphran Hospital, Nakhon Pathom Province. To compare result of pre –post experimental ,(Paired-Samples T test); the sample groups are from the coincident random by selected from 30 foreign services pregnant women who come for service in the labour room work section, Samphran Hospital, Nakhon Pathom Province. Data were collected by the communication behaviors observation and the set of communication tool.


 


          The research found that:-


          1) The Buddhist integrated Communications can modify behavior to get the substance of foreigners. There is a change in the direction of the positive increases. Follow the instructions of the appropriate officer. By that time, officials used to communicate each step reduced.


          2) Effective communication between the officials of the recipient hospital services in Myanmar rose. Nakhon Pathom Province before and after the trials, the overall. There were differences statistically significant at the 0.01 level.


          Conclude that the Buddhist Integrated Communications to Care for Prenatal Preparation of Foreigners Services can help reduce the problem of communication between officers with foreigners to work in the labour room Sam Phran Hospital, Nakhon Pathom Province as well.

Article Details

How to Cite
ดำเนิน พ. ป., พิพิธปริยัติกิจ พ., & เอ๊าเจริญ ส. (2018). BUDDHIST INTEGRATED COMMUNICATIONS TO CARE FOR PRENATAL PREPARATION OF FOREIGN SERVICES IN SAMPHRAN HOSPITAL, NAKHON PATHOM PROVINCE. Journal of MCU Nakhondhat, 5(1), 16–29. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/153387
Section
Research Articles

References

กชพร ดีการกล และฐาปนีย์ ธรรมเมธา. (2558). พฤติกรรมการสื่อสารเพื่อการเรียนรู้ร่วมกันเป็นทีมผ่านระบบแลกเปลี่ยนเรียนรู้บนเครือข่ายอินเทอร์เน็ตตามแนวคิดการเรียนรู้แบบนำตนเองของบุคลากรทางการศึกษา. Veridian E-Journal, 8(2), 1-14.

จิรวรรณ ชูเชื้อ. (25 ตุลาคม. 2560). ผู้ช่วยเหลือคนไข้.

ทิชากร แก้วพวง. (25 ตุลาคม 2560). พยาบาลวีชาชีพ.

ธนิดาวรรณ แก้วขาว. (25 ตุลาคม. 2560). พยาบาลวีชาชีพ.

ปรียนุช ชัยกองเกียรติ และ มาลี คำคง. (2560). งานวิจัยจากงานประจำ: การขับเคลื่อนสู่การใช้ประโยชน์. วารสารเครือข่ายวิทยาลัยพยาบาลและการสาธารณสุขภาคใต้, 4(3), 259-270.

พรศรี ภูมิสามพราน. (25 ตุลาคม 2560). พยาบาลวีชาชีพ.

พรศรี ภูมิสามพราน. (25 ตุลาคม 2560). พยาบาลวีชาชีพ.

พระครูสิริธรรมาภิรัต และ สามารถ ทิพยุทธ์. (2560). การศึกษาการดำเนินชีวิตตามหลักทิฏฐธัมมิกัตถประโยชน์ของประชาชน ตำบลบางศาลา อำเภอ. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 4(1), 62-75.

พระปลัดสมชาย ปโยโค และอุทัย สุดสุข. (2558). พุทธบูรณาการการดูแลผู้ป่วยโรคเรื้อรังในสังคมไทย. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 3(2), 45-.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2558). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพมหานคร: ผลิธัมม์.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. (2544). ประมวลชุดวิชาปรัชญานิเทศศาสตร์และทฤษฎีการสื่อสาร. นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

โรงพยาบาลสามพราน. (2560). รายงาน Hospital Mini-profile (ข้อมูลพื้นฐานของโรงพยาบาล). นครปฐม: โรงพยาบาลสามพราน.

สกาวเดือน โอดมี และ สุภาวดี เครือโชติกุล. (2560). แนวทางการสื่อสารข้ามวัฒนธรรมในการดูแลสตรีตั้งครรภ์ชาวพม่าของพยาบาลผดุงครรภ์. วารสารมหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินท, 9(2), 150-161.

สุกัญญา พบพืช. (25 ตุลาคม. 2560). พยาบาลวีชาชีพ.

สุนันทา เอ๊าเจริญ และคณะ. (2560). ผลของโปรแกรมการลดภาวะซึมเศร้าในผู้ป่วยโรคติดต่อไม่เรื้อรังด้วยพุทธบูรณาการ. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร,, 5(1), 89-102