Research and Development of Art Learning Module Curriculum based on Postmodern Art Concept to Enhance Metacognition and Creativity for Elementary School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.60027/iarj.2024.275868

Keywords:

Curriculum; , Module; , Postmodern Art;, Metacognition; , Creativity

Abstract

Background and Aims: Metacognition is a key factor in improving learning, which can be developed well in elementary education. The process of artistic creation can enhance metacognition. Therefore, the researcher has developed an art learning module curriculum based on postmodern art concepts to enhance metacognition and creativity for elementary school students. The research had two objectives as follows. 1) To study and analyze basic data for curriculum development, and 2) To develop the curriculum.

Methodology: The research methodology was divided into 2 phases. Phase 1 was to study and analyze basic data. This phase was divided into the following steps. 1) Studying and analyzing data from documents. 2) Studying and analyzing data from individuals by interviewing two school administrators and seven art teachers. A semi-structured interview was used as a tool for the research. 3) Inquiring about opinions and evaluating the metacognitive abilities of 244 students. A survey and metacognition evaluation form were used as tools for the research. The data analysis involved analyzing data using means and standard deviations. Phase 2 was to develop the curriculum. This phase was divided into the following steps. 1) Developing the curriculum, and 2) Identifying the quality of the curriculum using focus group discussions with seven experts. The data analysis involved analyzing the content.

Results: 1) The results of the study and the analysis of basic data from students' opinions towards art learning were at a high level, and the metacognitive abilities of the students were at a moderate level. Art learning module curriculum based on postmodern art concept to enhance metacognition and creativity for elementary school students consisted of the following components: 1) Objectives, 2) Content, 3) Learning, 4) Learning Media, and 5) Evaluation. The results of the curriculum quality evaluation showed that the art learning module curriculum based on postmodern art concepts to enhance metacognition and creativity for elementary school students was at a high.

Conclusion: The art learning module curriculum based on the postmodern art concept to enhance metacognition and creativity for elementary school students consisted of the following components: 1) Objectives, 2) Content, 3) Learning, 4) Learning Media, and 5) Evaluation. Art learning module based on postmodern art concepts to enhance metacognition and creativity for elementary school students consisted of the following components: 1) Objectives, 2) Pre-Learning Test, 3) Learning Activities, 4) Post-Learning Test, And 5) Evaluation. The key principles of postmodern art are as follows. 1) The value of art lies in ideas. 2) The value of art lies in the creative process. 3) Artwork is related to daily life. and 4) Art is interconnected with nature and the environment. Metacognition has two main components. The first component is metacognitive knowledge which consists of the following subcomponents: 1) knowledge of person variables, 2) knowledge of task variables, and 3) knowledge of strategy variables. The second component is metacognitive experience which consists of the following subcomponents: 1) Information Management, 2) Planning, 3) Regulation, and 4) Evaluation. Finally, creation consists of the following steps. Step 1, Record interesting things that ignite inspiration. Step 2, gathering relationships of information. Step 3, processing experiences and concepts. Step 4, planning the creation. And step 5, creating.

References

เกษร ธิตะจารี. (2530). ศิลปะชั้นนำ (Introduction to Art). กรุงเทพฯ: ภาควิชาศิลปศึกษา ครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

คมกริบ ธีรานุรักษ์ และคณะ. (2555). การพัฒนามาตรวัดเมตาคอกนิชันแบบใช้กระดาษสอบและแบบใช้คอมพิวเตอร์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. วารสารครุศาสตร์, 40(2), 75-91.

คมกริบ ธีรานุรักษ์. (2552). การพัฒนามาตรวัดเมตาคอคนิชั่นโดยใช้คอมพิวเตอร์สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

จตุรัตน์ กีรติวุฒิพงศ์. (2558). สุนทรียภาพของทัศนธาตุทางทัศนศิลป์ : ความบันดาลใจจากโนรา. มหาวิทยาลัยราชภัฏนครศรีธรรมราช

จันทนี เจริญศรี. (2545). โพสต์โมเดิร์น กับ สังคมวิทยา. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์วิภาษา.

ชลูด นิ่มเสมอ. (2557). องค์ประกอบของศิลปะ = Composition of Art. 9th edition. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับบลิชชิ่ง.

เดวิด คอตติงตัน. (2554). ศิลปะสมัยใหม่: ความรู้ฉบับพกพา = Modern Art: A Very Short Introduction. กรุงเทพฯ: openworlds.

ทิศนา แขมมณี และคณะ. (2544). วิทยาการด้านการคิด. กรุงเทพฯ: เดอะมาสเตอร์กรุ๊ป แมเนจเม้นท์.

ทิศนา แขมมณี. (2560). ศาสตร์การสอน : องค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ธีรยุทธ บุญมี. (2550). โลก Modern & Post Modern. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์สายธาร.

ประเทิน มหาขันธ์. (2531). ศิลปะในโรงเรียนประถม. กรุงเทพฯ: โอ.เอส.พริ้นติ้ง เฮ้าส์.

รัตนะ บัวสนธ์. (2562). การวิจัยและพัฒนานวัตกรรมการศึกษา. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ฤทัยรัตน์ ชิดมงคล และสมยศ ชิดมงคล. (2560). การคิดเชิงระบบ: ประสบการณ์การสอนเพื่อพัฒนาการคิดเชิงระบบ. Journal of Education Studies, 45(2), 209-224.

ลักขณา สิริวัฒน์. (2558). การรู้คิด. กรุงเทพฯ: โอเดียนสไตร์.

วิรัตน์ ปิ่นแก้ว. (2554). กระบวนทัศน์ศิลปศึกษาหลังสมัยใหม่ในประเทศไทย. วิทยานิพนธ์ปริญญาเอก: มหาวิทยาลัยศรรีนครินทรวิโรฒ,

วิรุณ ตั้งเจริญ. (2546). สุนทรียศาสตร์เพื่อชีวิต. 2nd edition. กรุงเทพฯ: สันติศิริการพิมพ์.

วิรุณ ตั้งเจริญ. (2547). ศิลปะหลังสมัยใหม่: POSTMODERN ART. กรุงเทพฯ: สันติศิริการพิมพ์.

วิลาพัณย์ อุรบุญนวลชาติ. (2561). การพัฒนาหลักสูตรเพื่อเสริมสมรรถนะการจัดการเรียนรู้สำหรับนักศึกษาครูประถมศึกษาเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นพลเมืองของนักเรียนประถมศึกษา. วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต: มหาวิทยาลัยศิลปากร,

วิสูตร โพธิ์เงิน. (2556). ศิลปะสำหรับเด็ก. นครปฐม: คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ศิริชัย กาญจนวาสี. (2544). การวัดและประเมินความสามารถในการคิด. กรุงเทพมหานคร: เดอะมาสเตอร์กรุ๊ป แมเนจเมนท์.

ศุภลักษณ์ สินธนา. (2545). การศึกษาการคิดอภิมานโดยใช้แบบจำลองความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้น : การวิเคราะห์กลุ่มพหุ. ปริญญานิพนธ์การศึกษาดุษฎีบัณฑิต (การทดสอบและวัดผลการศึกษา): มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรต.

สังวรณ์ งัดกระโทก และคณะ. (2559). การพัฒนาเครื่องมือวัดและประเมินเมตาคอกนิชันของนักเรียนระดับประถมศึกษและมัธยมศึกษา. สถาบันทดสอบการศึกษาแห่งชาติ (องค์การมหาชน)

สันติ คุณประเสริฐ. (2547). ศิลปศึกษา : จากทฤษฎีสู่การสร้างสรรค์ (ป. พิชญไพบูลย์ Ed.). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุธี คุณาวิชยานนท์. (2561). ศิลปะสมัยใหม่และร่วมสมัย : ตะวันตกและไทย. กรุงเทพฯ: โครงการหนังสือและตำราทฤษฎีศิลป์. คณะจิตรกรรม ประติมากรรมและภาพพิมพ์: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

โอชนา พูลทองดีวัฒนา. (2561). สุนทรียศาสตร์ตะวันตก. กรุงเทพฯ: คณะจิตรกรรม ประติมากรรมและภาพพิมพ์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

Anderson, R.D.a.o. (1970). Developing Children’s Thinking through Science. New Jersey: Prentice-Hall.

Bitgood, S. (1992). The Anatomy of An Exhibit. Visitor Behavior, 6, 4-15.

Collingwood, R.G. (1938). The Principles of Art (1938). Oxford: Clarendon Press.

Costa, A.L. (1984). Mediating the Metacognitive. Educational Leadership, 42, 57-62.

Croce, B. (1921). The essence of aesthetic. London: W. Heinemann.

Dobbs, & Mark, S. (1988). Perceptions of Discipline-Based Art Education and the Getty Center for Education in the Arts. Los Angeles, Getty Center for the Arts.

Dobbs, S.M. (1992). The DBAE Handbook: An Overview of Discipline-Based Art Education. Los Angeles: Getty Center for Education in the Arts.

Flavell, J.H. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive-Development Inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911.

Fountain (1917). Marcel Duchamp, Fountain, 1917, replica 1964. Retrieved from: https://www.tate.org.uk/art/artworks/duchamp-fountain-t07573

Garner, R., & Alexander, P. A. (1989). Metacognition: Answered and unanswered questions. Educational Psychologist, 24(2), 143–158. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2402_2

Hunkins, F.P. (1980). Curriculum Development; Programme Improvement. Colombus: Merrill.

Papert, S. (1980). Mindstorms—Children, Computers and Powerful Ideas. New York: Basic Books, Inc.

Papert, S., & Harel, I. (1991). Situating constructionism. Constructionism. 36(2), 1-11.

Schraw, G., & Dennison, R.S. (1994). Metacognitive awareness inventory. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475.

Taba, H. (1962). Curriculum development: Theory and practice. New York: Harcourt, Brace & World.

Torrance E.P., Torrance J.P. (1973). Is creativity teachable? Bloomington, Ind.: Phi Delta Kappa Educational Foundation.

Tyler, R.W. (2013). Basic principles of curriculum and instruction. University of Chicago Press.

Downloads

Published

2024-06-06

How to Cite

Bunag, L., Kitroongrueng, P., & Po Ngern, W. (2024). Research and Development of Art Learning Module Curriculum based on Postmodern Art Concept to Enhance Metacognition and Creativity for Elementary School Students. Interdisciplinary Academic and Research Journal, 4(3), 591–608. https://doi.org/10.60027/iarj.2024.275868

Issue

Section

Articles