Image Analysis of Female Protagonists and Imagery Appearing in a Fiction Series of Sri Ayutthaya Lady Detectives by Pongsakorn

Main Article Content

Nat Taileart

Abstract

ABSTRACT


The objective of this research was to analyze the portrayal of female protagonists and imagery appearance in a fiction series of Sri Ayutthaya Lady Detectives by Pongsakorn, which includes the novels Lay Kinnaree, Lay Ratchasri, and Lay Hemmarach. This research is a documentary study that presents the findings through descriptive analysis. The analysis focused on four female protagonists: Pudson, Luk Chan, Sae, and Chao Jom Sarapee. The results indicate that all four characters are predominantly portrayed with qualities of intelligence and capability. The image of beauty is the next most common, found in three characters - Pudson, Luk Chan, and Sae-while moral virtue is the least emphasized, appearing in just two characters, Pudson and Luk Chan.


The research also revealed that the author most frequently employs visual imagery, followed by auditory imagery, olfactory imagery, imagery of sensations, tactile imagery, and imagery of movement, respectively. Taste imagery is the least found. The study concludes that Pongsakorn is a skillful writer who defy the female protagonists’ traditional norms of women in the Ayutthaya period and employs language to vividly convey the imagery in the narratives.

Article Details

How to Cite
Taileart, N. . (2024). Image Analysis of Female Protagonists and Imagery Appearing in a Fiction Series of Sri Ayutthaya Lady Detectives by Pongsakorn. Journal of Humanities and Social Sciences, Rajapruk University, 10(2), 394–409. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/rpu/article/view/281245
Section
Articles

References

เจตนิพิฐ ท้าวแก้ว. (2559). สถานภาพและบทบาทของตัวละครหญิงในนวนิยายของพงศกร. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่.

ชนิกานต์ กู้เกียรติ (2563). ภาพลักษณ์นักสืบของตัวละครหญิงในนวนิยายชุดนักสืบสตรีศรีอยุธยา. วารสารดำรงวิชาการ, 19(2): 119-146.

ชุมสาย สุวรรณชมภู. (2546). ภาพลักษณ์ของผู้หญิงลาวในบทเสภาเรื่อง ขุนช้างขุนแผน. ใน จุไรรัตน์ ลักษณะศิริ (บรรณาธิการ). ภาษาและวรรณกรรมสาร: ภาษาและวรรณกรรมไม่เคยตาย (หน้า 76-87). กรุงเทพฯ: แซทโฟร์ พริ้นท์ติ้ง.

พงศกร จินดาวัฒนะ. (2560). ลายเหมราช. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์กรู๊ฟ พับลิชชิ่ง.

_______. (2561). ลายกินรี พิมพ์ครั้งที่ 6. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์กรู๊ฟ พับลิชชิ่ง.

_______. (2561). ลายราชสีห์ พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์กรู๊ฟ พับลิชชิ่ง.

พัชราวลี จินนิกร. (2559). การศึกษาภาพลักษณ์ของตัวละครหญิงในวรรณกรรมเรื่องผู้ชนะสิบทิศ. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย มหาวิทยาลัยบูรพา.

ยุวพาส์ ชัยศิลป์วัฒนา. (2552). ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับวรรณคดี. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

รัชนีกร รัชตกรตระกูล. (2561). การใช้วรรณคดีไทยในนวนิยายของพงศกร. วารสารอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร, 40(2): 74-103.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ราชบัณฑิตยสถาน.

รื่นฤทัย สัจจพันธุ์. (2545). มิใช่เป็นเพียง “นางเอก”. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แปลน พริ้นท์ติ้ง.

วนิดา บำรุงไทย. (2544). ศาสตร์และศิลป์แห่งนวนิยาย. กรุงเทพฯ : สุวีริยาสาส์น.

ศรัณย์ภัทร์ บุญฮก. (2558). คติชนในนวนิยายของพงศกร. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สายทิพย์ นุกูลกิจ (2543). วรรณกรรมไทยปัจจุบัน. กรุงเทพฯ: เอส.อาร์.พริ้นติ้ง.

สุนทร คำยอด. (2552). การสร้างภาพลักษณ์ผู้หญิงเหนือในนวนิยายของ อ.ไชยวรศิลป์. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

อทิติ วลัญช์เพียร. (2555). การพัฒนาบุคลิกภาพ. พะเยา: จีก๊อปปี้เซ็นเตอร์.

อิงอร สุพันธุ์วณิช. (2554). ผู้หญิงกับสังคม: ภาพสะท้อนจากวรรณกรรม. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.