Intuition of Khon Voice-Over Narrators

Main Article Content

เกษนิภา นิลบาลัน
บุญสม ยอดมาลี

Abstract

Intuition of Khon Voice Over Narration


The Royal Khon Performance has been produced by the command of queen Sirikit, who was the queen consort of King Rama 9. The queen endeavors to rehabilitate the status quo of Khon Performance in terms of conserving arts and culture which is considered as a unique of Thai nation and cultural heritage for the next generation.


This research is a qualitative research and aimed at studying the body of knowledge and intuition of 5 Khon voice actors through the Royal Khon Performance. The study of research data relates to the purposes of study. The research methodology consists of the study on relevant document, research, observation, interview and group discussion. In addition, the target population of this research can be divided into 3 clusters which are 6 experts in Khon voice narration, 5 practitioners and 15 general key informants and presenting research outcome with descriptive analysis.


The research outcome suggests that the body of knowledge and intuition of the 5 knon voice actors has been developing and deriving from the movement of Khon Performance and the knowledge transfer was made by the great teacher of Khon voice narration in the previous period of time since Khon Performance was performed in the Ayutthaya period. Even though there was no record and inscription about Khon voice narration but later in the reign of King Rama 6 in the Rattanakosin period, the knon voice actors have been appointed as lord voice actor by the royal command. Their names were Phot Cha Na Sa Nor, Pai Ror Phot Cha Man, Khan Chan Tawad, Pak Chan Tawad and Chud Jae Ra Ja respectively. Therefore, the royal name under the royal investiture was noted in the Royal Khon legend. It has been developing the way of Khon voice Performance from the past until present and thus the 5 Khon voice actors had been arisen accordingly.


Finally,  the synthesis of body of knowledge and intuition of 5 Khon voice actors in the Royal Khon Performance found that the intuition of 5 Khon voice actors has 5 following elements; 1. Actor must have a comprehensive wisdom 2. Techniques 3. Self-specific expert 4. Individual style in Khon voice narration and 5. Special specific technique in Khon voice narration which every single actor has a different way of technique and expression in Khon voice Performance.


Conclusion the Intuition of khon voice over narration derived from accumulating, transferring and practical knowledge through the identity of khon voice actor. The knowledge has been inherited from generation to generation until it becomes self- talented

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research article)

References

จักรกฤษณ์ ดวงพัตรา กระบวนการเล่นโขนจากบทโขนสมัยรัตนโกสินทร์ วิทยานิพนธ์
ดุษฎีบัณฑิต สาขาวิจัยศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 2554.
จารึก วิมลนิตย์ การออกแบบภายในศูนย์แสดงสินค้าเพื่อการส่งออก โดยใช้แนวคิดจากการศึกษา
ลักษณะของโขน.:วิทยานิพนธ์ปริญญานิพนธ์ศิลปะมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยศิลปากร,2554. ท้วม ประสิทธิกุล หลักคีตศิลป์. บทความที่จัดพิมพ์รวมเล่มในหนังสือที่ระลึกงาน พระราชทานเพลิงศพ,2535.
พระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระนราธิปประพันธ์พงศ์,จดหมายเหตุลาลูแบ เล่ม 1 พระนคร โรงพิมพ์คุรุสภา,2505
ธนิต อยู่โพธิ์. ตำนานโขนหลวงและนามบรรดาศักดิ์โขนหลวง,2495.
ตำนานโขนหลวงและนามบรรดาศักดิ์โขนหลวงในรัชกาลที่ 6 หนังสืออนุสรณ์
พระราชทานเพลิงศพ นายเจริญ เวชกามา,2534.
ธีรภัทร์ ทองนิ่ม. แบบแผนและวิธีพากย์เจรจาโขนของกรมศิลปากร วิทยานิพนธ์
ศิลปศาสตร์ดุษฎีบัณฑิต คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย,2556.
มนตรี ตราโมท วิธีพากย์ เจรจาและขับร้อง ในการแสดงโขน ศิลปากร 1.1, 2500.
มนตรี สุขกลัด กลวิธีการขับร้องประกอบการแสดงโขน ตอนนางลอย บททศกัณฐ์ : กรณีศึกษา
ครูทศนีย์ ขุนทอง.วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปะศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาดุริยางค์ไทย คณะ
ศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรมหาวิทยาลัย,2549.
เอกวิทย์ ณ ถลาง และคณะ ภูมิปัญญาท้องถิ่นกับการจัดการความรู้.กรุงเทพฯ : อัมรินทร์ 2546.
Aristotle อริสโตเติล ทฤษฎีการเลียนแบบ art party completes what nature can not bring to a finish
Alexander Gottieb Baumgarte. โบมการ์เด็น ,1762.
Chun C. Chang. Fundamental of Piano Prae Practice. 2nd ed. s.l. : s.n., 1999.
Franz Boas (ฟรานซ์ โบแอส ) ซึ่งเป็นผู้นำทฤษฎีมานุษยวิทยา วิพากษ์วิจารณ์ทั้งแนวทางนิรนัย
(deductive approach) 1858-1942
Franz Joseph Haydn ฟรันซ์ โจเซพ ชีวประวัติของ ไฮเดิน Franz Joseph Haydn
Fitz Graeb and Wilhelm Schmidt สังคมวิทยาชาวเยอรมันและชาวออสเตรีย ทฤษฎีวงรอบทางวัฒนธรรม