Sinuan: -from Na Phat Repertoire to the Song for Guru Worshiping of Ramwong Yonyuk Performance

Main Article Content

Katanyoo Boondit
Assoc. Prof. Tharanat Hin-On
Assoc. Prof. Jarun Kanchanapradit

Abstract

This paper is a part of the Ph.D. thesis conducted as Rumwong Yonyook: a Thai Musical Entertainment Culture and a Socio-Consuming Change Condition, which focused on the musical culture and its history. However, this article focused on the Sinuan as the significant song for Guru worshiping of Rumwong Yonyuk troupe in Phetchaburi province. The content contributed from data analysis of the fieldwork, interviews, observation, and related documentaries. It provided and explored the brief history of the Sinuan, as a Na Phat repertoire and its transformation into a space of beliefs, traditional practices, meaning, and values of the Rumwong Yonyuk troupe's members in the present. It contained seven sub-topics, namely the cultural interaction and musical adaptation, Rumwong Yonyuk history, Wai Khru ritual process, Sinuan song characteristics, popularity of Rumwong Yonyuk and Wai Khru beliefs, form and new appropriation, and a different dimension of Sinuan song and Rumwong song style.

Article Details

How to Cite
Boondit, K., Hin-On, T., & Kanchanapradit, J. (2023). Sinuan: -from Na Phat Repertoire to the Song for Guru Worshiping of Ramwong Yonyuk Performance. Journal of International Studies, Prince of Songkla University, 13(1), 349–375. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jis/article/view/262840
Section
Academic Articles
Author Biographies

Katanyoo Boondit, Ph.D Candidate, Department of Music, Khon Kaen University

 

 

Assoc. Prof. Tharanat Hin-On, Faculty of Fine and Applied Arts, Khon Kaen University

 

 

 

References

กฤษฎา สุริยวงค์. (2563). การปรับตัวของสื่อพื้นบ้านรำวงย้อนยุคเพชรบุรี. วารสารนิเทศศาสตร์ธุรกิจบัณฑิต, 14(2). 167-197. https://so01.tci-thaijo.org/index.php/dpuca/article/view/245047

จุฑารัตน์ การะเกตุ. (2562). ละครชาตรีเมืองเพชร รูปแบบการแสดงที่เปลี่ยนไปในโลกที่เปลี่ยนแปลง. วารสารนิเทศสยามปริทัศน์, 18(2), 13-26. https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/download/225467/154233/744012

ณรงค์ชัย ปิฏกรัชต์. (2557). ดนตรีและเพลงหน้าพาทย์ที่สื่อสัมผัสอารมณ์และจินตนาการ. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลับขอนแก่น, 6(2), 94-118.

https://so02.tci-thaijo.org/index.php/fakku/article/view/30069

ณัฐชยา นัจจนาวากุล. (2563). พลวัตการเปลี่ยนแปลงแบบแผนดนตรีไทยสู่ดนตรีไทยร่วมสมัย. วารสารศิลปกรรมสาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 7(2), 40-54.

ปัญญา รุ่งเรือง. (2546). ประวัติการดนตรีไทย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วัฒนาพาณิชย์.

ปิ่นเกศ วัชรปาน. (2543). กรณีศึกษารำวงอาชีพ ตำบลห้วยใหญ่ อำเภอบางละมุง จังหวัดชลบุรี [วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต]. คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. http://www.thaithesis.org/detail.php?id=1082543000577#

ภัทราวดี ภูชดาภิรมย์. (2550). วัฒนธรรมบันเทิงในชาติไทย: การเปลี่ยนแปลงของวัฒนธรรมความบันเทิงในสังคมกรุงเทพฯ พ.ศ. 2491-2500. กรุงเทพ ฯ: มติชน.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2538). สารานุกรมศัพท์ดนตรีไทย ภาคประวัติและบทร้องเพลงเถา ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพ ฯ: มหาจุฬาลงกรณ์วิทยาลัย.

______________. (2546). พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.2542. กรุงเทพฯ: นานมีบุค.

รวี ปานเนียม. สัมภาษณ์, 11 ธันวาคม 2564

วิพล นาคพันธ์. (2553, 24 พฤษภาคม). การดัดแปลงทำนองเพลงสีนวลเป็นเพลงไทยสากล. gotoknow. https://www.gotoknow.org/posts/361029?fbclid=IwAR0yGMkYvFCZHygdnfM5VHu9vIaAeglifjbDt_h6HQekse7KpOoO7_wmVo.

ศิริพร กรอบทอง. (2541). วิวัฒนาการของเพลงลูกทุ่งในสังคมไทย พ.ศ. 2481-2535. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

เหียน เขียวอมร. สัมภาษณ์, 19 ธันวาคม 2564

อเนก นาวิกมูล. (2534). กลิ่นอายจากปกและหมายเหตุเพลงลูกทุ่ง. ใน กึ่งศตวรรษเพลงลูกทุ่งไทย ภาค 2, สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ กระทรวงศึกษาธิการ. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์พริ้นติ้งกรุ๊ปจำกัด.

เอมอร ชิตตะโสภณ. (2539). จารีตนิยมทางวรรณกรรมไทย: การศึกษาวิเคราะห์. กรุงเทพฯ: ต้นอ้อ แกรมมี่.