Likae Paa in Trang Province: Background and Adaptation in Modern Times -

Main Article Content

Santichi Yammai
Siriorn Petpirom
Saran Petcharak
Somsong Numnuan

Abstract

This academic article aims to study the background of Likae Paa in Trang province and to study the adaptation in modern times of Likae Paa in Trang province. Data collection was conducted using documentary research, field data, participatory observation, and in-depth interview with three people who knew the performing arts of the Likae Paa. It was found that the occurrence of Likae Paa in Trang province and the Andaman Coast provinces is not less than 120 years old. The elements of the Lika Paa show: 1) Fanfare and singing poetry, 2) Let the audience choose the show, 3) Khaekdaeng Dance, 4) Likae Paa show, 5) Nangfon Dance, 6) Dramatics show, and 7) sing farewell poem. The main characters of Likae Paa are Khaekdaeng, Yayee, and Samad. At present, The Likae Paa has adapted in 3 areas: 1) The style of the show, 2) Musical instruments, and 3) Social Networking. The style of the show was found that the nature of the event reduced the duration and content of the show. In terms of music, international instruments are used in conjunction with traditional instruments for fun and are suitable for the era. Moreover, building social networks found networking through personal relationships and online channels. Information technology systems will drive the world society in the future. So, the Likae Paa must continue to learn and adapt continuously, and relevant agencies should provide support to maintain the Likae Paa as a sustainable society in the South of Thailand.


 

Article Details

How to Cite
Yammai, S., Petpirom, S. ., Petcharak, S., & Numnuan, S. (2022). Likae Paa in Trang Province: Background and Adaptation in Modern Times: -. Journal of Humanities and Social Sciences Suratthani Rajabhat University, 14(1), 190–214. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jhsc/article/view/254741
Section
Academic Articles

References

กิติมา ทวนน้อย. (2551). การปรับตัวของลิเกป่าในสังคมปัจจุบัน: กรณีศึกษาคณะ

เด่นชัยสงวนศิลป์. ทักษิณคดี, 7(2), 148 - 149.

จารุนันท์ แก้วเข้ม, ประทีป ไชยแจ่มจันทร์, และ เยาวลักษณ์ ศักดิ์ศรี. (2527). การศึกษา

เกี่ยวกับลิเกป่าศิลปะการแสดงภาคใต้. ครุศาสตรบัณฑิต โครงการอบรม

ครูและบุคลากรทางการศึกษาประจำการ. สุราษฎร์ธานี: วิทยาลัยครู

สุราษฎร์ธานี.

ทรูปลูกปัญญา. (2564, สิงหาคม 6). พระยารัษฎานุประดิษฐ์มหิศรภักดี (คอซิมบี๊).

https://www.trueplookpanya.com/learning/detail/19558-029821.

ธีรวัฒน์ ช่างสาน. (2556). แนวทางการอนุรักษ์และพัฒนาลิเกป่าในจังหวัด

นครศรีธรรมราช. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา, 8(1), 79 - 80.

ประพนธ์ เรืองณรงค์. (2553). 100 เรื่องเมืองใต้. กรุงเทพฯ: อมรินทร์.

ภาณินี อนุกูล. (2556). การจัดการเพื่อสงวนรักษาศิลปะการแสดงพื้นบ้าน: ศึกษากรณี

ลิเกป่าคณะรวมมิตรบันเทิงศิลป์ จังหวัดกระบี่. วิทยานิพนธ์ ศศ.ม. (การบริหาร

งานวัฒนธรรม). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ภูเก็จอันดามันนิวส์. (19 พฤษภาคม 2560). ทต. รัษฎาจัดงานวันรำลึก “พระยารัษฎานุ

ประดิษฐ์มหิศรภักดี” (คอซิมบี้ ณ ระนอง) [อินโฟกราฟิก]. เฟซบุ๊ก. https://

www.facebook.com/Phuketandamannews. FC/

posts/1361448670616657.

บุคลานุกรม

ดารณี ปิ่นกุมภี (ผู้ให้สัมภาษณ์) สันติชัย แย้มใหม่ (ผู้สัมภาษณ์). ณ บ้านเลขที่ 8 หมู่ที่ 4

ตำบลโคกยาง อำเภอกันตัง จังหวัดตรัง. เมื่อวันที่ 5 มีนาคม 2564.

ประสิทธิ์ คงแก้ว (ผู้ให้สัมภาษณ์) สันติชัย แย้มใหม่ (ผู้สัมภาษณ์). ณ บ้านเลขที่ 123 หมู่

ที่ 5 ตำบลโคกยาง อำเภอกันตัง จังหวัดตรัง. เมื่อวันที่ 1 มีนาคม 2564.

หฤษฎ์ คงแก้ว (ผู้ให้สัมภาษณ์) สันติชัย แย้มใหม่ (ผู้สัมภาษณ์). ณ บ้านเลขที่ 63 หมู่ที่ 5

ตำบลคลองลุ อำเภอกันตัง จังหวัดตรัง. เมื่อวันที่ 5 มีนาคม 2564.