Multicultural Identity of Rural Thai Society in Wan Kaew Youth Literature Award
Main Article Content
Abstract
The objectives of the research were to (1) analyze folkloristics in the Wan Kaew Youth Literature Award that reflect the identity of Thai rural people in the north, south, northeast and central regions and (2) analyze multicultural society in rural Thailand in the Wan Kaew Youth Literature Award. By studying the literature that has been awarded the Wan Kaew Youth Literature Award, which includes 11 stories. The finding of the analytical found that folkloristics reflects the identity of Thai rural people in the north, south, northeast and central regions had been conducted from settlement, local history, local venerable people, local architecture, folk beliefs, folk tradition, folk performance, local dishes, local equipment, local herbs, folk tales, folk legends, dramatization, giving birth, children’s skits, silk worming and spinning cotton. In the multicultural society in rural Thailand, the Wan Kaew Youth Literature Award presented the following issues: (1) Northeastern writers present cultural images of "tributes" through Pub Lang village, which have been abused by culture; (2) The northern writers present a picture of the Pga K’nyau minority, which the outer society sees as "low-priced laborers." (3) The southern writers highlight the differences between rural and urban people. (4) The central region writers present an image of Chinese culture in Thailand by suggesting that both cultures can blend together seamlessly. Thus, it shows that the images presented through the Wan Kaew Youth Literature Award are reflections of the lives of the villagers.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All published manuscripts have been verified by peer-peer professors in the fields of humanities and social sciences. Reprinting of the article must be authorized by the editorial staff.
References
จรรยา ชูสุวรรณ. (2553). บ้านชายทุ่ง (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิ
เคชั่นส์.
จันทรา รัศมีทอง. (2553). บ้านไม้ชายคลอง. กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
ทวี ชูโรจน์. (2558). บ้านทุ่งเมืองลุง. กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
นุกูล ตันริยงค์. (2553). ชีวิตศิษย์วัด. กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
ปัญจมา. (2559). วันวารของแม่ (พิมพ์ครั้งที่ 9). กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
ปัทมา กลิ่นทอง. (2557). เกิดเป็นเด็กตลาด (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิ
เคชั่นส์.
ยายนาง. (2560). เมื่อยายอายุเท่าหนู (พิมพ์ครั้งที่ 6). กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
ศรัณย์ภัทร์ บุญฮก. (2558). คติชนในนวนิยายของพงศกร. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหา
บัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ศรัทธา ลาภวัฒนเจริญ. (2553). รายงานปิดเทอมของนักสารคดีตัวจิ๋ว ตอน ตลุยแดน
ล้านนา (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
สว่าง คงยก. (2554). บ้านเรา (พิมพ์ครั้งที่ 8). กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
สิริวธู วงศโภชย์. (2555). จากยายอีสานถึงหลานฝรั่ง. กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
สุกัญญา สุจฉายา. (2556). วรรณกรรมมุขปาฐะ. กรุงเทพฯ: โครงการเผยแพร่ผลงานทาง
วิชาการ คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อุดร วงษ์ทับทิม. (2553). เจ๊าะเกอโด่เด็กบ้านดอย (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์
พับลิเคชั่นส์.