LEGISLATION CALLING (NAME DEFINITION) : SAMATHAYANIK AND VIPASSANAYANIKA
Main Article Content
Abstract
This article is a study of the condition of people whose development meets the criteria for being called “Phra Samathayanika and Vipassanayanika” which are related to Phra Panya Vimut and Phra Uphatopakha Vimut. that is based on the principles of Samatha Vipassana practice It began to evolve since the Buddha's time. It is through the Threefold System that the Buddha laid the foundation for the path to Arahantship in Buddhism. and to be consistent with the society of the Indian subcontinent at that time Later in the Atthakatha scriptures and Commentary on the Supreme Court It is popular to refer to the more direct nature of samatha vipassana practice using the terms “samathayanika and vipassanayanika”. In order to describe the connection to those who are progressing towards the attainment of the Seven Noble Persons, the content can be extended to Samathayanik and Vipassanayanika for 3 reasons: 1) The terms “samathāyānik and vipassanayānik” are used as terms to indicate the four styles of vipassana practice in Theravada Buddhism. 2) The words “samathāyānik person and vipassanayānik person” are used as adjectives. By state, the meaning is the same as the word "yogi" or "monk" who is practicing. Be diligent in practicing Vipassana. 3) The words “Samathayanika and Vipassanayanika” are Used as a term indicating the status of an Arahant who has attained the highest level of Dhamma. or a group of words that are synonyms for referring to all Arahants, which distinguishes the practice method of Samatha Vipassana practice that Arahants practice. Before attaining the fruition and the provision of specific definitions of the state of being an Arahant appears prominently in the Buddhadharma books. and other academic texts.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
จุฑาภัค หริรักษ์ธํารง. (2560). รูปแบบการบรรลุธรรมในพระพุทธศาสนาเถรวาท. ใน ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตร์ สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ธีรโชติ เกิดแก้ว. (2564). พระปัญจวัคคีย์ในขณะที่ฟังปฐมเทศนาบวชเป็นพระภิกษุแล้วหรือยัง. วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์, 17(2), 19-41.
พระกัมมัฏฐานาจริยาะ อู กุณฑลาภิวงศ์. (2541). ทำอินทรีย์ให้แก่กล้า. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ บริษัท สหธรรมิก จำกัด.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2557). พุทธธรรม ฉบับปรับขยาย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระภัททันตะ อาสภมหาเถระอัคกัมมัฏฐานาจริยะ. (2539). วิปัสสนาทีปนีฎีกา. (พิมพ์ครั้งที่ 8). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระภาวนาพิศาลเมธี วิ (ประเสริฐ มันตเสวี). (2567). ลำดับการปฏิบัติสติปัฏฐาน 4 แนวธัมมานุสารี. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ ห้างหุ้นส่วนจำกัด ประยูรสาส์นไทย การพิมพ์.
พระมหาพงศ์ศักดิ์ ฐานิโย. (2558). พระอรหันต์ปัญญาวิมุต ต้องอาศัยฌานสมาบัติในการบรรลุธรรมหรือไม่. วารสารธรรมธารา, 1(1), 159-184.
พระมหาศุภจิตร์ ธมฺมาโภ (หอประสงค์ผล). (2561). ศึกษาการบรรลุธรรมแบบสุกขวิปัสสกะในคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท. ใน สารนิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.
พระสมศักดิ์ สุทฺธิจาโค (ธิดา). (2557). ศึกษาการบรรลุธรรมในพระพุทธศาสนาเถรวาท เฉพาะกรณีของพระพาหิยทารุจีริยเถระ. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2535). พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏก 2500. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2556). พระไตรปิฎกภาษาบาลี อรรถกถา ฉบับมหามกุฏราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: รงพิมพ์มหามกุฏราชราชวิทยาลัย.
สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร). (2560). วิสุทธิมรรค. (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ บริษัท ธนาเพรส จำกัด.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2564). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 43). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ บริษัท สหธรรมิก จำกัด.