MANAGEMENT OF BELIEF AFFECTING THE BUDDHIST MIND: A CASE STUDY OF WAT CHEDI (DAM KHAI)

Main Article Content

Phramaha Manussawee Thitadhammo (Arayanarakul)

Abstract

          the trip for study of Beliefs that affect the mind A case study of Wat Chedi (Dam Khai) by the report makers Focus on actual studies To analyze the cause and effect of belief Without making a judgment that the belief is wrong or right Appropriate or inappropriate But study of the causes, effects, and psychological effects of people who worship on the venerable and worshiped Khai (Wat Chedi) in order to analyze the beliefs that have psychological effects. By relying on Buddhist principles of peace management and social psychology principles To help synthesize that Thai people, apart from Buddhism and other religions, also believe in spirits, occult spirits, superstitions, mystics, gods, merit, sin, karma, things that are supernatural, etc. These have been established since the past and have been passed down from generation to generation to the present in Thai people's lives. Khai Khai Wat Chedi Is just one of the options of all sacred things in Thailand. That have an impact on the emotional mind Both direct and indirect but all of them are mentally dependent because they believe that they can make oneself happy in the present or future life. Therefore, Wat Chedi (Khai Khai) is a temple that focuses on the development of the mind and wisdom, focusing on the internal attributes or factors. Because Wat Chedi Dam Khai is a mental refuge Adding places to practice meditation together Dharma practice is promoted to increase success in life and accumulate merit Continue merit for yourself and Khai Khai Wat Chedi It will promote the principle of spreading the dharma teachings of the Lord Buddha do not even better continue to

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Thitadhammo (Arayanarakul) พ. . (2021). MANAGEMENT OF BELIEF AFFECTING THE BUDDHIST MIND: A CASE STUDY OF WAT CHEDI (DAM KHAI). Journal of MCU Nakhondhat, 8(6), 61–76. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/252696
Section
Academic Article

References

กิ่งกาญจน เหลารักวงษ์. (2548). การศึกษาผลกระทบของระบบการสอบคัดเลือกบุคคลเข้าศึกษาในสถาบันอุดมศึกษาระบบใหม่ที่มีต่อนักเรียน ครู ผู้ปกครองในโรงเรียนมัธยมศึกษาเขตการศึกษาดุสิต. กรุงเทพมหานคร. ใน วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต. สาขาการบริหารการศึกษาและการอุดมศึกษา. มหาวิทยาลัยศรี นครินทรวิโรฒ.
กิจจา บานชื่น. (2559). หลักการจัดการ. กรุงเทพมหานคร: ซีเอ็ดยูเคชั่น.
คำรพ เกิดมีทรัพย์. (2556). ไอ้ไข่ เด็กวัดเจดีย์: เทพแห่งสามัญชน. เรียกใช้เมื่อ 25 กันยายน 2560 จาก www.siamfreestyle.com
งามตา วนินทานนท์. (2535). จิตวิทยาสังคม. กรุงเทพมหานคร: สถาบันวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒประสานมิตร.
จรัส พยัคฆราชศักดิ์. (2530). เอกสารการสอนไทยคตีศึกษา ศาสนา และลัทธิในท้องถิ่น.มหาสารคาม. มหาสารคาม: ปรีดาการพิมพ์.
จันทนา อุดม และคณะ. (2559). สถาบันหลักของสังคมกับการพัฒนาเยาวชน. วารสารวิจัยราชภัฏพระนครสาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 11(2), 227-237.
จิราภรณ์ ภัทราภานุภัทร. (2528). สถานภาพการศึกษาเรื่องคติความเชื่อของไทย. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ทรงพล ภูมิพัฒน์. (2541). จิตวิทยาสังคม (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยศรีปทุม.
ไทยรัฐออนไลน์. (2563). ไอ้ไข่. เรียกใช้เมื่อ 4 มีนาคม 2564 จาก https://www.thairath.co. th/scoop/1934123
ปาริชาติ สังขทิพย. (2545). ความคิดเห็นเกี่ยวกับผลกระทบจากโรงงานอุตสาหกรรมที่ส่งผลต่อชุมชนแหลมฉบัง จังหวัดชลบุรี. ใน วิทยานิพนธ์รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการบริหารทั่วไป. มหาวิทยาลัยบูรพา.
พนิดา บุญเทพ. (2548). บ้านขะยูง: ประเพณี ความเชื่อและการยังชีพ. ใน สารนิพนธ์ประกาศนียบัตรบัณฑิต สาขาบัณฑิตอาสาสมัคร. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม (พิมพ์ครั้งที่ 12). เรียกใช้เมื่อ 4 มีนาคม 2564 จาก http://84000.org/tipitaka /dic/d_item. php?i=286
วิทย์ พิณคันเงิน. (2515). ความเป็นมาของมนุษยชาติ. กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.
วิไลวรรณ ศรีสงคราม และคณะ. (2549). จิตวิทยาทั่วไป. กรุงเทพมหานคร: ทริปเปิ้ล กรุ๊ป.
ศตปพร มีสุขศรี และศุภลักษณ์ สุวรรณะชฎ. (2557). ปัญหาและผลกระทบในการบริหารงานบุคคลของเทศบาลเมืองควนลัง อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา. เรียกใช้เมื่อ 4 มีนาคม 2564 จาก www.hu.ac.th/Political
สมบัติ ธำรงธัญวงศ์. (2545). นโยบายสาธารณะ: แนวความคิด การวิเคราะห์และกระบวนการ. กรุงเทพมหานคร: เสมาธรรม.
สุชา จันทร์เอม. (2536). จิตวิทยาสังคม. กรุงเทพมหานคร: แพรวิทยา.
สุธี ขวัญเงิน. (2559). หลักการจัดการ. กรุงเทพมหานคร: ซีเอ็ดยูเคชั่น.
สุพิศวง ธรรมพันทา. (2532). พื้นฐานวัฒนธรรมไทย. กรุงเทพมหานคร: ดี.ดี.บุคสโตร์.
อธิราชย์ นันขันตี. (2558). การนับถือผีของชาวไทยย้อ: ความสัมพันธ์ด้านความเชื่อและนิเวศวิทยาวัฒนธรรม. ใน ดุษฎีนิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาไทยศึกษา. มหาวิทยาลัยบูรพา.
อนุชสรา เรืองมาก. (2559). ขอได้ไหว้รับ: ไอ้ไข่เด็กวัดเจดีย์. วารสารอาศรมวัฒนธรรมวลัยลักษณ์, 16(1), 28-54.
อำนวย วงษ์พานิช. (2549). การศึกษาผลกระทบทางสังคม อันเนื่องมาจากโครงการก่อสร้างท่อส่งก๊าซธรรมชาติที่มีผลต่อประชาชนตามแนววางท่อส่งก๊าซธรรมชาติ: กรณีศึกษาในพื้นที่อำเภอพานทองและอำเภอเมือง จังหวัดชลบุรี. ใน วิทยานิพนธ์รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารทั่วไป. มหาวิทยาลัยบูรพา.
Mandala. (2020). Social Media ที่จำเป็นในการตลาดออนไลน์ ยุคนี้ มีอะไรบ้าง อย่างไร. เรียกใช้เมื่อ 4 March 2021 จาก https://mandalasystem.com/blog/th/61/ social-media-08092020 Science-P1-7.pdf