THE DEVELOPMENT OF PLAYING SKILLS GO GAME OF MATHAYOMSUKSA 3 STUDENT IN NAKHONLUANG UDOMRATWITTHAYA SCHOOL BY USING BRAIN - BASED LEARNING (BBL)

Main Article Content

Preravit Panitworakul

Abstract

          The objectives of this research article were to 1) A Study of GO game playing problems of Mathayomsuksa 3 students at Nakhonluang Udomratwitthaya school. 2) Develop Go game skills of Mathayomsuksa 3 students at Nakhonluang Udomratwitthaya by using brain - based learning (BBL). 3) Presentation A model for developing GO game of students in Mathayomsuksa 3 students at Nakhonluang Udomratwitthaya by using brain - based learning (BBL). This is Experimental research with document research as well as practical trial. The experimental group is Mathayomsuksa 3 students at Nakhonluang Udomratwitthaya school 30 people. The statistics used in this research are mean, standard deviation. And a higher level of skill of playing GO game. The research results were found that 1) of Mathayomsuksa 3 students at Nakhonluang Udomratwitthaya still do not fully understand the rules, meanings and GO gaming skill Due to the lack of skill development and advice from experienced people and also adhere to other types of Chessboards. 2) The development of playing skills GO game of Mathayomsuksa 3 student in Nakhonluang Udomratwitthaya school by using brain - based learning (BBL) result in students have knowledge and understanding better GO game play and a higher level of skill in Go game. 3) The development of playing skills GO game of Mathayomsuksa 3 student in Nakhonluang Udomratwitthaya school by using brain - based learning (BBL) as a result, students have better understanding of rules, meanings, GO game skills. And has a higher level of skill.

Article Details

How to Cite
Panitworakul, P. (2021). THE DEVELOPMENT OF PLAYING SKILLS GO GAME OF MATHAYOMSUKSA 3 STUDENT IN NAKHONLUANG UDOMRATWITTHAYA SCHOOL BY USING BRAIN - BASED LEARNING (BBL). Journal of MCU Nakhondhat, 8(4), 218–229. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/251646
Section
Research Articles

References

ก่อศักดิ์ ไชยรัศมีศักดิ์. (2555). CEO โลกตะวันออก. กรุงเทพมหานคร: สยามอินเตอร์บุ๊ค.

ก่อศักดิ์ ไชยรัศมีศักดิ์ และ สุรพล อินทรเทศ. (2560). ก้าวแรกสู่หมากล้อม. (พิมพ์ครั้ง ที่ 2). กรุงเทพมหานคร: สุขภาพใจ.

เชษฐ์ ศิริสวัสดิ์. (2556). “การสอนให้คิดและสร้างสรรค์โครงงานวิทยาศาสตร์ด้วยการเรียนรู้เพื่อสร้างสรรค์ ด้วยปัญญา.”. วารสารศึกษาศาสตร์, 24(1), 1-15.

ดวงจันทร์ วรคามิน, และคณะ. (2559). การศึกษาความสามารถในการคิดและการมีจิตสาธารณะเพื่อพัฒนาศักยภาพการเป็นคนดีคนเก่งของนักเรียนไทย. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์กรุงเทพมหานคร.

บางกอกอินเตอร์เทรนเม้นท์. (2556). ม.มหิดลเผยผลวิจัยการเล่นหมากล้อมช่วยเสริมทักษะชีวิต. เรียกใช้เมื่อ 10 มีนาคม 2558 จาก http://www.thaitv3.com/ข่าวด่วน/123335/ม-มหิดลเผยผลวิจัยการเล่นหมากล้อมช่วยเสริมทักษะชีวิต.html

มติ ทาเจริญศักดิ์. (2560). กระบวนการถ่ายทอดทางสังคมในการเล่นหมากล้อม และ ผลของการเล่นหมากล้อมต่อการพัฒนาการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์. ใน ดุษฎีนิพนธ์วิทยาศาสตร์ดุษฎีบัณฑิต สาขาวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ประยุกต์. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

วิลาสลักษณ์ ชัววลลี และคณะ. (2552). หมากล้อมกับการกล่อมเกลาเยาวชน. ใน โครงการวิจัยย่อยกีฬาหมากล้อมกับลักษณะที่พึงประสงค์ของเยาวชนไทย. สถาบันวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

สมาคมหมากล้อมแห่งประเทศไทย. (2558). ทูตจีนแนะทหารมะกันเล่น. เรียกใช้เมื่อ 10 มีนาคม 2558 จาก http://www.Thiago.org/ทูตจีน-แนะทหารมะกันเล่น/#more-936

อัญชลี ชยานุวัตร. (2544). แนวคิดและกระบวนการเรียนรู. นครศรีธรรมราช : โรงพิมพ์ดีชัย จำกัด.

Bangkok Entertainment. (2013). Playing Go games Support Life skills of Research Mahido universities. Retrieved March 10, 2015, from http://www.thaitv3.com/ข่าวด่วน/123335/ม-มหิดลเผยผลวิจัยการเล่นหมากล้อมช่วยเสริมทักษะชีวิต.html

Carter, M. J. et al. (2015). Symbolic interactionism. Sociopedia.isa, 1(1), 1-17.

Ross, P. E. (2006). The Expert Mind. In Scientific American. New York: Scientific American.