PRAMOTHAI SHADOW SHOW: COMMUNICATION OF LOCAL LITERATURE THROUGH SHADOW ART

Main Article Content

Worachet Tho-un
Perapong Saensing

Abstract

          This article aim to reflect the process of communicating folk literature through literature, acting, and pramothai shadow show, that the local people have inherited and adjusted to suit the changing environment continuously, in accordance with the way of inheritance that relies on telling, remembering, and following, the teacher knows how to absorb and receive satisfaction. Folk play is therefore part of the life and mind of the folk way. socialization can take many forms. depending on the ideas, beliefs, religions, forms, tools and processes used, etc. The main performing arts of Isan that convey the true way of life of the Isan people, called "Mor Lam" is an important tool and process for socialization. The pramothai shadow show is a part of the local performing arts that entertain local people. The creation fulfills the auspicious work for the employer. And generating revenue for the movie cast itself by passing Buddhist literature and local literature perfectly. But in this current situation, The advancement in modern information technology and cultural assimilation in various forms such as European, Korean and Japanese cultures has influenced some ideas and actions on local literature that convey the performing arts through the shadows of the cinema. That's about to fade away. Next, there will be only something that will indicate the value and prosperity of literature and literature of ancestors in the name of "museums" for future generations to review.

Article Details

How to Cite
Tho-un, W., & Saensing, P. (2020). PRAMOTHAI SHADOW SHOW: COMMUNICATION OF LOCAL LITERATURE THROUGH SHADOW ART. Journal of MCU Nakhondhat, 7(9), 71–84. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/246725
Section
Academic Article

References

ครูมนตรี โคตรคันทา. (2563). หนังประโมทัยอีสาน. เรียกใช้เมื่อ 2 กรกฎาคม 2563 จาก https://www.isangate.com/new/drama-acting/156-pramo-tai.html

จารุวรรณ ขำเพชร. (2555). พื้นที่เมืองและชีวิตคนในซอยคาวบอย. ใน ดุษฎีนิพนธ์ศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาศิลปวัฒนธรรมวิจัย. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ชุมเดช เดชภิมล. (2531). หนังประโมทัยในจังหวัดร้อยเอ็ด. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาไทยคดีศึกษา. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม.

ณัฐวุฒิ อัศวโกวิทวงศ์. (2554). ภาพตัวแทน ความกมาย และความเป็นเมือง: บทวิเคราะห์เชิง Lefebvrian สู่สถาปัตยกรรม. วารสารวิจัยและสาระสถาปัตยกรรม/การผังเมืองมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 8(2), 75-87.

บทความหนังประโมทัย. (2563). ศิลปะการแสดงอีสานที่กำลังจะเลือนหาย... เรียกใช้เมื่อ 1 กรกฎาคม 2563 จาก https://sites.google.com/site/hnangpramothai/home

ประจวบ จันทร์หมื่น. (2550). ภูมิปัญญาท้องถิ่นกับการพัฒนาชนบท. ศรีสะเกษ: มหาวิทยาลัยราชภัฏศรีสะเกษ.

ปิยลักษณ์ โพธิวรรณ์. (2554). คนข้ามเพศ: ตัวตน วัฒนธรรมย่อยและพื้นที่ทางสังคม. วารสารดำรงวิชาการ คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร, 10(1), 98-125.

วิพจน์ วันคำ. (2562). การสืบสานและการสร้างคุณค่าประเพณีจุดไฟตูมกาจังหวัดยโสธร. ใน รายงานวิจัย. มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาลัยศาสนศาสตร์ยโสธร.

วุฒินันท์ แท่นนิล. (2551). การสร้างพื้นที่ทางสังคมเพื่อหลีกหนีความเป็นชายขอบของคนพลัดถิ่นชุมชนกะเหรี่ยงพลัดถิ่น ตำบลบ้านคา อำเภอบ้านคา จังหวัดราชบุรี. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน. มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สัญญา สัญญาวิวัฒน์. (2550). ทฤษฎีสังคมวิทยาเนื้อหาและแนวทางการใช้ประโยชน์เบื้องต้น. (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สารสนเทศท้องถิ่น ณ อุบลราชธานี. (2563). หนังประโมทัย หนังบักตื้อ หนังตะลุงอีสาน. เรียกใช้เมื่อ 2 กรกฎาคม 2563 จาก http://www.esanpedia.oar.ubu.ac.th /esaninfo/?p=5315

อิทธิญาณเมธี ภิกขุ. (2554). ผญาฮีตสิบสอง. เรียกใช้เมื่อ 1 กรกฎาคม 2563 จาก http://dhammajonson.blogspot.com/2011/07/blog-post.html

อุดม หนูทอง. (2531). ดนตรีและการละเล่นพื้นบ้านภาคใต้. สงขลา: มหาวิทยาลัยศรีนคริน ทรวิโรฒ สงขลา.