Guideline for the development of basic acting exercise for learner in the 21st century

Main Article Content

Surin Medhanee

Abstract

The objective of this research was to study and find the way to develop guidelines for basic acting exercise for learner in the 21st century. The method of the research is to use descriptive research methodology. The population used in this study was chosen by a specific method, consisting of 10 subjects who does not have educational background in acting.  Research tools include Acting exercises, 10 exercises. The exercises are suitable at the highest level. The questionnaire for the participants before and after the performance of the program. The questionnaire for the satisfaction of the viewers of the overall performance was at the highest level. The research found that there are 3 main components: 1.Skills of learners acting in the 21st century 1) being a self-directed person 2) self-assessment 3) life and career skills 4) learning and innovation skills 5) information skills, media and technology. 2. Strategy 3 in the development and enhancement of human potential in the area of human development throughout the school age, 1) critical thinking skills Synthesis in working with others.2)The flexibility of thought. The ability to live and work with others under a multicultural society. 3. The important skills of the actors should  include 1) Emotional performance 2) Imagination 3) Creativity 4) Critical thinking 5) Movement 6) Energy of performance 7) Concentration in performance 8) Communication 9) Voice control.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Medhanee, S. (2020). Guideline for the development of basic acting exercise for learner in the 21st century. Journal of Rattana Bundit University, 15(1), 54-67. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/rbac/article/view/244489
Section
Research Article

References

Dekdeedotcom. (2019). S̄t̄hābạn thī̀ peid s̄xn thāng d̂ān kār s̄ædng [Institute of acting courses]. Retrieved from https://www.dek-d.com/tcas/28420/ (inThai)
เด็กดี ดอทคอม. (2562). สถาบันที่เปิดสอนทางด้านการแสดง. สืบค้นจาก https://www.dek-d.com/tcas/28420/
Joyruksa, Nummon. (2017). Kār s̄ædng reīyn læ̂w dị̂ xarị. [What is studying acting then?]. Retrieved from https://storylog.co/story/56bf3c8d3c6195db3ccc7af6 (inThai)
น้ำมนต์ จ้อยรักษา. (2560). การแสดงเรียนแล้วได้อะไร. สืบค้นจาก https://storylog.co/story/56bf3c8d3c6195db3ccc7af6
Maneewattana, C. (2007). Khwām rū̂ keī̀yw kạb ṣ̄ilpa kār lakhr xeks̄ar prakxb kār s̄xn rāywichā kār kảkạb [Knowledge of theater arts Documentation for the course of directing 1] (pp. 46). Bangkok: Faculty of Fine Arts Suan Sunandha Rajabhat University. (inThai)
ชุติมา มณีวัฒนา. (2550). ความรู้เกี่ยวกับศิลปะการละคร เอกสารประกอบการสอนรายวิชาการกำกับการแสดง 1. กรุงเทพฯ: คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.
Panich, V. (2012). Wit̄hī s̄r̂āng kār reīyn rū̂ pheụ̄̀x ṣ̄is̄ʹy̒ nı ṣ̄twrrs̄ʹ thī̀ 21 [The ways to create learning for students in the 21st century]. (pp. 16-21). Bangkok: Sodsri-Saritwong Foundation. (in Thai)
วิจารณ์ พานิช. (2555). วิถีสร้างการเรียนรู้เพื่อศิษย์ในศตวรรษที่ 21. กรุงเทพฯ: มูลนิธิสดศรี-สฤษดิ์วงศ์.
Rattanin, M. (2003). Khwām rū̂ beụ̄̂xngt̂n keī̀yw kạb ṣ̄ilpa kār kảkạb kār s̄ædng lakhr wethī. [Basic knowledge the art of theater directing]. (pp. 1). Bangkok: Thammasart University. (in Thai)
มัทนี รัตนิน. (2546). ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับศิลปะการกำกับการแสดงละครเวที. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
Yuthṭhṣ̄ās̄tr̒ chāti d̂ān kār phạtʹhnā læa s̄erim s̄r̂āng ṣ̄ạkyp̣hāph thrạphyākr mnus̄ʹy̒ ch̀wng wạy reīyn læa wạyrùn [National strategy on human resource development and capacity development during school age and adolescence]. (pp. 36-37). (12 July 2519, Rattanabundit University. (in Thai)
ยุทธศาสตร์ชาติ: ยุทธศาสตร์ระดับชาติด้านการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และการพัฒนาขีดความสามารถในช่วงวัยเรียนและ วัยรุ่น (เอกสารประกอบการอบรม). (2562). (12 กรกฎาคม 2562, มหาวิทยาลัยรัตนบัณฑิต, กรุงเทพฯ).
Simon Brooke. (2012). Making the case for a mandatory introductory acting class in the general education paradigm. In Partial fulfillment of requirements for the degree master of fine arts, The Department of Theatre Arts, California State University, Long Beach.