Study Status of the "Ramakien" at Present

Main Article Content

Saiwaroon Noinimit

Abstract

The Ramakien (Ramakian) is a Thai literature masterpiece that was influenced by an Indian epic called Ramayana. Originally, Thais learned about the Ramakien story from many sources. Based on the evidence of an engraving found at Prasart Hin Phimai depicting the god Ramayana, the Ramakien was recognized and well known for a long time before the Sukhothai era. There is some information mentioning the Rama Cave and the Sida Cave in a Ramkamhang King's stone inscription; the first dating from the Sukhothai era and the second from the Ayutthaya era. Moreover, while Ayutthaya was the capital of Siam, Rachaphilap Kamchan or Nirat Sida were found. 


In the early Rattanakosin era, the Ramakien was used as a form of entertainment and for the purposes of reading and performing as a national treasure and literature to educate values to Thai people. There are a variety of versions and expressions of the Ramakien in both the Royal court and local literature. Moreover, even though the Ramakien is part of ancient literature, there are many aspects worth studying and it remains in the interests of academics up to the present. 


The aim of this article is to study the status of the Ramakien in the expressions of the Royal court and of local literature, focusing on Master and Doctorate graduates' research from 1972 to 2007. Only the research conducted by Thai students and only 20 research works that show obvious research methodology were selected. Its expressions have been studied in many respects and can be categorized as follows: 


1. Study on literature 


2. Study on folklore


3. Study on performance


4. Study on humanities and political science 

Article Details

How to Cite
Noinimit, S. . (2012). Study Status of the "Ramakien" at Present. Journal of International Studies, Prince of Songkla University, 2(2), 1–20. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jis/article/view/246822
Section
Academic Articles

References

เจริญ มาลาโรจน์. (2529), "วิเคราะห์วรรณกรรมไทยลื้อเรื่องคําขับลังกาสิบหัว." วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ฉัตรชัย ว่องกสิกรณ์, "วิเคราะห์บทละครเรื่องรามเกียรติพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระพุทธยอดฟ้า จุฬาโลกมหาราช ตามหลักการละครใน. (2529). " วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษา : มหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ชฎารัตน์ สุนทรธรรม. (2528), "การศึกษาเรื่องรามเกียรติสํานวนท้องถิ่นอีสาน วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ญาดา อรุณเวช. (2525). "ความเปรียบในบทละครในพระราชนิพนธ์ในรัชกาลที่สอง" วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พัชลินจ์ จีนนุ่น. (2547). "การวิเคราะห์หนุมานในรามเกียรติ์ฉบับต่างๆ " วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร.

พุฒิมาศ พุ่มพวง. (2540). "วิเคราะห์บทละครรามเกียรติพระราชนิพนธ์พระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว" วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ไพเราะ รักนุ่น. (2541). "ลําดับการดําเนินเรื่องและกลยุทธ์ในศึกแต่ละตอนของรามเกียรติพระราช - นิพนธ์ในรัชกาลที่ ๑." วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยทักษิณ.

ชาตรี จาตรัส. (2548). "พระอัจฉริยภาพของสมเด็จพระเจ้ากรุงธนบุรีในการพระราชนิพนธ์รามเกียรติ์" วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

น่งครณ แซ่อึ้ง. (2538), "วิเคราะห์อารมณ์เศร้าของตัวละครในวรรณคดีไทยเรื่องขุนช้างขุนแผนพระอภัยมณี อิเหนา และรามเกียรติ วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

วัฒนชัย หมั่นยิ่ง. (2533), "ภาพลักษณ์ของผู้ปกครองในบทละครรามเกียรติสมเด็จพระเจ้ากรุงธนบุรี วิทยานิพนธ์ ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร

วิยะดา มากจัย. (2550). "วิเคราะห์บทบาทในการแปลงกายและการปลอมตัวของตัวละครจากบทละครในพระราชนิพนธ์รัชกาลที่ ๒. วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยทักษิณ.

ศิราพร ฐิตะฐาน. (2522). "รามเกียรติ์: ศึกษาในแง่การแพร่กระจายของนิทาน" วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สมพร สิงห์โต. (2517). "ความสัมพันธ์ระหว่างรามายณะของวาลมีกิและพระราชนิพนธ์ในรัชกาลที่ ๑. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุรพงษ์ โสธนะเสถียร. (2526), "รามเกียรติ์: การแปลความหมายทางการเมือง." วิทยานิพนธ์ปริญญารัฐศาสตรดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

เสาวณิต จุลวงศ์. (2536), “โครงสร้างของสังคมในรามเกียรติ์ฉบับพระราชนิพนธ์ในรัชกาลที่ 9 วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร.

อารดา สุมิตร. (2515). "ละครในของหลวงในสมัยรัชกาลที่ ๒." วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรมหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อารมณ์ ไทยสุริโย. (2536). "การศึกษาวิเคราะห์โคลงรามเกียรติ์ฉบับพระราชนิพนธ์ในรัชกาลที่ 5. วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร.