Factors influencing the coexistence in a multicultural society of Thai Buddhists and Muslims Case Study: Laem Nok Community, Ban Na Subdistrict, Mueang District, Pattani Province
Keywords:
Factors influencing the coexistence, Multicultural Society, Guidelines for maintaining relationshipsAbstract
The purpose of this mixed method research was to study the factors influencing the peaceful coexistence among Thai Buddhists. and Thai Muslims In the area of Laem Nok Community, Bana Sub-district, Mueang District, Pattani Province and to study the guidelines for maintaining relationships between Thai Buddhists and Thai Muslims in the Laem Nok community during the unrest under the concept of the importance of coexistence by using the study method from the document In-depth interviews, observations, group discussions and using questionnaires The results of the study found that 1) factors influencing the normal coexistence between Thai Buddhists and Thai Muslims In the Laem Nok community area, Bana sub-district, Muang district, Pattani province consisted of: 1.1) Common practices in the community Overall, it was at a moderate level ( = 3.02) 1.2) on activities and interactions together. Overall, it was at a moderate level (
The purpose of this mixed method research was to study the factors influencing the peaceful coexistence among Thai Buddhists. and Thai Muslims In the area of Laem Nok Community, Bana Sub-district, Mueang District, Pattani Province and to study the guidelines for maintaining relationships between Thai Buddhists and Thai Muslims in the Laem Nok community during the unrest under the concept of the importance of coexistence by using the study method from the document In-depth interviews, observations, group discussions and using questionnaires The results of the study found that 1) factors influencing the normal coexistence between Thai Buddhists and Thai Muslims In the Laem Nok community area, Bana sub-district, Muang district, Pattani province consisted of: 1.1) Common practices in the community Overall, it was at a moderate level (x̄=3.02) 1.2) on activities and interactions together. Overall, it was at a moderate level (x̄= 3.09) and 1.3). Overall, it was at a moderate level (x̄=3.02). and Thai Muslims in the Laem Nok community In Pattani Province, it was found that reconciliation and peaceful processes should be used as a means of preserving the relationship of people in the community. To achieve mutual understanding, namely 2.1) the cooperation of the people in the community 2.2) the understanding of the people in the community.
References
เกรียงศักดิ์ เจริญวงศ์ศักดิ์. (2551). พื้นฐานการอยู่ร่วมกันอย่างสันติสุข. สืบค้น 27 มกราคม 2563, จาก http://www.kriengsak.com/node/1288
เกษม เพ็ญภินันท์. (2552). “ความโกลาหลของวัฒนธรรมศึกษา”. ในการประชุมประจำปีทางมานุษยวิทยา ครั้งที่ 7 : ความโกลาหลของวัฒนธรรมศึกษายกเครื่องเรื่องวัฒนธรรมศึกษา. กรุงเทพฯ : ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.
คมกริช ชาญณรงค์. (2555). การอยู่ร่วมกันอย่างสันติสุข. สืบค้น 20 ตุลาคม 2562, จาก http://citizenshipdmsu.weebly.com/
โชคชัย วงศ์ตานี. (2555). ความหลากหลายที่ไม่หลากหลาย: การจัดการในการอยู่ร่วมกันของกลุ่มชาติพันธุ์ต่างๆ ในพื้นที่จังหวัดชายแดนภาคใต้. ใน เขมชาติ เทพไทย (บ.ก.), มิติวัฒนธรรม ประวัติศาสตร์และภาพอนาคต คืนสู่สันติจังหวัดชายแดนภาคใต้. (หน้า 35-58). กรุงเทพฯ: กระทรวงวัฒนธรรม.
นิติไทย นมัคณิสรณ์. (2554). สังคมพหุวัฒนธรรม. เอกสารประกอบการสอนวิชาการดำรงชีวิตในสังคมยุคใหม่และประชาคมอาเซียน. ศูนย์วัฒนธรรม : มหาวิทยาลัยเกษมบัณฑิต.
นิยพรรณ (ผลวัฒนะ) วรรณศิริ. (2550). มานุษยวิทยาสังคมและวัฒนธรรมะแนวคิด ทฤษฎี ความเป็นมาและสาระสําคัญ ด้านมานุษยวิทยาสังคมและวัฒนธรรม ฉบับสมบูรณ์ กรุงเทพฯ : เอ็กซเปอร์เน็ท
เนาวรัตน์ พงษ์ไพบูลย์. (2553). ความหลากหลายแต่คล้ายคลึงของวัฒนธรรมในประเทศไทย. กรุงเทพฯ:สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติกระทรวงศึกษาธิการ.
ปรีชาชาญ แก้วนัย. (2556). การผสมผสานระหว่างระหว่างไทยพุทธกับไทยมุสลิมในเขตจังหวัดภาคใต้ตอนล่าง. (วิทยานิพนธ์ปริญญารัฐประศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์).
ปิยะ กิจถาวร. (2555). ในเขมชาติ เทพไทย (บ.ก.) มิติวัฒนธรรม ประวัติศาสตร์และภาพอนาคตคืน สู่สันติจังหวัดชายแดนภาคใต้. กรุงเทพฯ กระทรวงวัฒนธรรม.
พรอุษา ประสงค์วรรณะ. (2556). การศึกษาชุมชนต้นแบบต่างศาสนาที่อยู่ร่วมกันอย่างสันติ ในแขวงวัดกัลยาณ์ เขตธนบุรี กรุงเทพมหานคร. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระไพศาล วิสาโล. (2550). วิถีสังคมไท. สรรนิพนธ์ทางวิชาการเนื่องในวาระหนึ่งศตวรรณปรีดีพนมยงค์. มูลนิธิเด็ก. กรุงเทพฯ
พระมหามงคลกานต์ ฐิตธมฺโม. (2562). การอยู่ร่วมกันของคนในสังคมพหุวัฒนธรรมในประเทศไทย กรณีศึกษาสังคมพหุวัฒนธรรมในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ยศ สันตสมบัติ. (2556). ความหมายวัฒนธรรมมนุษย์กับวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
สถานวิจัยพหุวัฒนธรรมศึกษาเพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืน. (2553). ความหลากหลายในสังคมพหุวัฒนธรรม. สืบค้น 20 ตุลาคม 2562, จาก http://eduinter. pn.psu.ac.th/msrc/index
เรณุมาศ รอดเนียม. (2555). ความกลมกลืนทางวัฒนธรรมในชุมชนสองศาสนา: กรณีศึกษา ชุมชนตะโหมด อําเภอตะโหมด จังหวัดพัทลุง. (วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (การบริหารการพัฒนาสังคม) คณะพัฒนาสังคมและสิ่งแวดล้อม สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์).
วิลาศ โพธิสาร. (2552). การปรับตัวทางสังคมของชาวกูยในบริบทพหุวัฒนธรรมเขตอีสานใต้. (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาสารคาม).
สำนักงานเลขาธิการสภาผู้แทนราษฎร. (2556). พื้นฐานความเป็นพลเมืองในระบบประชาธิปไตย. กรุงเทพฯ: สำนักงานเลขาธิการสภาผู้แทนราษฎร.
สุไรยา วานิ. (2557). การอยู่ร่วมกันของชุมชนในสังคมพหุวัฒนธรรม กรณีศึกษา ตำบลทรายขาว อำเภอโคกโพธิ์ จังหวัดปัตตานี. สงขลา: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
เอกรินทร์ สังข์ทอง. (2551). ภาวะผู้นำเชิงพหุวัฒนธรรมของผู้อำนวยการโรงเรียนของรัฐในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้. คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.
Marshall, T. H. (1950). Citizenship and social class and other essays. Cambridge: Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความนี้ได้รับการตีพิมพ์เป็นของวารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี