DEVELOPMENT OF LEARNING MEDIA SMARTPHONES ACCORDING TO THEORY OF LEARNING DAVID P. AUSUBEL ON COMPUTATIONAL THINKING FOR MATHAYOMSUKSA 4 STUDENTS
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research were 1) to develop learning media smartphones according to theory of learning DAVID P. AUSUBEL on computational thinking for mathayomsuksa 4 students; 2) to evaluate the suitability of content and multimedia by experts for learning media smartphones according to theory of learning DAVID P. AUSUBEL for mathayomsuksa 4 students and 3) to evaluate the satisfaction of the teachers for learning media smartphones according to theory of learning DAVID P. AUSUBEL for mathayomsuksa 4 students. The instruments used in this research consisted of three main parts as follows 1) learning materials media smartphones according to theory of learning DAVID P. AUSUBEL on computational thinking for mathayomsuksa 4; 2) questionnaire evaluating the suitability of content and multimedia and 3) satisfaction questionnaires. The statistics used to analyze were a basic statistic the data namely percentage, mean and standard deviation.
The results showed in three parts as follows 1) it was possible to obtain learning materials media smartphones according to theory of learning DAVID P. AUSUBEL on computational thinking for mathayomsuksa 4 students; 2) the quality of suitability of content as evaluated and multimedia by the experts for learning media smartphones according to theory of learning DAVID P. AUSUBEL for mathayomsuksa 4 students was at a very high level and 3) the satisfaction of the teachers for learning media smartphones according to theory of learning DAVID P. AUSUBEL for mathayomsuksa 4 students was at a high level.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐานพุทธศักราช 2551. กรุงเทพมหานคร: ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.
เกวลี ผาใต้, พิเชนทร์ จันทร์ปุ่ม, และอภิวัฒน์ วัฒนะสุระ. (2561). สื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีมิติเสมือนจริง เรื่อง คำศัพท์ภาษาอังกฤษสัตว์โลกน่ารู้. วารสารโครงงานวิทยาการคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีสารสนเทศ, 4(1), 23-28.
คณิศร จี้กระโทก. (2564). การพัฒนาและผลิตสื่อการสอนอิเล็กทรอนิกส์. อุดรธานี: มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี.
คณิศร จี้กระโทก, ปณวรรต คงธนกุลบวร, และพิศณุ ชัยจิตวณิชกุล. (2566). เกมเพื่อการศึกษาโดยใช้รูปแบบการสอนแสดงบทบาทสมมุติ เรื่อง ผจญภัยไปกับหนูน้อยในภารกิจสำรวจระบบสุริยะ โดยใช้แพลตฟอร์ม Roblox. การประชุมวิชาการระดับชาติ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ ครั้งที่ 6 (RUSCON6). 27-28 เมษายน 2566. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ ศูนย์พระนครศรีอยุธยา หันตรา. 596-603.
คณิศร จี้กระโทก, พันธวัฒน์ ถ่องตะคุ, และอนุชิต จำปามูล. (2562). ระบบภาษามือไทยในชีวิตประจำวัน. วารสารวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี, 7(1), 101-113.
เบญจมาศ พึ่งน้ำ และอัมพร วัจนะ. (2563). ผลการเรียนด้วยแอปพลิเคชันสำหรับการเรียนรู้ด้วยตนเองบนสมาร์ทโฟนวิชาวิทยาการคำนวณ เรื่อง แนวคิดเชิงคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนตกพรมวิทยาคาร จังหวัดจันทบุรี. การประชุมวิชาการระดับชาติ วิทยาลัยนครราชสีมา ครั้งที่ 7 (NMCCON 2020). 23 พฤษภาคม 2563. วิทยาลัยนครราชสีมา. 185-194.
ประภาศรี ช่วยโอ. (2556). ผลของการจัดการเรียนการสอนโดยใช้ผังมโนทัศน์เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาเทคโนโลยีสารสนเทศของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่1. (การปฏิบัติการสอนและการวิจัยในชั้นเรียน). กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
พัฒนา ศิริกุลพิพัฒน์, พงศ์ศิษฎ ไทยสีหราช, อมรมาศ คงธรรม, และพรศรียมก. (2564). การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนผ่านอุปกรณ์ไร้สายแบบพกพาสำหรับนักศึกษามหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วารสารเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา, 16(21), 1-17.
ภาสกร เรืองรอง และมะยุรีย์ พิทยาเสนีย์. (2563). แนวคิดเชิงคำนวณร่วมกับรูปแบบการเรียนรู้ Coding เพื่อส่งเสริมทักษะการแก้ปัญหาแบบร่วมมือ. วารสารวิชาการเครือข่ายบัณฑิตศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏภาคเหนือ, 11(1), 1-16.
สุนันทา วงศ์จตุรภัทร. (2565). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการใช้เทคโนโลยีเคลื่อนที่เพื่อเสริมสร้างกระบวนการเรียนรู้ตลอดชีวิตบนพื้นฐานการเรียนรู้ด้วยตนเองในยุควิถีใหม่. วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม, 21(3), 73–88.
สุรัตนา เหล่าไชย, ปภาวี รัตนธรรม, และอดิศักดิ์ พละสาร. (2561). การศึกษาพฤติกรรมการใช้โทรศัพท์มือถือที่มีผลกระทบต่อสุขภาพของนักศึกษาสาธารณสุขชุมชน มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม. (ปริญญานิพนธ์หลักสูตรวิทยาศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาสาธารณสุขชุมชน คณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี). มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.
อภิสิทธิ์ เถายะบตุร. (2563). การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนห้องเรียนกลับด้านโดยใช้โมบายเลิร์นนิงเพื่อส่งเสริมความเป็นพลเมืองดิจิทัล สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น. (ปริญญาการศึกษาดุษฎีบัณฑิต). กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
Ausubel, David P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning: An Introduction to School Learning. New York: Grune & Stration.
Azlina, N. N. (2010). CETLs: Supporting collaborative activities among students and teachers through the use of think-pair-share techniques. International Journal of Computer Science Issues (IJCSI), 7(5), 18-29.
Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91–96.
Doyumgaç, I., Tanhan, A., & Kiymaz, M. S. (2021). Understanding the most important facilitators and barriers for online education during COVID-19 through online photovoice methodology. International Journal of Higher Education, 10(1), 166–190.
Hoofman, J., & Secord, E. (2021). The effect of COVID-19 on education. Pediatric Clinics, 68(5), 1071–1079.
Lockee, B. B. (2021). Online education in the post-COVID era. Nature Electronics, 4(1), 5–6.
Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, K., & Jha, G. K. (2021). Students’ perception and preference for online education in India during COVID-19 pandemic. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100101.
Sharon, K., & Caroline, M. (2022). A Model for Motivation-Driven Assignment Design. Retrieved August 12, 2022, from https://www.igi-global.com/chapter/a-model-for-motivation-driven-assignment-design/304706.