Live Music Truck: Folk Performance and Inheritance by Inventing Tradition of Isan Youth

Main Article Content

Rungladit Jaturapaisan
Somsuk Hinviman

Abstract

Live music truck is folk performance which performing modern styles music popular among young Isan audiences. It is mostly used to perform in traditional and religious ceremonies in Isan (Northeast Thailand). This qualitative research examined the relationship between Live music truck, Isan culture, and Isan youth who inherited the Live music truck by inventing traditions. Data was collected by document analysis, field observation, and in-depth interviews. The research finding shows that Live music truck is originated by Isan people those who have economic capital. New Isan social that is created, contexts economically, societally, and culturally, empowering Isan youth with their knowledge capital and economic capital to invent the tradition that made Live music truck to meet contemporary tastes of youth. Live music truck continues to perform in sacred ceremonies and folk media, benefiting community residents. In addition, Invented tradition of Live music truck profits impresarios, as entertainment offers an emotional release and expressive space for Isan youth to enhance music performance skills. In this way, Live music truck becomes invented tradition benefiting all stakeholders.

Article Details

How to Cite
Jaturapaisan, R., & Hinviman, S. . (2024). Live Music Truck: Folk Performance and Inheritance by Inventing Tradition of Isan Youth. Chiang Mai University Journal of Humanities, 25(1), 104–133. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JHUMANS/article/view/270778
Section
Research Articles

References

กรรณิการ์ ประทุมชาติ. (2555). กลองยาว : การอนุรักษ์และพัฒนาศิลปะการแสดงพื้นบ้าน จังหวัดร้อยเอ็ด. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, คณะศิลปศาสตร์, สาขาวัฒนธรรมศาสตร์.

กาญจนา แก้วเทพ และ สมสุข หินวิมาน. (2551). สายธารแห่งนักคิดทฤษฎีเศรษฐศาสตร์การเมืองกับสื่อสารศึกษา. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.

กาญจนา แก้วเทพ และคณะ. (2551). การจัดการความรู้เบื้องต้นเรื่อง “การสื่อสารชุมชน”. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.

กาญจนา แก้วเทพ, สุชาดา พงศ์กิตติวิบูลย์, และทิพย์พธู กฤษสุนทร. (2554). สื่อพื้นบ้านศึกษาในสายตา นิเทศศาสตร์. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.

กาญจนา แก้วเทพ. (2545). เมื่อสื่อส่องและสร้างวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.

_____________. (2548). สื่อพื้นบ้านเพื่อการพัฒนาภาพรวมจากงานวิจัย. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

จารุวรรณ ด้วงคำจันทร์. (2564). รถแห่อีสาน: มหรสพสัญจรข้ามพรมแดนวัฒนธรรม. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, คณะสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา, สาขาสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา.

ไซนิล สมบูรณ์. (2564). อีสานแมส/อีสานใหม่: กระแสนิยมของภาพยนตร์อีสานและการประกอบสร้างความเป็นอีสานตั้งแต่ทศวรรษที่ 2550. (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์, คณะนิเทศศาสตร์, สาขานิเทศศาสตร์.

ทิพย์พธู กฤษสุนทร. (2552). การวิเคราะห์การปรับตัวของสื่อพื้นบ้าน: ศึกษากรณีเพลงโคราช จังหวัดนครราชสีมา. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, คณะวารสารศาสตร์และสื่อสารมวลชน, สาขาสื่อสารมวลชน.

ปฐม หงษ์สุวรรณ. (2560). ประเพณีประดิษฐ์ ในชุมชนอีสานลุ่มน้ำโขง. มหาสารคาม: สถาบันวิจัยศิลปะและวัฒนธรรมอีสาน วิทยาลัยมหาสารคาม.

พันธกานต์ ทานนท์. (2564). มิวสิกวิดีโอเพลงลูกทุ่งอีสานกับการสื่อสารอัตลักษณ์อีสานใหม่. (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์, คณะนิเทศศาสตร์, สาขานิเทศศาสตร์.

วลัญช์ภัทร จียังศุวัต. (2559). กระบวนการเปลี่ยนแปลงสื่อพื้น บ้านการฟ้อนเล็บฟ้อนเทียน. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, คณะนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมการจัดการ, สาขานิเทศศาสตร์และนวัตกรรม.

สุชาดา พงศ์กิตติวิบูลย์. (2551). การสืบทอดสื่อพื้นบ้านเท่งตุ๊ก จ.จันทบุรี เพื่อเสริมสร้างความเข้มแข็งให้แก่ชุมชน. (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, คณะนิเทศศาสตร์, สาขานิเทศศาสตร์.

สุริยา สมุทคุปติ์ และคณะ. (2544). โครงการวิจัย คนซิ่งอีสาน: ร่างกาย กามารมณ์ อัตลักษณ์ และเสียงสะท้อนของคนทุกข์ในหมอลำซิ่งอีสาน. สำนักวิชาเทคโนโลยีสังคม มหาวิทยาลัยเทคโนโลยี สุรนารี. http://www.tnrr.in.th/?page=result_search&record_id=327206

อริสา อูชิบะ. (2564). รู้จักรถแห่ พื้นที่ความบันเทิงม่วนคักของอีสาน.https://today.line.me/th/v2/article/vWVXqK

อิทธิพงษ์ ทองศรีเกตุ. (2563). รายงานวิจัยฉบับสมบูรณ์มาตรการควบคุมการบริโภคแอลกอฮอล์ของชุมชนในกิจกรรมรถแห่ดนตรีสดจังหวัดขอนแก่น. สำนักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ (สสส.) แผนงานศูนย์วิจัยปัญหาสุรา (ศวส.) คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์. http://cas.or.th/cas/?p=8358

_____________. (2565). รถแห่ดนตรีสด: ความนิยมในการจัดกิจกรรมของชุมชนในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ประเทศไทย, วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม่โจ้, 10(1), 208-223.

อุกฤษฏ์ เฉลิมแสน. (2560). รายงานการวิจัย การต่อรองอัตลักษณ์อีสานของวัยรุ่นอีสานยุคดิจิทัล. คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง. https://www.academia.edu/38100117/รายงานการวิจัย_การต_อรองอัตลักษณ_อีสานของวัยรุ_นอีสานในยุคดิจิทัล_NEGOTIATING _ISAN_IDENTITY_AMONG_ISAN_https://digital.library.tu.ac.th/tu_dc/frontend/Info/item/dc:182962YOUTH_IN_THE_DIGITAL_AGE