A study of Belief in the Bodhi Tree in Thai Society

Main Article Content

Phramaha Narongsak Ariyawaṅso (Aajwongsa)
Phaitoon Suanmafai
Phrakhruplalad Sommai Addhasitdho

Abstract

The study entitled “A Study of Belief in the Bodhi Tree in Thai Society” consisted of the following objectives: 1) to investigate the background of Bodhi tree in Buddhism; 2) to study the planting and maintenance of Phra Sri Maha Bodhi trees in Thai society.; and 3) to study the symbolic belief in the Bodhi tree in Thai society. The scope of content is the background of the Sri Maha Bodhi tree. Traditions about the Sri Maha Bodhi tree in Thai society and beliefs about Phra Si Maha Bodhi The boundary of the area is Roi-Et Province. The research tool is an interview form. Target group 40 photos/person by specific selection Collect data, categorize, analyze and synthesize content. Summarize and report the results by descriptive methods.
The following results are found: The Sri Maha Bodhi Tree in India is the first tree from which the Lord Buddha attained enlightenment until the present day. The Sri Maha Bodhi tree in Lanka was the first tree given by King Asoka the Great to plant in Lanka during the reign of King Devanampiyatissa. The Sri Maha Bodhi tree planted in Thailand was brought from both India and Lanka. Especially during the reign of King Mongkut, the motto of planting the Phra Si Maha Bodhi tree was especially popular. Taking care of the Bodhi tree is rooted in beliefs and appears in the form of traditions such as the tradition of watering the Bodhi tree, etc. The Sri Maha Bodhi tree conveys 4 symbolic meanings: 1) a symbol of Buddhism 2) a sacred tree 3) Thai idioms and Guidelines 4) Place symbols.

Article Details

How to Cite
Aajwongsa, P. N., Suanmafai, P., & Addhasitdho, P. S. (2023). A study of Belief in the Bodhi Tree in Thai Society. Journal of Graduate Saket Review, 8(1), 251–265. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/saketreview/article/view/263183
Section
Research Article

References

ภาษาไทย

ชมรมคนชอบเที่ยวแห่งเมืองสยาม. (2548). เที่ยวไทยให้สนุก 76 จังหวัด. กรุงเทพมหานคร: กู๊ดมอร์นิ่ง.

ธีรโชติ เกิดแก้ว. (2553). โพธิ์: จากพุทธคยาสู่หัวเฉียว. วารสาร มฉก.วิชาการ. 14(27), 74-77.

นวกฤด เหงกระโทก. (2557). การศึกษาคุณค่า และคติธรรมของต้นพระศรีมหาโพธิ์ในพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

บุญรอด บุญเกิด. (2557). ต้นไม้เป็นที่ตรัสรู้. วารสารมนุษยศาสตรและสังคมศาสตร์. 22(39), 28-39.

พรหมญาณี. สัญลักษณ์ของพระพุทธศาสนา. สืบค้นเมื่อ 19 มีนาคม 2564, จาก http://www. bloggang.com/mainblog.php?id=prommayanee&month-6-2010&group=3&gblog=39.

พระครูพิพิธจารุธรรม, ดร. และคณะ. (2557). แนวทางการอนุรักษ์ป่าตามหลักคำสอนพระพุทธศาสนาเถรวาท. รายงานวิจัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูวิสาลปุญญาภิรัต (สมใจ อธิปุญฺโญ). (2557). ศึกษาพิธีกรรมค้ำโพธิ์ของชาวพุทธอำเภอท่าตูม จังหวัดสุรินทร์. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพุทธโฆสาจารย์ แต่ง, มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย แปล. (2510). สมันตปาสาทิกาแปล ภาค 1. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระมหาไพศาล ฐานวุฑฺโฒ. ล้านนาทอล์ค. สืบค้นเมื่อ 16 มีนาคม 2557, จาก http://www.lannatalkkhongdee.com/newsDetail.php?id=N080178.

เพชร แสนใจบาล. ตำนานไม้ค้ำสะหลี. สืบค้นเมื่อ 14 มีนาคม 2564, จาก http://www.chomthong .org/html/maikumpo.html.

ภัทรวรรณ วันทนชัยสุข. ความรู้เกี่ยวกับพระพุทธเจ้า. สืบค้นเมื่อ 19 มีนาคม 2564, จาก http://www .dhammathai.org/buddha/g๒๗.php.

อภิญญา นนท์นาท. (2553). แนวคิดและความสำคัญของต้นพระศรีมหาโพธิ์สมัยพระบาทสมเด็จ พระจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรบัณฑิต ภาคประวัติศาสตร์ศิลปะ คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

อุดม เชยกีวงศ์. (2551). ต้นไม้ในพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร: เสริมปัญญา.

ภาษาอังกฤษ

Boonkerd B.. (2014). The tree is enlightenment. Journal of Humanities and Social Sciences. 22(39), 28-39.

Brahmayanee. (2010). Symbol of Buddhism. Retrieved 19 March 2021, from http://www.bloggang.com/mainblog.php?id=prommayanee&month-062010&group=3&gb log=39.

Cheikiwong U.. (2008). Trees in Buddhism. Bangkok: Serm Wittaya.

Club of people who like to travel in Siam. (2005). Have fun traveling in Thailand, 76 provinces. Bangkok: Good Morning.

Hengkratok N.. (2014). The study Values and Buddhist doctrines related to the Bodhi tree in Theravãda Buddhism. Master’s Degree Thesis Buddhism graduate school Mahachulalongkornrajavidyalaya University.

Kerdkaew T.. (2010). Pho: From Bodh Gaya to Hua Chiew. Journal of Academic Affairs. 14(27), 74-77.

Phrakhru Phitcharutham, Dr. et al. (2014). Forest Conservation Guidelines according to Theravada Buddhism. Research Report Mahachulalongkornrajavidyalaya University.

Phrakhruvisalpunyaphirat (Somjai Atipoonyo). (2014). A Study of The Ritual of Bodhi Tree Crutches of Buddhists, Tha Tum District, Surin Province. Master’s Degree Thesis Buddhism graduate school Mahachulalongkornrajavidyalaya University.

Phra Phuttakhosachan, write, Mahamakut Buddhist University, translation. (1967). Samantaphasathika Translation, Region 1. Bangkok: Mahamakut Buddhist University.

Phramaha Phaisan Thanawutto. (2014). Lanna Talk. Retrieved 16 March 2014, from http://www.lannatalk khong dee.com/newsDetail.php?id=N080178.

Saenchaiban P.. (2021). The Legend of Mai Kham Salee. Retrieved 14 March 2021, from http://www.chomthong .org/htm l/maikumpo.html.

Wantanachaisuk P.. (2021). Knowledge of Buddha. Retrieved 19 March 2021, from http://www.dhamm athai.org/buddha/g27.php.