Knowledge of Mor Lam Klon Reflecting Isan People’s Way of Life
Main Article Content
Abstract
The research aimed to study the knowledge of Mor Lum Klon that reflected the Isan people’s way of life. Mor Lum Klon has existed and developed in the Isan region for a long time and played a significant role as a political medium via the Lum Klong performance in the Isan region. This qualitative research applied the Iceberg Model as the research framework to analyze the knowledge development of Mor Lum Klon. Data were collected from the historical documents and related Klong Lum, an interview with six Mor Lum Klon about the relevant aspects to Mor Lum Klon’s knowledge. Research results illustrated that the understanding of Mor Lum Klon was very influential on the thoughts of local people in the Isan region. Moreover, it has played a significant role in communication in Thai society as a medium to entertain and communicate information, reflect on the way of life, and record the local people’s behavior via the Klong Lum in the performance until the present, in terms of social dimension consisting of the living, politics, public health, education, and culture which involved the traditions, rites, religions, and beliefs. It could also develop the views of the local people, which exhibited the communication efficiency of Mor Lum Klon that affected the perception, concepts, and beliefs of the Isan audiences. Furthermore, it highlighted the knowledge of Mor Lum Klong that reflected the Isan people’s way of life.
Article Details
References
จารุวรรณ ธรรมวัตร. (2543). ภูมิปัญญาอีสาน (พิมพ์ครั้งที่ 3). อุบลราชธานี: ศิริธรรมออฟเซ็ท.
จารุวรรณ ธรรมวัตร. (2526). หมอลำ. วัฒนธรรมไทย. 22(3), 49-54. มีนาคม 2526.
จารุวรรณ ธรรมวัตร. (2528). บทบาทของหมอลำต่อสังคมอีสานในช่วงกึ่งศตวรรษ. รายงานการวิจัย. กรุงเทพฯ: สถาบันวิจัยศิลปะและวัฒนธรรมอีสาน มหาวิทยาลัยศรีนครินทร์วิโรฒ.
ฉัตรทิพย์ นาภสุภา. (2541). ทฤษฎีและแนวคิดเศรษฐกิจชุมชนชาวนา. กรุงเทพฯ: ศูนย์ศึกษาเศรษฐศาสตร์การเมือง คณะเศรษฐศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ชัยนาทร์ มาเพ็ชร. (2545). ภูมิปัญญาทางคีตศิลป์ของหมอลำ ป.ฉลาน้อย. รายงานการศึกษาค้นคว้าอิสระ: มหาวิทยาลัยขอนแก่น ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).
นนท์ พลางวัน. (2550). หอมดินอีสาน. เครือข่ายประชาชนภาคอีสาน
ปรีชา พิณทอง. (2528). ไขภาษิตโบราณอีสาน. อุบลราชธานี: โรงพิมพ์ศิริธรรม.
พิศณุภงศ์ ศรีศากยวรางกูร, และอลงกรณ์ อรรคแสง. (2561). จิตวิญญาณหมอลำกลอนสู่ความเชื่อทางการเมืองของท้องถิ่นอีสาน. วารสารการเมืองการปกครอง, 8(2), 71-84. สืบค้นจาก https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jopag/article/view/147142/108411
พิศณุภงศ์ ศรีศากยวรางกูร. (2560). การสื่อสารทางการเมืองของหมอลำกลอนในยุครัฐบาลทักษิณ ชินวัตร เป็นนายกรัฐมนตรี. (วิทยานิพนธ์รัฐศาสตรมหาบัณฑิต). มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
พรศิริ ศรีอระพิมพ์. (2551). การประยุกต์ใช้ภูมิปัญญาด้านการแสดงหมอลำผญาจังหวัดมุกดาหารเพื่อส่งเสริมวัฒนธรรมท้องถิ่น. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ราตรีศรีวิไล บงสิทธิพร.(2544). สุทรียภาพในกลอนลำของหมอลำ: องค์ประกอบปัจจัยเกื้อหนุนในการสร้างสรรค์. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). มหาสารคาม. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ศิริวรรณ วิทยามาลา. (2532). หมอลำผีฟ้า. (ดุริยนิพนธ์การศึกษาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
สิทธิศักดิ์ จำปาแดง. (2548). บทบาทของหมอลำในการแก้ไขปัญหาสังคม. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
สุจิตต์ วงษ์เทศ. (2532). วรรณกรรมและหมอลำ: ภาพสะท้อนชีวิตอีสาน. ใน วัฒนธรรมพื้นบ้าน: กรณีอีสาน. หน้า (168-209) กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งกรุ๊ฟ.
สุภณ สมจิตรศรีปัญญา. (2536). ฮีตสิบสอง คองสิบสี่ จากต้นฉบับใบลาน. ใน เอกสารประกอบการสัมมนาวิชาการไทยคดีวิชาการ 35. กาฬสินธุ์: ประสานการพิมพ์.
เสงี่ยม บึงไสย์. (2531). บทบาทของลำกลอนในด้านการเมือง. (วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตร์มหาบัณฑิต).มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
บทสัมภาษณ์
หมอลำกฤษณา บุญแสน. (26 ธันวาคม 2564). [บทสัมภาษณ์]
หมอลำจำนง ฤาชา. (26 ธันวาคม 2564). [บทสัมภาษณ์]
หมอลำบุญเรือง วรวัตร. (26 ธันวาคม 2564). [บทสัมภาษณ์]
หมอลำสุวรรณ บัวนาค. (13 ธันวาคม 2564). [บทสัมภาษณ์]
หมอลำละเอียด ดาวอุดร. (26 ธันวาคม 2564). [บทสัมภาษณ์]
หมอลำอ่อนสี ธวีรัตน์. (13 ธันวาคม 2564). [บทสัมภาษณ์]