Thai Contemporary Musical Theatre: A Case Study on Professional Musical Producers, Dreambox and Scenario

Main Article Content

Arthri Vanichtrakul

Abstract

Nowadays, Thai contemporary musical theatre is one type of entertainment which is very popular among Thais. Dreambox and Scenario are the key professional producers who have been creatively producing musicals for a decade. Thai contemporary musical theatre produced by two major production companies share two distinct attributes: the female protagonist and the presentation of the female protagonist's love. Their constant improvements through their acquired experiences have been recognized as the producer's identity. From the analysis, the major identities of each producer are outlined as follows. The identity of Dreambox is signified through its intense and realistic productions, while those making up Scenario's identity focus on spectacular presentations. Importantly, these attributes should be considered as having a great impact on the prosperity of Thai contemporary musical theater, both in academic and professional society up until the present day.

Article Details

How to Cite
Vanichtrakul, A. . (2012). Thai Contemporary Musical Theatre: A Case Study on Professional Musical Producers, Dreambox and Scenario. Journal of International Studies, Prince of Songkla University, 2(2), 21–32. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jis/article/view/246823
Section
Academic Articles
Author Biography

Arthri Vanichtrakul, Faculty of Arts, Chulalongkorn University

Ph.D candidate

References

กฤษรา วริศราภูริชา. (2553) ใน นพมาส แววหงส์ (บก), ปริทัศน์ศิลปการละคร, พิมพ์ครั้งที่ 2 กรุงเทพฯ: โครงการเผยแพร่ผลงานวิชาการ คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

กิตติศักดิ์ สุวรรณโภคิน. "คู่กรรม เดอะ มิวสิคัล คุณค่าและงานของมืออาชีพ". กรุงเทพธุรกิจ 30 ตุลาคม 2546.

ดารกา วงศ์ศิริ, 18 มกราคม 2554. สัมภาษณ์.

ดารกา วงศ์ศิริ- 15 กุมภาพันธ์ 2554. สัมภาษณ์

ดารกา วงศ์ศิริ- 19 มีนาคม 2554.

สัมภาษณ์ ถกลเกียรติ วีรวรรณ. (2553). BOY STORY 20 ปีแรก ในชีวิตการทํางานของบอย ถกลเกียรติ กรุงเทพฯ : ซีเนริโอ.

บุญยงค์ เกศเทศ. 2532. สถานภาพสตรีไทย. กรุงเทพฯ: โอ.เอส.พริ้นติ้ง เฮาส์.

สายชล สัตยานุรักษ์. (2546), สมเด็จฯ กรมพระยาดํารงราชานุภาพ: การสร้างอัตลักษณ์ "เมืองไทยและ "ซัน" ของชาวสยาม, กรุงเทพฯ: มติชน

สิรินพร จึงพิทักษ์อุดม. “Role Play to Real Life" A Day. 10-16 กรกฎาคม 2552.

หนังสือพิมพ์กรุงเทพธุรกิจ, คอลัมน์ At and Living. 10 กรกฎาคม 2552

Maneerat, K. (2008). Lending Their Strength : The Survival of Professional Lakhon Phut Samai Mai in Bangkok Through Strong Female Characters. A Dissertation Submitted for the Degree of Doctor of Philosophy in Theatre, University of Hawai'i.

Novak, E.A., & Novak, D. (1996). Staging Musical Theatre. Ohio, IL : Betterway Books. Rutnin, M. M. (1996). Dance, Drama, and Theatre in Thailand : The Process of Development and Modernization. Bangkok : Silkworm Books.

Talor, V. (2002). Stage Writing. United Kingdom : The Crowood Press.