APPLYING THE PROCESS OF BECOMING A SPECIALIST IN EVERYDAY LIFEAPPLYING THE PROCESS OF BECOMING A SPECIALIST IN EVERYDAY LIFEAPPLYING THE PROCESS OF BECOMING A SPECIALIST IN EVERYDAY LIFE

Authors

  • Natthakit Anuruktrakoon La Salle Chotiravi Nakhonsawan School

Keywords:

applying, Buddhist Scriptures, Theravada Buddhism

Abstract

The research paper on Applying the Process of Becoming a Specialist in Everyday Life has two objectives: (1) to study and analyze the Specialist as depicted in the Theravāda Buddhist scriptures and (2) to present on Applying the Process of Becoming a Specialist in Everyday Life.

           This research is a qualitative study that analyzes data from the Tripiṭaka, commentaries, Buddhist literature, and research on specialists using content analysis techniques to present on Applying the Process of Becoming a Specialist in Everyday Life.

           Research has shown that being a specialist in Buddhism implies excellence in one way or another, surpassing others. It is the position that appointed by the Buddha to the Four Assemblies, as indicated in the Sutta Piṭaka. Seven chapters dedicated to the excellence of Bhikkhus, Bhikkhunis, the assembly of lay-followers, and the assembly of female lay-followers. The story of the past incarnation of the disciples who attained the title of specialist is also included, citing various reasons, including their mention in the commentary on the excellence of quick enlightenment of the PhraBāhiyadārucīriya and the excellence of the fortune of PhraSīvalī, serving as examples of individuals demonstrating strong will and determination.

          The process of becoming a specialist involves three key steps: (1) setting goals; (2) practicing with relentless perseverance until the goal is achieved, and (3) declaring success to serve as a model for others to follow.

References

เกรียงศักดิ์ นิรัติพัฒนะศัย. (2566). ระบุคนต้นแบบ (Role Model) แล้วเรียนรู้จากเขา.https://thecoach.in.th/2023/%E0%B8%A3%E0%B8%B0%E0%B8%9A%E0%B8%B8%E0%B8%84%E0%B8%99%E0%B8%95%E0%B9%89%E0%B8%99%E0%B9%81%E0%B8%9A%E0%B8%9A-role-model-%E0%B9%81%E0%B8%A5%E0%B9%89%E0 %B8%A7%E0%B9%80%E0%B8%A3%E0%B8%B5%E0%B8%A2/

คณาจารย์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2550). ประวัติพระพุทธศาสนา. ห้างหุ้นส่วนจำกัด นวสาส์นการพิมพ์.

เจริญ ผุดวรรณา. (2545). ประวัติภิกษุณีผู้เป็นเอตทัคคะ. โรงพิมพ์เลี่ยงเชียง.

ติณณ์ อินทโสฬส. (2564). ศึกษารูปแบบของกุศลกรรมกับการได้เอตทัคคะของพระอริยบุคคลในพระพุทธศาสนาเถรวาท [วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ธาราญา. (2564). พระอสีติมหาสาวก 80 องค์ และเอตทัคคะ 41 องค์. https://dharayath.com/%E0%B8%9E%E0%B8%A3%E0%B8%B0-%E0%B8%AD%E0%B8%AA%E0%B8%B5%E0%B8%95%E0%B8%B4%E0%B8%A1%E0%B8%AB%E0%B8%B2%E0%B8%AA%E0%B8%B2%E0%B8%A7%E0%B8%81/

บรรจบ บรรณรุจิ. (2544). อสีติมหาสาวก. โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ผู้เขียน. (2567). [แผนภาพที่ 1 สรุปผลการวิจัย]. จัดทำโดยผู้เขียน.

พระกิตติศักดิ์ ยโสธโร (แก้วเหลา). (2537). การศึกษาบทบาทของพระสารีบุตรเถระในการเผยแผ่พระพุทธศาสนา [วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูกัลยาณสิทธิวัฒน์ (สมาน พรหมอยู่ / กัลยาณธัมโม). (2557). เอตทัคคะ ในพระพุทธศาสนา. โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย.

พระเทพโสภณ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). (2543). พระพุทธประวัติ. พิมพ์ครั้งที่ 4. มูลนิธิพุทธธรรม.

พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช). (2551). พจนานุกรมเพื่อการศึกษาพุทธศาสตร์ ชุดคำวัด. ธรรมสภา และสถาบันบันลือธรรม.

พระประยูร อาจิณฺณธมฺโม (รุ่งเรือง). (2564). บทบาทการเผยแผ่พระพุทธศาสนาของพระสาวกในพระสุตตันตปิฎก [วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาจรูญ ปญฺญาวโร (อินทร์ยงค์). (2540). การศึกษาบทบาทของพระมหากัสสปเถระในการเผยแผ่พระพุทธศาสนา [วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาจิตติภัทร อจลธมฺโม (จันทร์คุ้ม). (2537). การศึกษาบทบาทของพระอานนท์ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนา [วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาสุชญา โรจนญาโณ (ยาสุกแสง). (2540). การศึกษาบทบาทของพระมหาโมคคัลลานเถระในการเผยแผ่พระพุทธศาสนา [วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2534). พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถา แปล ชุด 91 เล่ม ฉบับมหามกุฏราชวิทยาลัย. โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

สมเด็จพระญาณสังวร สมเด็จพระสังฆราช สกลมหาสังฆปรินายก. (2541). ความหมายแห่งพระรัตนตรัย. พิมพ์ครั้งที่ 2. โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

สิน งามประโคน. (2559). การวิเคราะห์พุทธวิธีการบริหารการศึกษาในพระพุทธศาสนาเถรวาท. วารสารธรรมทรรศน์, 16(2), 33-44.

สุขสันต์ สุขสงคราม. (2563). แนวคิดการบริหารแบบวงจรคุณภาพ (PDCA) กับการบริหารแบบพระพุทธศาสนา. วารสารธรรมวัตร, 2(1), 39-49.

Downloads

Published

13-12-2024

How to Cite

Anuruktrakoon, N. (2024). APPLYING THE PROCESS OF BECOMING A SPECIALIST IN EVERYDAY LIFEAPPLYING THE PROCESS OF BECOMING A SPECIALIST IN EVERYDAY LIFEAPPLYING THE PROCESS OF BECOMING A SPECIALIST IN EVERYDAY LIFE. Journal of Humanities and Social Sciences Prince of Songkla University, 20(2), 1–15. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/eJHUSO/article/view/274705

Issue

Section

Research Article