PRADIT PRASARTTHONG'S CONTEMPORARY LAKORN CHATRI PLAYS: CREATIVITY AND TECHNIQUE OF MAKING A HUMOR
Keywords:
Lakorn Chatree, Contemporary Theatre, Intertextuality, sense of humor through writing, Pradit PrasartthongAbstract
This qualitative research aimed to study the characteristics of scriptwriting and sense of humor techniques in the contemporary playwriting of Lakorn Chatree by Pradit Prasartthong, including three stories: "Kaew Nama," "Nang Sipsam," and "Manoree."
The research employed document collection, video recording, and in-depth interviews. The study revealed four categories of Lakorn Chatree: 1) the royal style, 2) the folk style, 3) the contemporary style, and 4) the educational institution style. Pradit Prasartthong's work aims at interacting with educational institutions. Three outstanding components in Pradit Prasartthong's Lakorn Chatree playwriting were found, including: 1) The intertextuality between contemporary and original Lakorn Chatree Playwritings, 2) The conservation of traditional poetry, and 3) communication with modern society. Two techniques for creating a sense of humor were identified: 1) creating a sense of humor in Lakorn Chatree’s tradition and 2) creating a sense of humor as Western parody literature. These critical concepts of Pradit Prasartthong's contemporary Lakorn Chatree playwriting creation were not against nor did they destroy traditions but rather created different options for Thai theatre arts in contemporary society.
References
กาญจนา แก้วเทพ. (2552). สัมพันธบท (Intertexuality): เหล้าเก่าในขวดใหม่ ในการสื่อสารศึกษา. วารสารนิเทศาสตร์, 27(2), 1-29.
โครงการสารานุกรมไทยสำหรับเยาวชน โดยพระราชประสงค์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว. (2547). สารานุกรมไทยสำหรับเยาวชน โดยพระราชประสงค์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว เล่มที่ 23. อาคารโครงการสารานุกรมไทยฯ.
ตรีศิลป์ บุญขจร. (2549). ด้วยแสงแห่งวรรณคดีเปรียบเทียบ วรรณคดีเปรียบเทียบ: กระบวนทัศน์และวิธีการ. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ธีรา สุขสวัสดิ์ ณ อยุธยา. (2548). สัมพันธบท (Intertextuality) ในฐานะวิธีการหนึ่งของวรรณคดีวิจารณ์. มนุษยศาสตร์สาร, 6(1), 1-13.
ประดิษฐ ประสาททอง. (2558). บทละครเรื่องแก้วหน้าหมา. [อัดสำเนา].
ประดิษฐ ประสาททอง. (2560). บทละครเรื่องนางสิบสาม. [อัดสำเนา].
ประดิษฐ ประสาททอง. (2561ก). บทละครเรื่องมโนรีย์. [อัดสำเนา].
ประดิษฐ ประสาททอง. (2561ข). สัมภาษณ์. (การสร้างสรรค์ละครชาตรี, 23 พฤศจิกายน 2561).
ปวริศ มินา. (2556). การสร้างสรรค์พระราชนิพนธ์บทละครพูดชวนหัวของพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวจากบทละครสุขนาฏกรรมภาษาฝรั่งเศส [วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยศิลปากร.
ผะอบ โปษะกฤษณะ และคณะ. (2523). วรรณกรรมประกอบการเล่นละครชาตรี/โครงการเผยแพร่ เอกลักษณ์ของไทย กระทรวงศึกษาธิการ. คลังวิทยา.
มานิตย์ โศกค้อ. (2557). วาทกรรมธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมกับการต่อสู้และการต่อรองเชิงอํานาจ: กรณีศึกษากลอนลําของวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์. วารสารวิชาการแพรวากาฬสินธุ์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกาฬสินธุ์, 1(1), 31-52.
วีณา วีสเพ็ญ. (2549). วรรณคดีการละคร. อภิชาตการพิมพ์.
สมศักดิ์ พันธ์ศิริ. (2560). การสร้างอารมณ์ขันในนิทานมุกตลกพื้นบ้านอีสานเรื่องหัวพ่อกับจั่วน้อย. วิวิธวรรณสาร, 1(3), 54-84.
สวภา เวชสุรักษ์. ( 2561). ผลงานวิจัยการสร้างสรรค์ละครชาตรีเครื่องใหญ่เรื่อง กากี ตอนพญาครุฑลักนาง กากี. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัอุบลราชธานี, 9(1), 238-253.
อมรา กล่ำเจริญ และคณะ. (2555). สถานภาพการคงอยู่ของละครชาตรีในประเทศไทย. โอเดียน สโตร์.
อภิรักษ์ ชัยปัญหา.(2567). บทละครชาตรีร่วมสมัยของประดิษฐ ประสาททอง : ลักษณะการสร้างสรรค์และกลวิธีการสร้างอารมณ์ขัน. คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Humanities and Social Sciences Prince of Songkla University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความนี้ได้รับการตีพิมพ์เป็นของวารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี