GENDER ONTOLOGY: SOCIAL PRAXIS OF KATHOEY UNDERTAKER AND THERAVADA BUDDHIST DOCTRINE

Authors

  • Narupon Duangwises Princess Maha Chakri Sirindhorn Anthropology Centre (Public Organization)

Keywords:

kathoey, ontology, theravada buddhism, undertaker, Gender

Abstract

This article aims to critique the way of thinking about sex and gender in the doctrine of Theravada Buddhism, which stabilises discourses of gender truths by giving males a higher status than other genders. This causes human dignity to be measured by the deficiency of masculinity. The author uses the life of Bank, a kathoey undertaker, as a case study to reflect on and question whether the sexual esteem of kathoeys in Thai society can be examined by Buddhist doctrine. The concepts of Malabou (2011) on "plasticity" and "transsubjectivation" are used as a framework for analysis. It is found that the ontology of sexual/gender in Theravada Buddhism does not contribute to the dissolution of male and female boundaries. On the contrary, Bank's gender representation and practices in the space of an undertaker's work can blend femininity and masculinity to create a new identity that is valuable and accepted by society.

References

จันทราทิพย์ วงษ์กฤษ. (2551). คุณภาพชีวิตของสัปเหร่อในเขตเทศบาลนครพระศรีอยุธยา จังหวัด พระนครศรีอยุธยา [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตไม่ได้ตีพิมพ์] มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

ชาติชาย มานิตยกุล. (2550). วิถีชีวิตสัปเหร่อในกรุงเทพมหานคร. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรจน์.

ดำรงศ์พันธ์ ใจห้าววีระพงศ์, เก็ตถวา บุญปราการ, และณฐพงศ์ จิตรนิรัตน์. (2561). การจัดการศพและอัตลักษณ์ของสัปเหร่อในบริบทพื้นที่นาภาคใต้กรณีศึกษาชุมชนวัดมัชฌิมภูผา (ดอนกลาง) อำเภอร่อนพิบูลย์จังหวัดนครศรีธรรมราช. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 5(3), 824-841.

ทวีศักดิ์ วรฤทธิ์เรืองอุไร. (2548). สัปเหร่อกับการจัดการศพของชุมชน : กรณีศึกษาชุมชนมอญริมแม่น้ำ

แม่กลอง อำเภอบ้านโป่ง จังหวัดราชบุรี [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

นฤพนธ์ ด้วงวิเศษ. (2559). เพศและความเป็นชายในพุทธศาสนา กับการควบคุมภิกษุ สามเณร และ บัณเฑาะก์. วารสารสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 12(1), 3-25.

ปรีชา ช้างขวัญยืน. (2559). สตรีในคัมภีร์ตะวันออก (พิมพ์ครั้งที่ 3). คณะอักษรศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พระเกรียงศักกดิ์ สิริสกฺโก (ศรีโชติ), และประเวศ อินทองปาน. (2565). จริยศาสตร์เพศในพุทธปรัชญา.

วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์, 5(1), 25-41.

พระชาญชัย ชยเมธี (คําวิชัย). (2556). บทบาทของสัปเหร่อที่มีต่อพิธีงานศพ : กรณีศึกษาในเขตเทศบาล

ตําบลหลวงใต้อําเภองาว จังหวัดลําปาง [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระนพดล สุทฺธิธมฺโม (มูลทาดี). (2560). ศึกษาเปรียบเทียบพิธีศพในพระพุทธศาสนาเถรวาทกับศาสนาพราหมณ์-ฮินดู [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหานฤดล มหาปญฺโญ, สมจันทร์ ศรีปรัชยานนท์, และอาภากร ปัญโญ. (2562). สัปเหร่อ: การสืบ

สานคติความเชื่อและพิธีกรรมงานศพในเขตเทศบาล ตำบลบ่อแฮ้ว อำเภอเมืองลำปาง จังหวัดลำปาง. วารสารวิทยาลัยสงฆ์นครลำปาง, 8(1), 24-32.

พระมหานันทกรณ์ ปิยภาณี, พระมหาพรชัย สิริวโร, และพระมหาขวัญชัย กิตฺติเมธี. (2560). ศึกษาวิเคราะห์ปัจจัยก่อให้เกิดการเบี่ยงเบนทางเพศตามคัมภีร์พระพุทธศาสนา. วารสารบัณฑิตศึกษา

ปริทรรศน์, 13(2), 38-53.

พระมหาไพฑูรย์ สิริธมฺโม, พระครูภาวนาโพธิคุณ, จักรพรรณ วงศ์พรพวัณ, จรัส ลีกา, และหอมหวล

บัวระภา. (2562). การวิเคราะห์แนวคิดเรื่องขันธ์ 5 ในเชิงอภิปรัชญา. วารสารบัณฑิตศึกษามหาจุฬา ขอนแก่น, 6(2), 208-221.

พระมหาสมเจต สมจารี (หลวงกัน). (2559). บัณเฑาะก์กับการบรรลุธรรมขั้นสูงในพุทธศาสนาเถรวาท. ศึกษาศาสตร์ มมร, 4(2), 151-165.

พระมหาอดุลย์ ยโสธโร (บุตรตะเคียน). (2549). การศึกษาเชิงวิเคราะห์เรื่องบัณเฑาะก์กับการ

บรรลุธรรม [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาอุดม สารเมธี, นายสันทัด จันทร์ทาทอง, และนายชํานาญ เกิดช่อ. (2551). การวิเคราะห์ความพิการของมนุษย์ทางพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระสิริปัญญาคุณ, พระครูโฆสิตวัฒนานุกูล, พระครูโกศลอรรถกิจ และสวัสดิ์ อโณทัย. (2562). ศึกษาเชิงวิเคราะห์แนวทางปฏิบัติต่อความตายในคัมภีร์พระพุทธศาสนาเถรวาท. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 6(4), 1813-1826.

ศุภกาญจน์ วิชานาติ, และวัชระ งามจิตรเจริญ. (2562). เปรียบเทียบกำเนิดและพัฒนาการของชีวิตมนุษย์ในครรภ์ระหว่างพระพุทธศาสนากับวิทยาศาสตร์. วารสารมหาจุฬาวิชาการ, 6(2), 1-16.

สมภาร พรมทา. (2559). พุทธปรัชญาในอภิธรรม. ปัญญฉัตร์ บุ๊คส์ บายดิ้ง.

สานุ มหัทธนาดุลย์. (2555). ศึกษาวิเคราะห์ส่วนประกอบภายในร่างกายมนุษย์ในพระไตรปิฎก [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สุนทร สุทรัพย์ทวีผล. (2562). การศึกษาวิธีจัดงานศพที่ปรากฏในคัมภีร์พระพุทธศาสนา. บัณฑิตศึกษาปริทรรศน์ วิทยาลัยสงฆ์นครสวรรค์, 7(2), 287-296.

เสริมสุข วิจารณ์สถิต. (2561). พัฒนาการของกำเนิดมนุษย์ในครรภ์เชิงเปรียบเทียบ ทรรศนะทางพุทธ

ศาสนาและสูติศาสตร์ [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

อนุมานราชธน, พระยา. (2512). ประเพณีเนื่องในการตาย. ศูนย์การพิมพ์.

Apter, E. (2017). Gender ontology, Sexual difference, and differentiating sex: Malabou and Derrida. PhiloSOPHIA, 7(1), 109-124.

Bradway, T., & McCallum, E.L. (Eds.). (2019). After queer studies. Literature, theory, and

sexuality in the 21st century. Cambridge University Press.

Butler, J. (1990). Gender trouble: Feminism and the subversion of identity. Routledge.

Butler, J. (2011). Bodies that matter on the discursive limits of sex.. Routledge.

Duggan, L. (2002). The new homonormativity: The sexual politics of neoliberalism. In R. Castronovo, & D. Nelson (Eds.), Materializing democracy: Toward a revitalized cultural politics. (pp.175–193). Duke University Press.

Green, A. I. (2002). Gay but not queer: Toward a post-queer study of sexuality. Theory

and Society, 31(4), 521–545.

Gyatso, J. (2003). One plus one makes three: Buddhist gender, monasticism, and the law of the non-excluded middle. History of Religions, 43(2), 89-115.

Limin, J., & Dacela, M.A. (2017, June 20-22). Ontology of gender: The trans community in the gender realism and gender nominalism discourse [Paper presentation]. the DLSU Research Congress, De La Salle University, Manila, Philippines.

Malabou, C. (2011). Changing difference. (trans. Carolyn Shread). Polity Press.

Muñoz, J. E. (2009). Cruising utopia: The then and there of queer futurity. University Press.

Penny, J. (2014). After queer theory: The limits of sexual politics. Pluto Press.

Sedgwick, E.K. (1990). Epistemology of the closet. University of California Press.

Serano, J. (2007). Whipping girl: A transsexual woman on sexism and the scapegoating of femininity. Seal Press.

Zwilling, L. (1992). Homosexuality as Seen in Indian Buddhist Texts. In J. I. Cabezon (Ed.), Buddhism, sexuality, and gender. (pp.203-214). State University of New York Press.

Downloads

Published

24-06-2024

How to Cite

Duangwises, N. (2024). GENDER ONTOLOGY: SOCIAL PRAXIS OF KATHOEY UNDERTAKER AND THERAVADA BUDDHIST DOCTRINE. Journal of Humanities and Social Sciences Prince of Songkla University, 20(1), 144–173. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/eJHUSO/article/view/272589

Issue

Section

Academic Article