Belief in the Naga in Buddhism
Main Article Content
Abstract
The Naga is the origin of the beast type, but they are special because they are non-human. Able to take the form of a human being, there are 4 clans: Virupaksa, Erapatha, Chapayaputra, and Kanhagotamaka. They live in water sources, ponds, forests and trees, termite mounds, mountains, and the Naga world or the heavens of the Jatumahārajikā. The kamma that causes one to become a Naga has both good kamma and bad kamma. The difference is that merit causes one to be born as a Nagaraja. Have divine treasures similar to those of angels The role of the Naga that appears in Buddhist scriptures includes protecting and helping those who do good. practicing good deeds He is a person who has wrong opinions, is cruel, and hurts others and is a performance device for snake charmers while maintaining the precepts of the temple. The influence of the belief in the Naga in Buddhism on Thai society includes the tradition of ordination. Traditional bathing, art, tourism and the inspiration of good fortune.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรงซึ่งกองบรรณาธิการวารสาร ไม่จำเป็นต้องเห็นด้วย หรือร่วมรับผิดชอบใด ๆบทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ ก่อนเท่านั้น
References
กลุ่มจารีตประเพณี สำนักวรรณกรรมและประวัติศาสตร์. (2565).“นาค” ในวัฒนธรรมไทย. เอกสารประกอบการสัมมนา. กรุงเทพมหานคร: กลุ่มจารีตประเพณี สำนักวรรณกรรมและประวัติศาสตร์.
ชาญชัย เพียรคงธรรม และคณะ. (2561). นาคสถาน ในภาคอีสานของไทย. อุบลราชธานี: คณะศิลปศาสตร์ และกองส่งเสริมการวิจัย บริการวิชาการ และทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี.
พระวินัย ธรรมะวง และคณะ. (2564). ศึกษาวิเคราะห์ความเชื่อเรื่องพญานาคในการประกอบพิธีกรรมของประชาชนนครหลวงเวียงจันทน์สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว. Journal of Modern Learning Development. 6(4), (กรกฎาคม-สิงหาคม 2564): 67-89.
พระปลัดพจน์ทพล ฐานสมฺปุณฺโณ (ยุบลเลิศ). (2563). ศึกษาวิเคราะห์ความเชื่อและพิธีกรรมเรื่องพญานาคในพระพุทธศาสนา เถรวาทที่มีความสัมพันธ์กับองค์พระธาตุพนม. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
________. (2556). พระไตรปิฎกและอรรถกถาแปล ฉบับมหามกุฏราชวิทยาลัย. พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.
org. 84000 พระธรรมขันธ์. สืบค้นเมื่อ 23 ตุลาคม 2566, จาก https://84000.org/tipitaka /attha/attha.php?b=25&i= 24&p=3)