A Study of Belief Appearing in Bun Chaek Khao Tradition of Ban Phai Community, Chiang Kwan District, Roi Et Province
Main Article Content
Abstract
The study consisted of the following objectives: 1) to investigate the present conditions of Bun Chaek Khao tradition of Ban Phai Community, Chiang Kwan District, Roi Et Province; 2) to explore the belief in Bun Chaek Khao tradition in Ban Phai Community, Chiang Kwan District, Roi Et Province; and 3) to analyze the change in the belief of Bun Chaek Khao tradition toward the way of life of Ban Phai Community, Chiang Kwan District, Roi Et Province. The study applied a qualitative research method by studying documents from documents and conducting a field study for interviews.
From the study, it is found that the Bun Chaek Khao tradition of the Ban Phai Community is similar to that of the general Isaan people, where the tradition lasts three days: ‘Wan Khao’, ‘Wan Home’, and ‘Wan Tha Wai.’ Presently, the villages have shortened the tradition to only one day in order to save money and time.
The belief in the Bun Chaek Khao tradition or merit-making for the departed is held by Ban Phai Community and Isaan communities who desire to express their respect and love for their parents and the departed in order for their spirits to be peaceful and get the merits. It is also an expression of gratitude to the ancestors, with the merit being made through monks as a means to send the merits to the departed. The belief of Ban Phai Community is similar to that of the general Isaan people that performing the Bun Chaek Khao ritual allows them to give, observe the precepts, and cultivate their minds. The type of merit-making that produces a lot of merit is comprised of three criteria: those who make must observe the precepts; those who receive must observe the precepts; and when the departed receive the merits, they will give blessings to those who are still living for the merits they make through Bun Chaek Khao tradition.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรงซึ่งกองบรรณาธิการวารสาร ไม่จำเป็นต้องเห็นด้วย หรือร่วมรับผิดชอบใด ๆบทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ ก่อนเท่านั้น
References
ภาษาไทย
เสาวลักษณ์ อนันตศานต์. (2543). ทฤษฎีคติชนและวิธีการศึกษา. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์รามคำแหง,
พระครูใบฎีกาเฉลิมพล อริยวํโส (คำเชื้อ). (2554). ศึกษาวิเคราะห์ปุพพเปตพลีที่ปรากฏในคัมภีร์ใบลานในล้านนา: กรณีศึกษาคัมภีร์เปตตพลีฉบับวัดหลวงราชสัณฐาน. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2543). ธัมมปทัฏฐกถาแปล ภาค ๑. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
ภาษาอังกฤษ
Mahamakut Buddhist College. (2000). Dhammapadattakatha Translation, Part 1. Bangkok: Mahamakut Buddhist University.
Phrakru Baidikachalermphol Ariyawasso (Kham Chua). (2011). An Analytical Study of Puppetplee Appearing in Lanna Manuscripts: A Case Study of the Wat Luang Rajamorphaman Wat Luang Rajamorpha Edition of Pettplee Scriptures. M.A. Dissertation, Buddhist Studies, Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Thailand.
Saowaluck Anantasant. (2000). Folklore Theory and Educational Methods. Bangkok: Ramkhamhaeng Publishing House.