Emotional development according to Buddhist psychology in society new normal
Main Article Content
Abstract
The objective of this article is to study the emotional development according to the Buddhist psychology in society, a new normal. It was found that the coronavirus 2019 outbreak (Covid-19) has greatly changed the way of life of human society. Under the measures to prevent epidemic disease Recruiting ways to survive has resulted in many changes in the behavior of people in society. Until becoming a new way of life, New Normal, which this new normal consists of thinking, how to learn, how to communicate, affect the emotional state of oneself and other people or things. In this situation, most of the emotions that arise are negative emotions such as feeling disappointed, frustrated, depressed, frustrated, frustrated, which will affect the state of mind. And social expression Adapting to a new normal in society, it is necessary to develop a person's mood to be able to accept a new lifestyle. Based on Buddhist psychology principles It is a tool for emotional and mental development. The principles of emotional development according to the Buddhist psychology in a new normal are summarized in 3 ways: 1. The use of mindfulness to control emotions all the time according to the reality according to their particular state. Knowing your emotions Will be the basis for emotional regulation To express themselves appropriately 2. The use of intelligence is to develop oneself to have intelligence as the core of emotions, such as the development of cognition, correct opinions. Contribute to life and society And knowledge and understanding according to its state and 3. The use of Yonisomanasikarn principle is to think of the cause Search to the source Continued throughout the line, distinguishing it according to the state without taking his own desires to capture It is an emotional development by thinking like a woman to find the root cause.
Article Details
เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรงซึ่งกองบรรณาธิการวารสาร ไม่จำเป็นต้องเห็นด้วย หรือร่วมรับผิดชอบใด ๆบทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์ ก่อนเท่านั้น
References
กรมสุขภาพจิต. (2564). สืบค้นจาก : https://www.dmh.go.th/news/view.asp?id=2288
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม. (2564). สืบค้นจาก : https://www.mhesi.go.th/
คณะการแพทย์แผนไทย มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์. (2564). สืบค้นจาก :
http://www.ttmed.psu.ac.th/blog.php?p=258
พระครูกัลยาณสิทธิวัฒน์.(2556). พุทธจิตวิทยากับการพัฒนาอารมณ์. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลกรณราชวิทยาลัย.
พระพรหมคุณาภรณ์ (.ป.อ.ปยุตฺโต) (2554). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. กรุงเทพฯ : ธรรมดา
_______________ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2550). วิธีคิดตามหลักพุทธธรรม. กรุงเทพมหานคร : บันลือธรรม
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.(2535). พระไตรปิฎกภาษาไทย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ศรีสารถี. พุทธจิตวิทยา. (2564). สืบค้นจาก : http://www. Vcharkarn.com/vblog/5519/6
สถาบันส่งเสริมความปลอดภัย อาชีวอนามัย และสภาพแวดล้อมในการทำงาน(องค์การมหาชน). (2564). สืบค้นจาก : http://www.tosh.or.th/covid-19/index.php/new-normal
สำนักงานคณะกรรมการสุขภาพแห่งชาติ. (2560). การขับเคลื่อนธรรมนูญว่าด้วยระบบสุขภาพแห่งชาติ รากฐานการจัดวางอิฐก้อนแรกของระบบสุขภาพพึงประสงค์.กรุงเทพฯ: บริษัท มาตาจำกัด.
Kretch and Crch-freld อ้างถึงใน สุขา จันทน์เทศ. (2555). จิตวิทยาการศึกษา. กรุงเทพมหานคร : แพร่พิทยา.