The human disjoin nature on the concept of Dhâtu

Main Article Content

Phra Jaturong Ajarasuphoo

Abstract

The reality confirmations of the Dhâtu and evidence of Suttra for Support; the Dhâtu divides the human born begin. The good human stay with good human and bad human stay with bad human. Although has the important gap in the interpretation the person can cognitive for self adaptation from the bad to good and the good  to bad even a little. So the disjoin is the prime of human nature.


Keywords: Dhâtu, Nature, Human, Disjoin.

Article Details

How to Cite
Ajarasuphoo, P. J. . (2020). The human disjoin nature on the concept of Dhâtu. Journal of Graduate Saket Review, 3(1), 26–35. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/saketreview/article/view/248007
Section
Academic Article

References

นิศา เชนะกุล. (2546). โครงสร้างของพระสัทธรรมในพระพุทธศาสนา. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร: หอรัตนชัยการพิมพ์.

พระจาตุรงค์ อาจารสุโภ (ชูศรี). (2556). วิเคราะห์แนวคิดเรื่องธาตุในพุทธปรัชญาเถรวาท. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2553). พุทธธรรม ฉบับเดิม. พิมพ์ครั้งที่ 24. นนทบุรี: โรงพิมพ์เพิ่มทรัพย์การพิมพ์.

พระโมคคัลลานเถระ. (2542). อภิธานัปปทีปิกาและอภิธานวรรณนา. พระมหาสมปอง มุทิโต แปล เรียบเรียง. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

พระศรีคัมภีรญาณ (สมจินต์ วันจันทร์). (2544). พุทธปรัชญา สาระและพัฒนาการ. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระสัทธัมมโชติกะ ธัมมาจริยะ. (2551). ปรมัตถโชติกะ ปริจเฉทที่ 1-2-6 หลักสูตรชั้นจูฬอาภิธรรมมิกะตรี. กรุงเทพมหานคร: ห้างหุ้นส่วนจำกัด ทิพยวิสุทธิ์.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย บับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วรรณสิทธิ ไวทยะเสวี. (2551). พระอภิธัมมัตถสังคหะ ปริจเฉทที่ 1 จิตปรมัตถ์. พิมพ์ครั้งที่ 11. นครปฐม: มูลนิธิแนบมหานีรานนท์.

แสง จันทร์งาม. (2544). พุทธศาสนวิทยา. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร: ธีระการพิมพ์.