THE EXPERIENCED TIME: EXISTENCE IN ALL SOULS' DAY OF THAI-VIETNAMESE PEOPLE SAINT ANNA TEMPLE, NONG SAENG COMMUNITY, NAKHON PHANOM PROVINCE
Keywords:
the experienced time, all souls' day, other spaceAbstract
This article aims to demonstrate the existence of “The Experienced Time” within space and rituals of Thai-Vietnamese Catholics descent in Nong Saeng, Nakhon Phanom Province, in 2021. Re-study was employed to conduct the research and This was done using fieldwork, including interviews, participant observation, and document study. The findings reveal three key points: the essential objects of rituals, including people and items; experienced time; and the 'other space,' such as churches, cemeteries, and multipurpose buildings. These lead to lead to the proposition that the existence of “The Experienced time” stems from beliefs, faiths, traditions, and rituals from the past to the present, which have been clearly reproduced in the specific space with everyday necessities, time, and space acting as cultural symbol swhich are ritual reproductions for communication. They function through social activities that are tied to time, life experiences, and ritual spaces over a long period. This is a meaningful symbolic relationship of learning for during the tomb consecration season which, a tradition passed down through “the sacred circle” of the Nong Saeng Community.
References
กรมอนามัย กระทรวงสาะรณสุข. (2563). คู่มือการจัดพิธีทางศาสนาและการจัดกิจกรรมทางประเพณีในสถานการณ์ป้องกันการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 (COVID-19). กรุงเทพฯ: ทีเอส อินเตอร์ปริ้นท์จำกัด.
คณะกรรมการคาทอลิกเพื่อพิธีกรรม สภาพระสังฆราชคาทอลิกแห่งประเทศไทย. (2561). พิธีกรรมเพื่อผู้ล่วงลับ. กรุงเทพฯ: คณะกรรมการคาทอลิกเพื่อพิธีกรรม สภาพระสังฆราชคาทอลิกแห่งประเทศไทย.
จักรพงษ์ มะลิวัลย์. (2541). พิธีกรรมเสกสุสานของชาวโรมันคาทอลิก ชุมชนบุ่งกะเทว อำเภอเมือง จังหวัดอุบลราชธานี [วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
จิราพร เหล่าเจริญวงศ์. (2564). พื้นที่ศึกษาในมานุษยวิทยา: มโนทัศน์ และวิธีวิทยา. ใน ยุกติ มุกดาวิจิตร และ ชัชชล อัจนากิตติ (บรรณาธิการ), มานุษยวิทยาพ้นมนุษย์ (หน้า 185–225). กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.
ไชยรัตน์ เจริญสินโอฬาร. 2546. วาทกรรมการพัฒนา: อำนาจ ความรู้ ความจริง เอกลักษณ์ และความเป็นอื่น. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์วิภาษา.
ฐานิดา บุญวรรณโณ. (2562). ความสำคัญของ Serendipity (โชคดีที่บังเอิญค้นพบ). วารสารมานุษยวิทยา, 2(2), 6-48.
ดำรงพล อินจันทร์. (2560). มรณะ มรตฺ และมานุษยวิทยาว่าด้วยความตาย. สืบค้นเมื่อ 8 กรกฎาคม 2566,จาก https://www.academia.edu/34346186/มรณะ_มรตฺ_มานุษยวิทยาว่าด้วยความตาย
ภานรินทร์ น้ำเพชร. (2566). สะท้อนความตายผ่านมานุษยวิทยา. สืบค้นเมื่อ 1 กรกฎาคม 2566, จากhttps://www.sac.or.th/portal/th/article/detail/452
ทุติยาภณ์ ภูมิดอนมิ่ง. (2562) ค่าตัวโรค โด๊ส และดีเอ็นเอ: การจัดการโรคพยาธิด้วยระบบเวชกรรมในสังคมอีสาน. วารสารธรรมศาสตร์, 38(3), 30-147.
ทุติยาภรณ์ ภูมิดอนมิ่ง. (2566) อาหารสามัญ: วัฒนธรรมอาหาร และการกินของชาวไทยเชื้อสายเวียดนามอําเภอท่าบ่อ จังหวัดหนองคาย. วารสารสหวิทยาการธรรมศาสตร์, 20(2), 61-79.
นิติ ภวัครพันธุ์. (2558). ชวนถก ชาติและชาติพันธุ์. กรุงเทพฯ: สยามปริทัศน์.
นงนุช อุเทศพรรัตติ์นกุล. (2544). วัฒนธรรมการบริโภคอาหารของชาวเวียดนามในเขตเทศบาลเมืองนครพนม. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ประสิทธิ์ ลีปรีชา. (2557). บทความปริทรรศน์: กระบวนทัศน์การศึกษาชาติพันธุ์สัมพันธ์. Journal of Mekong Societies, 10(3), 219-242.
ผุสดี (ลิมพะสุต) จันทวิมล. (2541). เวียดนามในเมืองไทย. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
พรมมา พิทักษ์. (2537). นัยแห่งสัญลักษณ์. กรุงเทพฯ: ต้นธรรม.
พรรณราย โอสถาภิรัตน์. (2564) “แนววิถีเชิงวัตถุ : จากวัตถุวัฒนธรรมศึกษาสู่วัตถุสภาวะ”. ใน มานุษยวิทยาพ้นมนุษย์, ยุกติ มุกดาวิจิตร ชัชชล อัจนากิตติ (บรรณาธิการ). กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร, มีนาคม, หน้า 163-198.
พัฒนา กิติอาษา. 2557. สู่วิถีอีสานใหม่. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์วิภาษา.
พิชญาพร พีรพันธุ์, และพิทักษ์ ศิริวงศ์. (2563). การวิเคราะห์วาทกรรม: การดำรงอัตลักษณ์คริสตชนของกลุ่มคาทอลิกบางนกแขวก อำเภอบางคนที จังหวัดสมุทรสงคราม. วารสารร่มพฤกษ์ มหาวิทยาลัยเกริก, 38(1), 67–82.
เมธี พิริยการนนท์, และนพดล ตั้งสกุล. (2564). ปริทัศน์บทความ: เรื่องพื้นที่สาธารณะ พื้นที่ทางวัฒนธรรม และพื้นที่สาธารณะทางวัฒนธรรม. วารสารหน้าจั่ว, 18(1), 133–158.
รินรดา พันธ์น้อย. (2552). การดำรงอยู่และการปรับเปลี่ยนอัตลักษณ์ทางชาติพันธุ์ของประชาชนในสังคมพหุวัฒนธรรม กรณีศึกษา: ชุมชนบุ่งกะแทว ตำบลในเมือง อำเภอเมือง จังหวัดอุบลราชธานี [วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี.
รินรดา พันธ์น้อย. (2552). การดำรงอยู่และการปรับเปลี่ยนอัตลักษณ์ทางชาติพันธุ์ของประชาชนในสังคมพหุวัฒนธรรม กรณีศึกษา: ชุมชนบุ่งกะแทว ตำบลในเมือง อำเภอเมือง จังหวัดอุบลราชธานี [วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี.
ศุภมณฑา สุภานันท์. (2554). พื้นที่ เวลา อัตลักษณ์ และการสร้างความหมายทางสังคม. วารสารนิเทศศาสตร์, 29(3), 186–204.
สาคร ผ่องแผ้ว. (2554). ปัจจัยที่ทำให้คนไทยเชื้อสายเวียดนามมีบทบาททางการเมืองในเขตเทศบาลตำบลบึงกาฬ จังหวัดหนองคาย [วิทยานิพนธ์รัฐศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
อคิน รพีพัฒน์. (2551). วัฒนธรรมคือความหมาย ทฤษฎีและวิธีของคลิฟฟอร์ด เกียร์ซ. กรุงเทพฯ:
ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์มหาชน).
อภิญญา เฟื่องฟูสกุล. 2546. อัตลักษณ์: การทบทวนทฤษฎีและกรอบแนวคิด Identity. กรุงเทพฯ: คณะกรรมการการสภาแห่งชาติ สาขาสังคมวิทยา; สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ.
Abarca, M.E., & Colby, J. R. (2016). Food memories seasoning the narratives of our lives. Food And Foodway, 24(1-2), 1-8.
Jaszczolt, K. M. ( (2012). Space and Time in Languages and Cultures Language, Culture, and Cognition. EngJohn Benjamins Publishing Company.
Kern, S. (1983). The culture of time and space, 1880-1919 with a new preface. USA: Havard University Press.
Lefebvre, H. (1971). Everyday Life in the Modern World. Rabinovitch, S., Trans., London: Allen Lane.
Mauss, M. (2004). The Ethics of Memory. Cambridge, Havard University Press.
Sutton, E.D. (2001). Remembrance of Repasts: An Anthropology of Food and Memory.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Humanities and Social Sciences Prince of Songkla University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความนี้ได้รับการตีพิมพ์เป็นของวารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี