Korean Artist Concert Culture in Contemporary Thai Society: Sociological Perspective
Main Article Content
Abstract
This research article explores concert culture in contemporary Thai society through the study of the trends of Korean artist concert culture. The cultural significance of the fan club group as a key actor in the organization of concerts develops as a suggestion to elevate concert management to the creative economy in modern society. This article contains qualitative research in the form of documentary research in conjunction with online ethnic, literary, and ethnic research. Once the full research data is obtained, the data is brought into material analysis. The research finds that the trends of Korean artist concert culture in Thailand is linked to the popularity of the artist and fan club base. Also, there is a growth link to the uncertainty of the outbreak of COVID-19and the economic readiness of the fan club. Considering the cultural significance of the concert fan group shows that the representation of the band's symbolism through the culture, the naming of fan club groups, the rhythm,
the colour, and the fireworks, as well as the organization of projects at the artist's concert events, are important drivers that make the concert culture viable both at home and abroad.
After all, this article presents an upgrading approach to concert management as a creative economy in contemporary society, by increasing marketing and publicity. Supporting the growth of the music industry and concert management, both domestically and overseas.
As well as support from the public and private sectors to drive the economy in Thailand.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
A.Round Entertainment. (2023). Ngan Prakat Rangwan Sut Yingyai Seoul Music Awards [งาน
ประกาศรางวัลสุดยิ่งใหญ่ Seoul Music Awards]. Retrieved from, https://www.a-roundent
.com/archives/35051
Agenda. (2021). ‘Dan Pon Pan Phlak’ Ratthaban Kaolitai Tham Arai ? Wongkan Banthoeng
Kaoli Thueng Pai Radap Lok [‘ดัน ป้อน ปั้น ผลัก’ รัฐบาลเกาหลีใต้ทำอะไร? วงการบันเทิง
เกาหลีถึงไประดับโลก]. Retrieved from, https://www.agenda.co.th/social/south-korea-
fever-industry/
Boonsomrat, R., Jaroenwisan, K., & Pasunon, P. (2023). The Competencies Standard of Human
Resources Affect Competitiveness in Concert Business [มาตรฐานสมรรถนะทรัพยากร
มนุษย์ที่ส่งผลต่อขีดความสามารถทางการแข่งขันในธุรกิจรับจัดงานคอนเสิร์ต]. Rajapark
Journal, 17(52), 301-322.
Bourdieu, P., & Wacquant, L. P. D. (1992). An Invitation to Reflexive sociology. University of
Chicago Press.
Cottingham, M. D. (2016). Theorizing emotional capital. Theory and Society, 45, 451–470.
Illouz, E. & Kotliar, D. M. (2022). Capitalist Subjectivity, Tinder, and the Emotionalization of
the Web. In The Routledge Handbook of Digital Consumption, Llamas, R. & Belk, R.
(eds.), pp.229-240. Routledge.
Jirattikorn, A. (2018). Affective Economy of Thai Television Dramas in Cambodia and China
[เศรษฐกิจเชิงอารมณ์ของละครไทยในกัมพูชาและจีน]. Journal of Sociology and Anthropology,
(2), 97-128.
Korseries. (2022). ‘SUPER JUNIOR’ Klap Ma Sang Khwam Song Cham Sut Prathapchai Kap Elf
Thai Nai Khonsoet ‘SUPER JUNIOR WORLD TOUR SUPER SHOW 9: ROAD in BANGKOK’
[‘SUPER JUNIOR’ กลับมาสร้างความทรงจำสุดประทับใจกับเอลฟ์ไทย ในคอนเสิร์ต‘SUPER
JUNIOR WORLD TOUR SUPER SHOW 9: ROAD in BANGKOK’. Retrieved from, https://
www.korseries.com/super-junior- concert-world-tour-super-show-9-road-in-bangkok/
Korseries. (2023). Ruam Khonsoet Kaoli Fan Meeting Sinlapin Kaoli Ma Prathet Thai Pi 2023
[รวมคอนเสิร์ตเกาหลี แฟน Meeting ศิลปินเกาหลีมาประเทศไทย ปี 2023]. Retrieved from,
https://www.korseries.com/korevent/
Kozinets, R. V. (2010). Netnography: Doing ethnographic research online. SAGE.
Laophilai, P., & Chantamala, O. (2022). The Development of “Ra Beyb Wa Thasil” Moh Lumfor
Public Performance [พัฒนาการรูปแบบการแสดงคอนเสิร์ตหมอลำคณะระเบียบวาทศิลป์].
Journal of Social Science for Local Rajabhat Mahasarakham University, 6(1), 174-183.
Phadungkan, S. (2013). Som Mong ! Thailand Dan Concert Sinlapin Topthao Khao Thai
Khuekkhak Ha Khamtop Concert Sathon Setthakit Dai Ching Ruemai ? [สมมง! ‘ไทย
แลนด์แดนคอนเสิร์ต’ ศิลปินตบเท้าเข้าไทยคึกคัก หาคำตอบ ‘คอนเสิร์ต’ สะท้อนเศรษฐกิจได้
จริงหรือไม่?]. Retrieved from, https://www.marketingoops.com/reports/concert-in-
thailand/
Ponanake, P. (2022). Efficiency Development of Logistics Management Guideline of the
Organizer via Y Series Fan Meeting Paradigm among the Culture Changing [แนวทางการ
พัฒนาประสิทธิภาพการจัดการโลจิสติกส์อุตสาหกรรมผู้รับจัดงานแสดงคอนเสิร์ตในบริบทแฟน
มีตซีรีส์วายจากการเลื่อนของวัฒนธรรม]. Interdisciplinary Sripatum Chonburi Journal, 8(1),
-98.
Ritchai, T., & Chansuwan, P. (2022). Creation of Art Production Form a Live Concert “Babb Bird
Bird Show” Gmm Grammy Public Company Limited [กระบวนการสร้างศิลปะการแสดงใน
งานแสดงคอนเสิร์ตแบบเบิร์ด เบิร์ด โชว์ บริษัท จีเอ็มเอ็ม แกรมมี่ จำกัด (มหาชน)]. Journal of
Liberal Art of Rajamangala University of Technology Suvarnabhumi, 4(1), 13-26.
Sakwit, K. (2022). Fitness at a distance: towards marginal differences in global fitness. Leisure
Studies, 41(6), 802-815.
Swartz, D. (1997). Culture and power: the sociology of Pierre Bourdieu. The University of
Chicago Press.
Tubtimthongcha, K. (2015). The Management of Symphony Orchestras in Thailand in Singapore
[การบริหารจัดการวงซิมโฟนีออร์เคสตร้าในประเทศไทยและประเทศสิงคโปร์]. Institute of
Culture and Arts Journal, 16(2), 24-35.
Vandenberg, F., & Berghman, M. (2023). The show must go on(line): Livestreamed concerts
and the hyper-ritualisation of genre conventions. Poetics, https://doi.org/10.1016/j.
poetic.2023.101782
Weber, W. (2003). Music and the Middle Class: The Social Structure of Concert Life in London,
Paris and Vienna between 1830 and 1848. Routledge.