Language Style and Presentation of Nation and Citizenship Concepts in Desana Sueapa

Main Article Content

Pemika Pupakorn
Supak Mahavarakorn

Abstract

This research aims to study the language style and the presentation of nation and citizenship concepts which are illustrated in Desana Sueapa, written by King Vajiravudh. The result found that the language styles that convey the nation and citizenship concepts of Desana Sueapa includes using words and phrases, sentences, and metaphors. In terms of words and phrases, it frequently uses words expressing the essence of the story, words showing modality, words or phrases normally used in Buddhist sermons, and words referring to the relevant persons in the context of communication. As for the sentence usage, it employs rhetorical Interrogative sentences, reasoning sentences, and repetitive structural sentences. It also applies metaphors about condition or feature, and metaphors about behavior or action. The styles cohesively present the nation and citizenship concepts: Thai nation consists of the nation, religion, and monarchy; Thai people must be responsible for their duties, be good Buddhists, and good citizens of the nation; and Thai people must behave according to moral principles for the benefit of the nation.

Article Details

How to Cite
Pupakorn, P., & Mahavarakorn, S. (2024). Language Style and Presentation of Nation and Citizenship Concepts in Desana Sueapa. Chiang Mai University Journal of Humanities, 25(2), 110–135. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JHUMANS/article/view/272741
Section
Research Articles

References

กุสุมา รักษมณี. (2533). วิวัฒนาการด้านเนื้อหาและแนวคิดของวรรณคดีไทย. ใน มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, สาขาวิชาศิลปศาสตร์ (บ.ก.), เอกสารการสอนชุดวิชา พัฒนาการวรรณคดีไทย เล่ม 2 : หน่วยที่ 8-15 (พิมพ์ครั้งที่ 5) (น. 619-661). มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

จิรโชค วีระสย, สุรพล ราชภัณฑารักษ์ และ สุรพันธ์ ทับสุวรรณ์. (2551). รัฐศาสตร์ทั่วไป. กรุงเทพฯ: คณะรัฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

จุลลา งอนรถ. (2513). กำเนิดและความเป็นมาของลัทธิชาตินิยมในประเทศไทย. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย]. Chulalongkorn University Intellectual Repository (CUIR). https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47758

ธงชัย วินิจจะกูล. (2556). Siam Mapped: A History of the Geo-Body of a Nation [กำเนิดสยามจากแผนที่: ประวัติศาสตร์ภูมิกายาของชาติ]. อ่าน.

นพัตธร ฤทธิกาญจน์. (2544). พัฒนาการและที่มาของอำนาจอธิปไตยและผู้ใช้อำนาจอธิปไตยในประเทศไทย. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย]. Chulalongkorn University Intellectual Repository (CUIR). https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23323

ปราณี กุลละวณิชย์, กัลยา ติงศภัทิย์, ม.ร.ว., สุดาพร ลักษณียนาวิน และ อมรา ประสิทธิ์รัฐสินธุ์. (2540). ภาษาทัศนา (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2561). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์ (พิมพ์ครั้งที่ 32). https://www.watnyanaves.net/th/book_detail/268

ภัชราพร ช้างแก้ว. (2530). พุทธศาสนากับการก่อตัวของรัฐไทยแบบใหม่ในสมัยรัชกาลที่ 5 และรัชกาลที่ 6. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย]. Chulalongkorn University Intellectual Repository (CUIR). https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29500

มงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว, พระบาทสมเด็จพระ. (2463). เทศนาเสือป่า/พระบาทสมเด็จพระรามาธิบดีศรีสินทร มหาวชิราวุธ พระมงกุฏเกล้าเจ้าอยู่หัว ทรงแสดง. ม.ป.ท.: ม.ป.พ.

มหาวิทยาลัยรามคำแหง. (2530). สังคมวิทยาและมานุษยวิทยาเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 7).กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

สุรเดช โชติอุดมพันธ์. (2560). ทฤษฎีวรรณคดีวิจารณ์ตะวันตกในศตวรรษที่ 20 (พิมพ์ครั้งที่ 2). โรงพิมพ์แห่ง จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

เสกสรร โกศรี. (2557). รัฐไทยกับพลวัตการก่อตัวของเส้นเขตแดนตามแนวคิดรัฐสมัยใหม่หลังเหตุการณ์ ร.ศ.112. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย]. Chulalongkorn University Intellectual Repository (CUIR). https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44625

อัสนี พูลรักษ์. (2562). สำนวนภาษาในวรรณคดีไทยที่สัมพันธ์กับสำนวนภาษาในวรรณคดีบาลีและสันสกฤต. [วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย]. Chulalongkorn University Intellectual Repository (CUIR). https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69509

ธงชัย หวานแก้ว. (2522). การปลูกฝังความรักชาติตามที่ปรากฏในบทละครพระราชนิพนธ์ของ พระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัย

ศรีนครินทรวิโรฒ]. Srinakharinwirot University Institutional Repository (SWU IR). http://thesis.swu.ac.th/swuthesis/Tha/Thongchai_W.pdf

สิริรัตน์ พุ่มเกิด. (2538). “อัศวพาหุ” กับการใช้วรรณกรรมเพื่อเผยแพร่แนวความคิดและอุดมการณ์

ทางการเมือง. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย]. Chulalongkorn University Intellectual Repository (CUIR). https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62770

อัญชลี ภู่ผะกา. (2553). พระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัวและพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว : วรรณคดีกับการสร้างชาติ. (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพฯ.

Leech, G.N. & Short, M.H. (2007). Style in Fiction: A Linguistic Introduction to English Fictional Prose (2nd ed.). Pearson longman.

Saeed, J. I. (2003). Semantics (2nd ed.). Blackwell Publishing.