The Identity, humanity, and the last resort of marginalized people in Ba Jin’s novel Dog
Main Article Content
Abstract
“I am not human. It is merely something of the same class as a dog.” The term “dog” not only refers to a type of animal but also to the definition of the protagonist in Ba Jin’s novel Dog.
This article aims to examine and analyze the main character's identity in Ba Jin's novel Dog, which offers a perspective on human dignity, rights, and sacred elements that marginalized individuals rely upon. With the concept of psychological identity, the hierarchy of human needs, the framework of human rights and human dignity. The findings reveal that the identity of the main character, who experiences social marginalization, is subject to distortion and devaluation. The remaining aspect is the identification as a “dog,” not a human, resulting in the inability to uphold human dignity and rights. When a person is pushed out of social space, the only remaining refuge is the sacred objects that did not repel the protagonist. The relationship between sacred objects and the marginalized protagonist is therefore significant. Moreover, it indicates that social change factors and the attitudes of society’s members have an impact on an individual’s life. Therefore, Ba Jin’s Dog reflects the aspect of society from the perspective of marginalized people who have been devalued and become a “dog”.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กู๊ดริช, เค. (2553). A Short History of the Chinese People [ประวัติศาสตร์จีน] (พิมพ์ครั้งที่ 8). เคล็ดไทย.
จันทร์ฉาย ภัคอธิคม. (2553). ประวัติศาสตร์จักรวรรดิจีน. มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
จันทิมา อังคพณิชกิจ. (2557). การวิเคราะห์ข้อความ. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
จิราภรณ์ ตั้งกิตติภาภรณ์. (2556). จิตวิทยาทั่วไป. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ชฎารัตน์ สุนทรธรร. (2559). ศักดิ์ศรีความเป็นมนุษย์ของคนชายขอบ : ภาพสะท้อนจิตวิญญาณประชาธิปไตยใน
เรื่องสั้น. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี, 8(1), 153-180.
https://e-journal.sru.ac.th/index.php/jhsc/article/view/386
เทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี, สมเด็จพระ. (2558). เพียงวันพบวันนี้ที่สำคัญ (พิมพ์ครั้งที่ 15).
นานมีบุ๊คส์.
ธันย์นิชา วิโรจน์รุจน์. (2563). ความมั่นคงทางจิตใจ: ลดความเสี่ยงช่วยแก้ปัญหาสังคม. วารสารมหาจุฬาวิชาการ,
(2), 141-150. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/download/162970/118456/
นพมาศ อุ้งพระ. (2546). ทฤษฎีบุคลิกภาพและการปรับตัว (พิมพ์ครั้งที่ 3). มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ปาจิน. (2562). หมา. ใน ปกรณ์ ลิมปนุสรณ์ (บ.ก.), เกิดใหม่ในกองเพลิง (น. 166-178). มติชน.
ยศ สันตสมบัติ. (2559). ฟรอยด์และพัฒนาการของจิตวิเคราะห์: จากความฝันสู่ทฤษฎีสังคม (พิมพ์ครั้งที่ 5).
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. ศิริวัฒนาอินเตอร์พริ้นท์ จำกัด
(มหาชน).
ศรีเรือน แก้วกังวาน. (2548). ทฤษฎีจิตวิทยาบุคลิกภาพ (พิมพ์ครั้งที่ 12). หมอชาวบ้าน.
สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. (2550, ธันวาคม 23). คนชายขอบ. http://legacy.orst.go.th/? knowledges=
คนชายขอบ-๒๓-ธันวาคม-๒๕๕๐
หลู่ซิ่น. (2551). ประวัติจริงของอา Q (พิมพ์ครั้งที่ 2). แม่คำผาง.
หลู่ซวิ่น. (2546). ข่งอี๋จี่. ใน ปกรณ์ ลิมปนุสรณ์ (บ.ก.), เรื่องสั้นของหลู่ซวิ่น (น. 55-62 ). ชุมศิลป์ธรรมดา.
Zalta, E. N. & Nodelman, U. (2022, September 3). Religion and Science. Standford Encyclopedia
of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/religion-science/
巴金. (2022, November 4). 狗. 可可诗词. https://www.kekeshici.com/xiaoshuo/ mingpian/
html
孙靖琪. (2020, November 12). 巴金的抗战文学. 团结网. http://www.tuanjiewang. cn/
-11/12/content_8895082.htm