Self-view and experiences of tattooing among Thai young adult

Main Article Content

Supanun Yimcharoen
Suwatchanee Jaruenying
Juthatip Wiwattanapantuwong

Abstract

This research aims to understand Thai young adults' experiences with tattoos, focusing on their meanings, values, and their impact on self-perception and interactions with others. Using Interpretative Phenomenological Analysis (IPA), in-depth interviews were conducted with 7 participants (4 females), aged 21-29, all having more than one permanent tattoos. The analysis result yielded three key findings. Firstly, having tattoos promoted personal growth and enhancement in various aspects, including confidence in appearance, courage to engage in new experiences, sense of freedom to express one's true self, and personal development through learning from past mistakes. Secondly, participants expressed concerns about how others perceive them and their tattoos, especially in the family and the workplace, where negative judgments and biases on tattooed still exist. Lastly, the result reflected the younger generation's belief about the need and importance of changing physical appearance via meaningful tattoos.  Also, it emphasized the need for social acceptance and respect from others when making decisions regarding their bodies. The findings shed light on the values and meanings attributed to tattoos from the perspective of individuals who possess them and also provided insights into the societal labeling that tattooed individuals have encountered.

Article Details

How to Cite
Yimcharoen, S., Jaruenying, S., & Wiwattanapantuwong, J. (2024). Self-view and experiences of tattooing among Thai young adult. Chiang Mai University Journal of Humanities, 25(2), 95–109. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JHUMANS/article/view/271600
Section
Research Articles

References

ชมพูนุท ศรีจันทร์นิล. (2560, มกราคม). การวิเคราะห์เชิงปรากฏการณ์วิทยาแบบตีความ: ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพสําหรับการวิจัยทางด้านจิตวิทยา. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา, 28 (3), 1-13. https://ojs.lib.buu.ac.th/index.php/education2/article/view/5611

นราทร คงดนตรี, นราธิป สิทธิพรรัตนมณี, ณัฐพล ลาภวรชัย, ปวเรศ ชูไพร, พชร นุ่มดี, และ พิทักษ์ ศิริวงศ์. (2564, กุมภาพันธ์). วัฒนธรรมการสัก การให้ความหมาย ประสบการณ์และแรงจูงใจในการสักของนักศึกษา มหาวิทยาลัยศิลปากร วิทยาเขตสารสนเทศเพชรบุรี [Paper presentation]. งานประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 8 คณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยแม่โจ้, เชียงใหม่, ประเทศไทย.

พัชรี สระบัว. (2564). ทัศนคติที่มีต่อสุภาพสตรีที่มีรอยสักประเภท Minimal Tattoo [สารนิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหิดล]. CMMU Digital Archive. https://archive.cm.mahidol.ac.th

/handle /123456789/4133

พูนทรัพย์ โพธิ์พันธุ์. (2549). การศึกษาเรื่องการสักของคนไทยสมัยอยุธยาถึงสมัยรัชกาลที่ 5 (พ.ศ. 1893-2453) [สารนิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ]. http://thesis.swu.ac.th/swuthesis

/His/Phoonsub_P.pdf

ราชบัณฑิตยสถาน. (2554). การสัก. พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. ๒๔๕๔. https://dictionary.orst.

go.th/

รุ่งนภา นาคสมพันธ์ และ ไชยันต์ สกุลศรีประเสริฐ. (2566). เรื่องเล่าในรอยสัก: เรื่องราวชีวิตและการประกอบสร้างอัตลักษณ์. มนุษยศาสตร์สาร, 24(1), 204-225.

วรวรรณ บุญรัตน์. (2561). “หญิงร้าย” ในประวัติศาสตร์ไทย. สงขลานครินทร์ ฉบับสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์, 24(3), 239-248.

MCOT digital (9 มีนาคม 2566). ชัดๆไปเลย มีรอยสักแบบลิซ่า รับราชการได้ไหม. https://www.mcot.net/view/wB3IZoFX#:~:text=%E0%B8%AA%E0%B8%B3%E0%B8%AB%E0%B8%A3%E0%B8%B1%E0%B8%9A%E0%B8%9A%E0%B8%B8%E0%B8%84%E0%B8%84%E0%B8%A5%E0%B8%97%E0%B8%B5%E0%B9%88%E0%B8%A1%E0%B8%B5%E0%B8%A3%E0%B8%AD%E0%B8%A2,%E0%B8%AA%E0%B8%B1%E0%B8%81%E0%B9%84%E0%B8%A7%E0%B9%89%E0%B9%81%E0%B8%95%E0%B9%88%E0%B8%AD%E0%B8%A2%E0%B9%88%E0%B8%B2%E0%B8%87%E0%B9%83%E0%B8%94

Thairath ออนไลน์. (6 เมษายน 2561). ฉุกคิดสักนิดก่อนคิดไปสัก! ส่องอาชีพไหนบ้าง รับ-ไม่รับผู้มีรอยสัก. https://www.thairath.co.th/news/society/1169937

Baltzer-Jaray, K., & Rodriguez, T. (2012). Fleshy canvas: the aesthetics of tattoos from feminist and hermeneutical perspectives. In R. Arp (Ed.), Tattoos: Philosophy for Everyone: I Ink Therefore I am (p. 38-50). Wiley-Blackwell

Deter-Wolf, A., Robitaille, B., Krutak, L., & Galliot, S. (2016). The world's oldest tattoos. Journal of Archaeological Science: Reports, 5, 19–24. https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2015.11.007

Kertzman, S., Kagan, A., Hegedish, O., Lapidus, R., & Weizman, A. (2019). Do young women with tattoos have lower self-esteem and body image than their peers without tattoos? A non-verbal repertory grid technique approach. PloS one, 14(1). https://doi.org/10.1371/ journal.

pone.0206411

Kierstein, L., & Kjelskau, K. C. (2015). Tattoo as art, the drivers behind the fascination and the decision to become tattooed. In J. Serup, N. Kluger, & W. Bäumler (Ed.), Tattooed Skin and Health (p. 37-40). Kraft Druck

MacFarlane, M. (2019). Tattoos in East Asia: Conforming to Individualism. Sound Ideas. https://

soundideas.pugetsound.edu/summer_research/343/

Merriam-Webster. (n.d.). Tattoo. In Merriam-Webster dictionary. Retrieved September 25, 2022, from https://www.merriam-webster.com/dictionary/tattooMerriam-Webster.

Mun, J. M., Janigo, K. A., & Johnson, K. K. P. (2012). Tattoo and the Self. Clothing and Textiles Research Journal, 30(2), 134–148. https://doi.org/10.1177/0887302X12449200

Park, J. (2016). Signs of social change on the bodies of youth: tattoos in Korea. Visual Communication, 15(1), 71–92. https://doi.org/10.1177/1470357215608552

Reid-de Jong, V. (2022). Unveiling beauty: Insight into being tattooed postmastectomy. Nursing Forum, 57(4), 536-544. https://doi.org/10.1111/nuf.12714

Richman-Abdou, K. (2021, July 1). Irezumi: Explore the ancient techniques and evolution of traditional Japanese tattoos. My Modern Met. Retrieved April 23, 2023, from https://mymo

dernmet.com/japanese-tattoo-history/

Roggenkamp, H., Nicholls, A., & Pierre, J. M. (2017). Tattoos as a window to the psyche: How talking about skin art can inform psychiatric practice. World journal of psychiatry, 7(3), 148–158. https://doi.org/10.5498/wjp.v7.i3.148

Ruggs, E. N., & Hebl, M. R. (2022). Do employees' tattoos leave a mark on customers' reactions to products and organizations?. Journal of Organizational Behavior, 43(6), 965-982. https://doi.

org/10.1002/job.2616

Schlösser, A., Giacomozzi, A. I., Camargo, B. V., Silva, E. Z. P. D., & Xavier, M. (2020). Tattooed and Non-Tattooed Women: Motivation, Social Practices and Risk Behavior. Psico-USF, 25(1), 51–62. https://doi.org/10.1590/1413-82712020250105

Swami V. (2011). Marked for life? A prospective study of tattoos on appearance anxiety and dissatisfaction, perceptions of uniqueness, and self-esteem. Body image, 8(3), 237–244. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2011.04.005

Tiggemann, M., & Hopkins, L. A. (2011). Tattoos and piercings: Bodily expressions of uniqueness? Body Image, 8(3), 245–250. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2011.03.007

Weiler, S. M., Tetzlaff, B.-O., Herzberg, P. Y., & Jacobsen, T. (2021). When personality gets under the skin: Need for uniqueness and body modifications. PLOS ONE, 16(3). https://doi.org

/10.1371/journal.pone.0245158

Yamada, M. (2009). Westernization and cultural resistance in tattooing practices in contemporary Japan. International Journal of Cultural Studies, 12(4), 319–338. https://doi.org/10.1177/

Zidenberg, A. M., Dutrisac, S., & Olver, M. (2022). “No ragrets”: Public perceptions of tattooed mental health professionals. Professional Psychology: Research and Practice, 53(3), 304–312. https://doi.org/10.1037/pro0000441