Women, Mythologies, Legends, and Folklores in Buddhist and Taoist Philosophy Based on Ecofeminist Paradigms

Main Article Content

Pairin Srisinthon

Abstract

This article aims to analyze ecological concepts and stories about women in Buddhism and the Taoist philosophy of mythologies, legends, and folklore according to the ecofeminist paradigm.  Based on this concept, people have realized the harmonious coexistence between humans and the ecological environment. The stories of mythologies, legends, and folklore of the two religions all reflect the fusion between man and nature. In particular, it honors the role of women who give birth to all living beings as well as the land in nature that gives birth to all things, affirming that both women and nature are one. This concept is deserving of implementation in order to rectify the male-dominated discourse that positions "Human" as the focal point of the universe and to foster the development of a more aesthetically pleasing and habitable global community.

Article Details

How to Cite
Srisinthon, P. (2024). Women, Mythologies, Legends, and Folklores in Buddhist and Taoist Philosophy Based on Ecofeminist Paradigms. Chiang Mai University Journal of Humanities, 25(2), 166–186. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JHUMANS/article/view/271394
Section
Research Articles

References

กุลวรา งามเอกเอื้อ. (2563). การผลิตซ้ำความงามของนางแก้วหน้าม้า. วารสารสหวิทยาการ, 11(2), 35-51.

ดุษฎี ปัญญา. (2564). ปู่สังกะสา ร่องรอยผู้หญิงเป็นใหญ่ในตำนานไท-ลาว. นิตยสารทางอีสาน, 10 (107), 34-38.

ตรีศิลป์ บุญขจร. (2561). นิเวศสำนึกกับวรรณคดีศึกษา. http://pioneer.chula.ac.th/~btrislp/litenvir

Content/1_on/ecoconsci/Ecoconsci.htm

ธัญญา สังขพันธานนท์. (2556). ผู้หญิงยิงเรือ สตรีนิยมเชิงนิเวศในวรรณคดีไทย.นาคร

ธัญญา สังขพันธานนท์. (2558). แว่นวรรณคดี ทฤษฎีร่วมสมัย. นาคร.

นฤมล มารคแมน. (2560). อิทธิปาฏิหาริย์ของพระพุทธเจ้า. วารสารรามคำแหง ฉบับมนุษยศาสตร์, 36(2), 157-172.

นุชารัตน์ มุงคุณ และอรทัย เพียยุระ (2564). ผู้หญิงกับธรรมชาติในนวนิยายไทยร่วมสมัย มุมมองสตรีนิยมเชิงนิเวศ. วารสารสังคมศาสตร์และมานุษยวิทยาเชิงพุทธ, 6(2), 275–288.

พีรพัฒน์ พันศิริ และเกศินี ประทุมสุวรรณ. (2563). มรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรมเรื่องพิธีกรรมและบททำขวัญข้าวในจังหวัดนครปฐม. วารสารสังคมศาสตร์และมานุษยวิทยาเชิงพุทธ, 5 (5), 346-362.

รื่นฤทัย สัจจพันธ์. (2534). ตัวละครหญิงในวรรณคดีไทยสมัยอยุธยาและรัตนโกสินทร์ตอนต้น(1893-2394) (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย). https://www.arts.chula.ac.th

/thai/thaiarchives/index.php/2021/10/04/1516/

วิฑูรย์ คุ้มหอม. (2558). แม่โพสพ ตำนาน ความเชื่อและพิธีรกรรม บนวิถีชีวิตที่เปลี่ยนแปลงของชาวนาเมืองเพชรบุรี. วารสารวิชาการมนุษย์ศาสตร์และสังคมศาสตร์, 3 (2), 140-151.

เสถียร พันธรังษี. (2563). ศาสนาเปรียบเทียบ.ศรีปัญญา.

สุธาวัลย์ เสถียรไทย. (2563). การพัฒนาที่ยั่งยืนแนวพุทธ กับเศรษฐกิจสีเขียว.สถาบันธรรมรัฐเพื่อการพัฒนสังคมและสิ่งแวดล้อม

อรรถ ดีที่สุด. (2563). แม่กับธรรมชาติในวรรณกรรมยุคโลกาภิวัตน์ มุมมองสตรีนิยมเชิงนิเวศ. วารสาร อักษราพิบูล, 1(02), 8-25

Buckingham, S. (2004). Ecofeminism in the twenty‐first century. Geographical journal, 170(2), 146-154.

Devine, M. (1992). Woman and nature: literary reconceptualization. The Scarecrow Press.

Du, H. (2016). The unity of heaven and man ideology and the construction of ecological civilization [Tian ren he yi yu shengtai wenming jianshe]. Culture Journal, 2016(08), 159-161.

Fan, R.Y. (2022). From the male-centered perspective of ecofeminism on the “Field of Life and Death”[Cong shengtai zhuyi de nanxing zhongxin shijiao juelun]. Qinzhi 12(2022), 121-123. Doi:CNKI:SUN:QINZ.0.2022-12-038.

Ge, G.L. (11 November, 2003). Comparison of neidan and monasticism [Neidan yu xiudao de bijiao]. Proceeding of the Second Conference of the Symposium on Taoist Thought and China’s Social Development and Progress.

Jiang, L.L. (2023). On the construction of Zhuangzi's philosophy of life [Lun Zhuangzi rensheng de jiangou]. Ancient Culture and Creativity, 2023(05), 52-54. DOI:10.20024/j.cnki.

Leach, M. (2007). Earth mother myths and other ecofeminist fables: How a strategic notion rose and fell. Development and change, 38(1), 67-85.

Li, J. (2014). The reconstruction of the relationship between man and nature in the second wave of ecological literary criticism [Di er po shengtai wenxue piping zhong ren yu ziran guanxi de chongou]. Academia, 2014(10), 156-164.

Li, R.Y. (2022). “Hong Gaoliang Family” in the perspective of ecofeminism [Shengtai nvxing zhuyi shiye xia de “Hong Gaoliang Jiazhu”]. Jinguwenshuang, 26(2022), 4-6. doi:10.20024/j.cnki.CN42-1911/I.2022.26.001.

Li, Z. (2023). The philosophical basis classical meaning and modern value of the concept of “uniting human and universe [ Tianren heyi guannian de zexue jichu, gudian yihan yu xiandai jiazhi]. History of Chinese Philosophy. 2023 (06), 12-18.

Luo, T. (2004). A pluralistic model of western feminist literary criticism [Xifang nvxing zhuyi wenxue piing de douoyuan moshi]. Beijing: China Social Sciences Press.

Ma, J.J. (2022). A comparative study on the traditional culture between the Dai people in Yunnan Province of China and the Thai people in central Thailand [Zhongguo Yuannan Daizu yu Taiguo zhongbu Taizu chuantong wenhua bijiao yanjiu]. West Leather, 2022(12), 31-34.

Merchant, C. (2006). The scientific revolution and the death of nature. Isis, 97(3), 513-533.

Qiao, Q.J. (2023). The historical significance and contemporary development of the unity of heaven and man [Tianren heyi de lishi yiyi yu dangdai fazhan]. Office Administration, 2023(03),77-80.

Sun, Y.C. (2008). The one of heaven and man: the cultural meaning of harmoney between man and nature [Tianren heyi: ren yu dazhiran hexie de wenhua yihan]. Journal of Southeast University, 2008(3), 34-37.

Warren, Karen J. (1997). Ecofeminism: women, culture, nature. Indiana University Press.

Warren, K. J. (2018). Taking empirical data seriously: An ecofeminist philosophical perspective. In Living with Contradictions (pp. 640-650). Routledge.

Wang, Q.Q. (2022) On the epidemic writing of thelLegend of the white snake and its inspiration to the current epidemic literature [Qiantan “Baishezhuan” de yiqing xiezuo he qi dui dangxia yiqing wenxue de qishi]. Education & Social Sciences, 2022(01). 29-32

Wu, L.L.(2018). Study on cultural memory of the myths of the origin of tice in China and Thai [Zhong Tai shuidao qiyuan Shenhua d wenhua yanjiu]. Doctoral Dissertations. Master Dissertation of Faculty of Arts, East China Normal University.

Wu, X.D. (2022). Analysis on the name of the residence of the queen mother of the west [Xiwangmu juzhu mingcheng jiexi]. Chinese Literature, 2022(04), 109-114.

Xu, K. (2013). The classic of mountains and seas [Shan haijing]. Shanxi Normal University Press.

Zhang, S.H. (2013). Lao Zi - Translation and analysis [ Laozi yizhu yu jiexi]. Beijing: Yuelu Books Press.

Zhang, X.Q. (2006). On the connotation and characteristics of ecological literature [Lun shengtai wenxue de neihan yu tedian]. Journal of Jiangsu Normal University Philosophy and Sciences Edition, 32(6). 4.

Zhang, S. & Zhao, P. (2012). Taoist ideology of "The Unity of Heaven and Man" and eeological civilization [Daojiao de tianren heyi sixiang yu shengtai wenming jianshe]. Social Science Research, 2012(05),170-173.