Nirat Literature 1932 – 2022 : Development in Form, Objectives and Content.
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research was to study the current Nirat literary creations in terms of form, objectives, content characteristics, and conceptual communication in contemporary social and cultural contexts. and to study the development of Thai Nirat literature that appears in the current Nirat literature by studying Niras literature from 1932 to 2022, totaling 300 stories.
The results of the research revealed that Nirat literature nowadays consisted of verse and prose. With the purpose of composing for contests and preservation to provide information and public relations for entertainment to record travel and events, to be a product for sale, to express opinions and advise, and to convey emotions. The current literature of Niras is divided into 3 groups, arranged In order of importance. Popularity in writing from the most to the least as follows: The content focuses on travel notes and events that have been seen. The content focuses on mourning to express feelings. and content aimed at expressing opinions and criticizing society.
Nirat literature nowadays has development in form, objectives, content characteristics. and concepts that are consistent with the context of modern society. By modifying it to be a modern, up-to-date media in line with the popularity of the public. but also brings the foundation of convention of Nirat to be used as the essence of the creation of works.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กำชัย ทองหล่อ. (2540).หลักภาษาไทย.กรุงเทพฯ : อมรการพิมพ์.
จวบ หงสกุล. (2498).นิราศเกาหลี.กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ศิลปาบรรณาคาร.
ชัยพร ศรีโบราณ.(2548). นิราศจักรวาล.กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง.
เชิญอักษร.(2536).นิราศกระป๋อหลอ.กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์หมึกจีน.
น้ำผึ้ง ปัทมะลางคุล.(2561).ความซับซ้อนเรื่องประเภทกับข้อถกเถียงเรื่องความเป็น “นิราศ”. ไทยศึกษา.
,1 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2561)
นิราศ.(2565). สืบค้นจาก https://www.mebmarket.com/index.php?action=search_book
เนื้อเพลงนิราศ. (2565). สืบค้นจาก https://xn--72c9bva0i.meemodel.com/
ณัฐกาญจน์ นาคนวล.(2547). นิราศสมัยใหม่ในกวีนิพนธ์ของอังคาร กัลยาณพงศ์และไพวรินทร์ ขาวงาม.
วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ประถมาภรณ์ เมนะสูต. (2532). นิราศโตเกียว.กรุงเทพฯ : บริษัท เฟิสท์ราปิด.
ธนาคาร จันทิมา.(2554). วรรณกรรมบันทึกการเดินทางของเสกสรร ประเสริฐกุล ในฐานะนิราศสมัยใหม่ :
จากการคร่ำครวญสู่การใคร่ครวญและปัญญา.วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต ภาควิชาภาษาไทย
บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ไพลิน รุ้งรัตน์,(2561). ‘ไพลิน รุ้งรัตน์’ : ยุคนวนิยายไทยร่วมสมัยหลัง พ.ศ. 2475. สืบค้นจาก
https://www.isranews.org/content-page/item/68160-novel-68160.html
ราชบัณฑิตยสถาน.(2565).พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน. สืบค้นจาก https://dictionary.orst.go.th/
รื่นฤทัย สัจจพันธุ์. (2516). นิราศคำโคลง: การวิเคราะห์และเปรียบเทียบกับนิราศชนิดอื่น. วิทยานิพนธ์
ปริญญามหาบัณฑิต ภาควิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
รื่นฤทัย สัจจพันธุ์.(2538).วรรณกรรมปัจจุบัน.กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
ลมบก (นามปากกา).(2555).นิราศเลยเถิด.กรุงเทพฯ: แพรวสำนักพิมพ์.
สโมสรสุนทรภู่.(2508).นิราศ 25 เรื่องและวรรณคดีวิจักษณ์.กรุงเทพฯ : ไทยวัฒนาพานิช.
สุปาณี พัดทอง.(2552). เรือในวรรณดคีนิราศ : มโนทัศน์กับการสร้างวรรณศิลป์. วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต,
สาขาวิชาภาษาไทย ภาควิชาภาษาไทย คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุภาพร พลายเล็ก.(2541). นิราศสมัยรัตนโกสินทร์: การสืบทอดขนบวรรณศิลป์จากพระนิพนธ์เจ้าฟ้าธรรมธิเบศร.
วิทยานิพนธ์ ปริญญามหาบัณฑิต ภาควิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ.(2546).นิราศเมืองไทย. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
ศิริพร กรอบทอง.(2541).วิวัฒนาการของเพลงลูกทุ่งในสังคมไทย พ.ศ. 2481- 2535. วิทยานิพนธ์
ปริญญามหาบัณฑิต ภาควิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อาภาภรณ์ ดิษฐเล็ก.(2547). พัฒนาการของนิราศร้อยแก้ว. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย
มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.