Islamic Educational Concepts towards Building Muslim Multicultural Society: Lessons learned from Multiculturalism in Australia
Main Article Content
Abstract
Cultural competency is the one of crucial skills for learners in the 21st century. This paper is intended to present lessons learned through an academic exchange program for promoting democratic civic education and multicultural communities in Australia. It is also intended to show how to apply the Australian way of multiculturalism to the context of the deep south of Thailand. The qualitative data were collected and analyzed as a method of this research. The results show that the concept of multiculturalism has been widely implemented and integrated into Australian society by democratic civic education as the main mechanism. In order to enhance cultural competency among youth in the deep south of Thailand by applying the Australian concept of multiculturalism, the KOALA Model was employed as an alternative conceptual means.
Article Details
The views, opinions, and pictures expressed in this journal are those of the authors and do not necessarily reflect the opinions and viewpoints of the editor and the editorial board. All rights are reserved by the authors and the Institute of Human Rights and Peace Studies of Mahidol University. No part of this journal may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means without the prior permission in writing from the journal’s editor, or as expressly permitted by law, or under terms agreed with the appropriate reprographics rights organization. Non-commercial use of information in this journal must be properly referenced.
References
นำชัย ศุภฤกษ์ชัยสกุล. (2556). รูปแบบการจัดประสบการณ์เรียนรู้
SANTISUK เพื่อเสริมสร้างคุณลักษณะพึงประสงค์ของการอยู่ร่วมกัน
อย่างสันติสุขที่เหมาะสมกับเด็กปฐมวัยในพื้นที่สามจังหวัดชายแดน
ภาคใต้. วารสารพฤติกรรมศาสตร์, 19(1), 37-55.
ซัมซู สาอุ. (2556). แนวโน้มการจัดการอิสลามศึกษาในระดับอุดมศึกษา: แนวคิด
และรูปแบบสำหรับประเทศไทย. บทความนำเสนอในการประชุม
วิชาการระดับชาติเครือข่ายมหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา ครั้งที่ 2 “รวมพลัง
สร้างสรรค์งานวิจัยเพื่อพัฒนาท้องถิ่นและประเทศไทย” วันที่ 19
สิงหาคม 2556 ณ อาคารคณะวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏ
ยะลา.
ซอลีฮะห์ หะยีสะมะแอ. (2556). มโนทัศน์การศึกษาในอิสลาม. พิมพ์ครั้งที่ 2.
ปัตตานี : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยอิสลามยะลา.
ญาดา ช่วยชำแนก และกองบรรณาธิการปาตานีฟอรั่ม. (24 พฤษภาคม 2559).
เกาะกระแส Islamophobia โรคหวาดกลัวอิสลามในสังคมไทย
เราจะอยู่ร่วมกันอย่างไร? : บันทึกจากการเสวนา. สืบค้นวันที่ 1 มิถุนายน
2557 จาก http://www.pataniforum.com/single.php?id=588
แพร ศิริศักดิ์ดำเกิง. (2552). ทักษะทางวัฒนธรรม. สายพิณ ศุพุทธมงคล
(บรรณาธิการ). พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.
สุชาติ เศรษฐมาลินี. (2559). จินตนาการอิสลามเชิงสังคมวิทยา. ปัตตานี:
ปัตตานีฟอรั่ม.
ศิริจิต สุนันต๊ะ. (2556). สถานะการโต้แย้งเรื่องพหุวัฒนธรรมในประเทศไทย.
วารสารภาษาและวัฒนธรรม, 32 (1),5-30.
วิจักขณ์ พานิช. (2555). กลืนวัฒนธรรมด้วยการศึกษา. สืบค้นวันที่ 1 มิถุนายน
2557 จากwww.openbase.in.th/files/assimilationined[1].pdf
อัสรา รัฐการัณย์. (13 กันยายน 2560). ข้อเสนอสร้างสังคมพหุวัฒนธรรม
จากเวทีสาธารณะ. สืบค้นวันที่ 13 กันยายน 2560 จาก https://
www.facebook.com/asra.rat?hc_ref=ARS3vZ_LIlJT_J_
iXb7E4N5UyhrDf-JW2C5_A7tVz2G-D19lN0y5ezPuLowL-S3p--8
อรรถพล อนันตวรสกุล. (2559). “พลเมืองหลากอัตลักษณ์ : ตัวตน ความ
เป็นพลเมืองและการอยู่ร่วมกันในสังคมหลากหลายวัฒนธรรม” ใน
เมื่อครูไทยเรียนรู้การสอนประชาธิปไตยในออสเตรเลีย. กรุงเทพฯ:
ศูนย์ประสานงานเครือข่ายการศึกษาเพื่อสร้างพลเมืองประชาธิปไตย
คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อิสมาแอลลุตฟี จะปะกียา. (2560). อุมมะฮฺวาหิดะฮฺ. ปัตตานี : สถาบันอัสสลาม.
Abdalla, Amr et al. (2006). Improving the Quality of Islamic
Education in Developing Countries: Innovative Approaches.
Washington, DC : Creative Associates International, Inc.
Aston, Heath. (2015). Australian Muslim Party aims to contest
federal and state elections. Retrieved 1 June 2017 from
http://www.smh.com.au/federal-politics/political-news/
australian-muslim-party-aims-to-contest-federal-and-state-
elections-20151116-gl0app.html
Bianco, J. Lo . (2016). A. Bal (eds.), Learning from Difference: Com-
parative Accounts of Multicultural Education, Multilingual
Education 16, pp.15-33. DOI 10.1007/978-3-319-26880-4_2
Hutchison, Geoff & Papas, Chloe. (2015). Yassmin Abdel-Magied:
Engineer, social activist and Formula One obsessive. Retrieved
1 June 2017 from http://www.abc.net.au/news/2015-03-25/
who-are-you -yassmin-abdel-magied/6347566
James, Peter. (2014). Education and Identity: Multicultural
Education in Australia, Education, Language and Cultural
Maintenance in Australia. Retrieved 1 June 2017 from
https://www.dss.gov.au/our-responsibilities/settlement-and-
multicultural-affairs/programs-policy/a-multicultural-australia
/programs-and-publications/1995-global-cultural-diversity-
conference-proceedings-sydney/culture-education-and-
language/education-and-identity-multicultural
Kalantzis, Mary. (1989). The experience of multicultural education
in Australia six case studies, Centre for Multicultural Studies,
University of Wollongong, Occasional Paper 20, 1989, 47.
Retrieved 1 June 2017 from http://ro.uow.edu.au/cmsoc-
papers/16
Kimmorley, Sarah. (2014). 15 famous Australians you may not have
known were Muslim. Retrieved 1 June 2017 from https://
www.businessinsider.com.au/15-famous-australians-you-may-
not-have-known-were-muslim-2014
Phillips, Janet. (2007). Muslim Australians. Retrieved 1 June 2017
from http://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentam
ry_Departments/Parliamentary_Library/Publications_Archive/
archive/MuslimAustralians
Selk, Avi. (2017). An Australian senator wore a burqa in Parliament
— then called for a ban on Muslim immigrants. Retrieved 20
August 2017 from https://www.washingtonpost.com/news/
worldviews/wp/2017/08/17/an-australian-senator-wore-
a-burqa-in-parliament-then-called-for-a-ban-on-muslim-
immigrants/?utm_term=.54538a710dff
Soutphommasane, Tim. (2016). The success of Australia’s multicultur-
alism. Retrieved 1 June 2017 from https://www.humanrights.
gov.au/news/speeches/success-australia-s-multiculturalism
Tolj, Brianne. (2017). Muslim population in Australia soars to 600,000
as religion becomes the nation’s second-biggest - a 77%
jump in the past DECADE, according to Census. Retrieved
1 August 2017 fromhttp://www.dailymail.co.uk/news/arti-
cle-4641728/Number-Muslims-Australia-soars-Census-2016.
html#ixzz5324bOEWQ
Wahlquist, Calla. (2017). Map of massacres of Indigenous people re-
veals untold history of Australia, painted in blood. Retrieved 1
June 2017 from https://www.theguardian.com/australia-news
/2017/jul/05/map-of-massacres-of-indigenous-people-reveal-
untold-history-of-australia-painted-in-blood.
Wendt, Jana. (2017). Faith in politics: Australia’s first Muslim MP.
Retrieved 1 June 2017 from http://www.sbs.com.au/topics/
life/feature/faith-politics-australias-first-muslim-mp
West, Andrew. (2016). Anne Aly: The campaign to be federal
parliament's first female Muslim MP. Retrieved 1 June
2017 from http://www.abc.net.au/radionational/programs/
religionandethicsreport/anne-aly-campaign-to-be-australian-
parliaments-female-muslim-mp/7573550
Zehner, Edwin R. (2017). Muslim, education and mobility in Thailand’s
Upper South: why they are important. Journal of education
and social sciences, 7(1), 43-51.
Adeyemi, K. (2016) The Trend of Arabic and Islamic Education in
Nigeria: Progress and Prospects.Open Journal of Modern
Linguistics,6, 197-201. doi:10.4236/ojml.2016.63020.