Cao Lan Tones

Authors

  • Phan Luong Hung Institute of Linguistics of Vietnam

Keywords:

Cao Lan, Tai language, tones, phonation type, ภาษากาวลาน, ภาษาตระกูลไต, วรรณยุกต์, ลักษณะน้ำเสียง

Abstract

This paper reports on the tones of Cao Lan, an understudied Tai language spoken in the north of Vietnam. The tonal description is based on fieldwork data collected from Bac Giang province using both auditory judgment as well as acoustic analysis software. The tonal inventory of Cao Lan consists of six phonemic tones that contrast with each other in terms of pitch height, pitch contour, and voice quality. The second, fourth, and fifth tones are all mid falling tones but they are distinguished in terms of voice quality. More specifically, they show modal voicing, final glottalization, and breathiness respectively. Similarly, the fifth tone is characterized by a mid rising pitch contour and creaky voice. Among the six tones, however, the first, second, and fifth tones are not found on obstruent-final syllables.

 

วรรณยุกต์ในภาษากาวลาน

ฟาน เลือง หุ่ง

บทความนี้รายงานผลการศึกษาวรรณยุกต์ในภาษากาวลาน ซึ่งเป็นภาษาในตระกูลไตที่พูดทางตอนเหนือของเวียดนาม และยังมีผู้ศึกษาไว้ไม่มากนักโดยลักษณะของวรรณยุกต์ในภาษากาวลานนั้น ศึกษาโดยใช้ข้อมูลภาคสนามที่เก็บมาจากจังหวัดบั๊กซาง (Bac Giang) โดยใช้ทั้งการตัดสินจากการฟังร่วมกับการใช้โปรแกรมการวิเคราะห์ทางเสียง ระบบเสียงวรรณยุกต์ในภาษากาวลานมีหน่วยเสียงวรรณยุกต์ทั้งหมด 6 หน่วยเสียง ซึ่งเปรียบต่างกันด้าน ระดับความสูงของเสียงวรรณยุกต์ (pitch height) การเปลี่ยนแปลงระดับเสียงสูงต่ำของวรรณยุกต์ (pitch contour)รวมถึงลักษณะน้ำเสียง (voice quality) วรรณยุกต์ที่สอง วรรณยุกต์ที่สี่และวรรณยุกต์ ที่ห้าเป็นเสียงกลางตกทั้งหมด แต่มีความแตกต่างในเรื่องของลักษณะน้ำเสียง นั่นคือ เสียงวรรณยุกต์เหล่านี้ จะมี เสียงก้องธรรมดา(modal voicing) การบีบเส้นเสียงท้ายพยางค์ (final glottalization) และ เสียงก้องต่ำทุ้ม(breathiness) ตามลำดับ ส่วนวรรณยุกต์ที่ห้า มีลักษณะสำคัญคือเป็นเสียงกลางขึ้น และมีลักษณะน้ำเสียงก้องต่ำลึก (creaky voice) อย่างไรก็ตาม ในจำนวนเสียงวรรณยุกต์ทั้ง 6 หน่วยเสียงนั้น วรรณยุกต์ ที่หนึ่ง วรรณยุกต์ที่สอง และวรรณยุกต์ที่ห้านั้นจะไม่เกิดในพยางค์ที่ลงท้ายด้วยเสียงกัก

Downloads

How to Cite

Hung, P. L. (2016). Cao Lan Tones. Journal of Letters, 40(1), 54–69. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jletters/article/view/51389