Valuation of Woman from Chinese Aristocratical Patriarchy in The Dream of the Red Chamber
Keywords:
The Dream of the Red Chamber, Valuation of Women, Patriarchy, Chinese Literature, Chinese aristocracyAbstract
This research article analyzes the valuation of women in the Dream of the Red Chamber(红楼梦)based on the three cardinal guides, the five constant virtues(三纲五常), the three obediences and the four Virtues (三从四德). Data were collected from the analysis of the male characters portrayed as an aristocratical group in Jia’s family and their relationship with female characters of different social status. Three types of relationship were analyzed: father and daughter, husband and wife, and master and housemaid. Initially, characters’ conversations and their different settings were analyzed, revealing that the value of daughters to fathers was based on the protection of family and stability of lineage. In relationships between husbands and wives, it was found that wives who strictly followed the Three Obediences and the Four Virtues were surrounded by love and received more appreciation from their husbands1 than the talented wives. Moreover, housemaids who understood their master’s needs were more appreciated by their masters than those portrayed as refined women. Conversely, women’s behavior typically sought benefits, appreciation and value from family leaders. These three types of relationship reflected the roles and status of men in Chinese aristocratic patriarchy, in which women were dominated by men, and the importance of women was determined by men based on family stability and their own needs. Obviously, all three types of women shared the same destiny and were restricted by traditional customs, society and men in order to further their lineage and fulfil their needs, but the women themselves remain unfulfilled.
References
ภาษาไทย
Kritaporn Manuratanawong, & Suree Choonharuangdej กฤตพร มานุรัตนวงศ์ และสุรีย์ ชุณหเรืองเดช. 2019. Kansưeksa priapthiap wannakam khamson sattri khong Chin rueang Nǚ Jiè, Nèi Xùn, Nǚ Lúnyǔ, Nǚ fàn Jié lù kap wannakam khamson sattri khong Thai nai laksanadiaokan การศึกษาเปรียบเทียบวรรณกรรมคำสอนสตรีของจีนเรื่อง Nǚ Jiè, Nèi Xùn, Nǚ Lúnyǔ, Nǚ fàn Jié lù กับวรรณกรรมคำสอนสตรีของไทยในลักษณะเดียวกัน [Comparative Study of Chinese Didactic Literature for Women: Nǚ Jiè, Nèi Xùn, Nǚ Lúnyǔ, Nǚ fàn Jié lù and Their Thai Equivalents]. Warasarn Chin witthaya วารสารจีนวิทยา [Journal of Sinology] 13: 148-184.
Naiyapat Athitpat นัยน์พัศ อธิษฐ์พัส. 2015. Khunkha khong sattri nai nawaniyai rueang “Than mai chan” khong Mo Yan คุณค่าของสตรีในนวนิยายเรื่อง “ทัณฑ์ไม้จันทน์” ของมั่วเหยียน [Chinese Women’s Value in the Novel “Sandalwood Death” by Mo Yan]. Warasarn Chin sueksa mahawitthayalai Kasetsart วารสารจีนศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร [Chinese Studies Journal Kasetsart University] 8(1): 171-195.
_____. 2018. “Khwam yonyaeng haeng seriphap nai nawaniyai rueang khwmfan nai hodaeng lae nawaniyai khong Mo Yan” ความย้อนแย้งแห่งเสรีภาพในนวนิยายเรื่อง ความฝันในหอแดง และนวนิยายของมั่วเหยียน [The paradox of freedom in the Dream of the Red Chamber and Mo Yan’s novels]. Doctoral dissertation, Chulalongkorn University.
Narongkan Rodsub ณรงค์กรรณ รอดทรัพย์. 2012. Pitathipatai: Phapsathon haeng kwam mai samoephak rawang chai ying nai sangkom Asia ปิตาธิปไตย: ภาพสะท้อนแห่งความไม่เสมอภาคระหว่างชายหญิงในสังคมเอเชีย [Patriarchy: The Reflection of the Inequality between Male and Female in Asian Society]. Warasarn wichakan mahawitthayalai Ratchapat Buriram วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ [Academic Journal of Humanities and Social Sciences Buriram Rajabhat University] 4(2): 30-46.
Puthep Prapagorn ภูเทพ ประภากร. 2021. Khwamfan nai hodaeng: Phapsathon sathanaphap lae botbat khong sattri Chin nai sangkhom sakdina ความฝันในหอแดง: ภาพสะท้อนสถานภาพและบทบาทของสตรีจีนในสังคมศักดินา [The Dream of the Red Chamber: The Status Reflection and the Role of Chinese Women in Feudal Society]. Warasarn wichai Ratchapat Krungkao วารสารวิจัยราชภัฏกรุงเก่า [ARU Research Journal] 8(1): 97-110.
Qiu, Sulin. ชิว, ซูหลุน. 2008. Naeokhit lak amata wannakhadi Chin khwamfan nai hodaeng แนวคิดหลักอมตะวรรณคดีจีน ความฝันในหอแดง [The Main Concept of Dream of the Red Chamber]. Warasarn Chin witthaya วารสารจีนวิทยา [Journal of Sinology] 2: 50-60.
Ratirat Kunjaetong, & Kanokporn Numtong รติรัตน์ กุญแจทอง และกนกพร นุ่มทอง. 2016. Tuean ying: Wannakhadi sorn satri thi praphan khuen phaitai watthanatham khongchue เตือนหญิง: วรรณกรรมสอนสตรีที่ประพันธ์ขึ้นภายใต้วัฒนธรรมขงจื๊อ [The Women's Admonitions: Female Didactic Literature under the Influence of Confucian Culture]. Warasarn Chin sueksa mahawitthayalai Kasetsart วารสารจีนศึกษามหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ [Chinese Studies Journal Kasetsart University] 8(1): 171-195.
Sayumporn Chanthasithiporn สยุมพร ฉันทสิทธิพร. 2018. Lak khwamsamphan ha prakan lae lak banthatthan sam mummong khong lak chariyatham kap kanraksa sathiaraphap khong sangkhom Chin หลักความสัมพันธ์ห้าประการและหลักบรรทัดฐานสาม มุมมองของหลักจริยธรรมกับการรักษาเสถียรภาพของสังคมจีน [The Five Relationships, The Three Mainstays, Viewpoint from Ethics and The Stability of Chinese Society]. Warasarn MJR sangkomsat paritat วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์ [Journal of MCU Social Science Review] 7(2): 247-261.
Thanat Suwattanamahat ธนัสถ์ สุวัฒนมหาตม์. 2012. Miao Yu: Nuengnai sipsong daruni haeng Jinling nai khwamkhit khong Cao Xueqin เมี่ยวอี้ว์: หนึ่งในสิบสองดรุณีแห่งจินหลิงในความคิดของเฉาเสวี่ยฉิน [Miaoyu: One of the Twelve Young Girls of Jinling in Cao Xueqin's mind]. In Het koet nai ratchawong Ching เหตุเกิดในราชวงศ์ชิง [The Incident Occurred in the Qing Dynasty], ed. Pakorn Limpanusorn, 158-194. Bangkok: Chuan An.
_____. 2017. Wang Xifeng: Dawrai nai sipsong daruni haeng Jinling หวังซีเฟิ่ง: ดาวร้ายในสิบสองดรุณีแห่งจินหลิง [Wang Xifeng: The Culprit of the Twelve Young Girls of Jinling]. In Dawrai nai prawattisat watthanatham Chin ดาวร้ายในประวัติศาสตร์วัฒนธรรมจีน [The Culprit in the History of Chinese Culture], ed. Pakorn Limpanusorn, 54-105. Bangkok: Chuan An.
ภาษาต่างประเทศ
Cao, L. 曹立波. 2017. Hongloumeng Shi'er Chai 红楼梦十二钗 [The Twelve Hairpins of a Dream of Red Mansions]. Beijing: Renmin Wenxue Press.
Cao, X., & Gao, E. 曹雪芹, & 高鹗. 2019. Hongloumeng红楼梦 [The Dream of the Red Chamber]. Changchun: Shidai wenyi Press.
Duan, J. 段丽江. 2019. Hongxue Yanjiu Lunbian红学研究论辩 [Debate on Redology Research]. Shenyang: Liaoning Renmin Press.
He, Y. 何莹. 2011. You Jiafu “Sichun” Xingxiang Yiyun kan Hongloumeng de Sixiang yu Yishu由贾府. “四春”形象意蕴看《红楼梦》的思想与艺术 [On the Thought and Art of Dream of Red Mansion from the Meaning of the Images of the Four Sisters of the Jias]. Changchun Shifan Daxue Xuebao 长春师范大学学报(人文社会科学版)[Journal of Changchun Normal University (Humanities and Social Sciences)] 30(2): 84-88.
Li, X. 李庆信.1997. Hongloumeng Xiangzheng Xingtailun《红楼梦》象征形态论 [Analysis of the Appearance of the Symbols that Appeared in Honglou Meng]. Hongloumeng Xuekan红楼梦学刊 [Journal of A Dream of Red Mansions] 4: 75-86.
Wang, Sh., & Li, Y. 王士超, & 李永田. 2003. Hongloumeng Shici Jianshang 红楼梦诗词鉴赏 [Appreciation of Poems of a Dream of Red Mansions]. Beijing: Beijing Press.
Zhang, Ch. 张琛. 2012. Hongloumeng zhong hua de xiangzheng yiyi he beiju yiwei《红楼梦》中花的象征意义和悲剧意味 [The Symbolic Meaning and Tragic Meaning of Flowers in A Dream of Red Mansions]. Cangzhou Shifan Xueyuan Xuebao 沧州师范学院学报 [Journal of Cangzhou Normal University] 28(2): 33-37.
Zhang, Y., & Jin, Sh. 张英, & 金舒年. 2008. Zhongguo Yuyan Wenhua Jiangjiu 中国语言文化讲究 [Lectures of Chinese Language and Culture]. Beijing: Beijing University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright and plagiarism
Authors are responsible for obtaining permission to use copyrighted materials from copyright owners. Authors are responsible for observing requisite copyright law when quoting or reproducing copyrighted materials. Quotations and reproductions of content from other published sources must be accompanied by a reference and all sources should be clearly listed in the references section. Quotations and reproductions of content from external sources without due attribution could be considered a severe infringement of academic conduct and may constitute a legal offence under the Copyright Act of B.E. 2537. Any legal ramifications arising from the infringement of copyright regulations would be the sole responsibility of the author(s).