The Development of Computer Learning Activities Based on the Concept of Constructivist Theory to Enhance the Creativity of Mathayomsuksa 1 students

Main Article Content

Srisuda Juntorn
Nopares Thammasarunyakun
Ontida Prasarn
Prakasit Anupapsanyakorn

Abstract

The purpose of this research were to: 1) create and find the efficiency of computer learning activities; Based on the concept of constructivist theory; 2) compare learning achievement before and after learning with a set of computer learning activities and 3) study the satisfaction of Mathayomsuksa 1 students towards learning by using computer learning activities based on the concept of constructivist theory to enhance creative skills.


          The research found that 1) computer learning activities based on the concept of constructivist theory to enhance the creativity of the students of Mathayomsuksa 1 students. The efficiency is 83.45/81.40, which is higher than the standard 80/80 set; 2) Mathayomsuksa 1 students learning with computer learning activities based on the concept of constructivist theory to enhance the creative skills of students grade 1 had an average score of post-graduate achievement higher than before learning at the .01 level which was in accordance with the assumptions set and 3) Mathayomsuksa 1 students were satisfied with learning by using computer learning activities based on the concept of constructivist theory to enhance creative skills. The results of the study were high ( gif.latex?\bar{X}= 4.15) 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Research Article

References

กาญจนา เกียรติประวัติ. (2524). นวัตกรรมทางการศึกษา. กรุงเทพมหานคร: ภาควิชาหลักสูตรและการสอน คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร.

ชัยยงค์พรหมวงศ์. (2556). การทดสอบประสิทธิภาพสื่อหรือชุดการสอน.วารสารศิลปากรศึกษาศาสตร์วิจัย. 5(1)

เบญจมาศ สุภาทอน. (2555). การพัฒนาชุดกิจกรรมศิลปะเพื่อพัฒนาทักษะความคิดสร้างสรรค์สำหรับนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 1. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต. ปทุมธานี: คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.

ปสุตา แก้วมณี. (2560). พัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้สื่อมัลติมีเดียบูรณาการร่วมกับเครือข่ายสังคมออนไลน์ เรื่อง นวัตกรรมและเทคโนโลยีทางการศึกษา. ภูเก็ต: คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏภูเก็ต.

ฟาริตา แสงเอี่ยม. (2556). การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ ปัญหาสิ่งแวดล้อม เพื่อส่งเสริมให้เกิด ความรู้ความเข้าใจ เจตคติ และทักษะความคิดสร้างสรรค์. วารสารมนุษยสังคมปริทัศน์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี. 16(1), 15-29.

สาวิตรี พิพิธกุล. (2558). การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ เรื่องการออกแบบการเรียนรู้แบบออนไลน์ สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี โปรแกรมวิชาคอมพิวเตอร์ศึกษา. นครราชสีมา: โปรแกรมคอมพิวเตอร์ศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา.

สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ. (2549). แนวทางการดำเนินงานปฏิรูปการเรียนการสอน ตามเจตนารมณ์กระทรวงศึกษาธิการ “2549 ปีแห่งการปฏิรูปการเรียน การสอน”. กรุงเทพมหานคร: สำนักวิชาการและมาตรฐาน.

ศิริพงษ์ พะยอมแย้ม. (2545). การเลือกและการใช้สื่อการเรียนการสอน. กรุงเทพมหานคร: โอ เอส สโตร์.

ศิริพร ทิพย์สิงห์. (2545). การพัฒนาชุดการเรียนการสอนเรื่อง “ชีวิตกับสิ่งแวดล้อม”โดยใช้ประโยชน์จากแหล่งประสบการณ์การเรียนรู้วิทยาศาสตร์บริเวณชุมชนวัดประดิษฐาราม กรุงเทพมหานคร. วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต. กรุงเทพมหานคร มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ

หทัยชนันบ์ กานต์การันยกุล. (2556). การพัฒนาชุดกิจกรรมการออกแบบทางศิลปะด้วยสมุดร่างภาพตามแนวคิดทฤษฎีคอนสตรัคติวิสซึม เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ในนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปมหาบัณฑิต. กรุงเทพมหานคร มหาวิทยาลัยศิลปากร

Martin, R. E. (1994). Teaching science for all children. Boston: A division of simon & Schuster.