JOURNAL OF LANGUAGE, RELIGION AND CULTURE https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku <p>วารสารสาร ภาษา ศาสนา และวัฒนธรรม เป็นวารสารวิชาการด้านมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ส่งเสริมและเผยแพร่การศึกษาค้นคว้าและวิจัยด้านมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ซึ่งเน้นเฉพาะประเด็นที่เกี่ยวข้องกับ ภาษา ศาสนา และวัฒธรรม และ 2) เพื่อเป็นสื่อกลางในการแลกเปลี่ยนความรู้และความคิดทางวิชาการรวมทั้งการเผยแพร่ผลงานวิชาการแก่นักวิจัย นักวิชาการ คณาจารย์ และนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษาทั้งชาวไทยและชาวต่างชาติ วารสารมีกำหนดออกปีละ 2 ฉบับ (ราย 6 เดือน) ตีพิมพ์ทั้งแบบรูปเล่มและแบบอิเล็กทรอนิกส์ที่เผยแพร่ผ่านระบบฐานข้อมูลวารสารอิเล็กทรอนิกส์กลางของประเทศไทย (Thai Journals Online - ThaiJO)</p> <p>บทความทุกเรื่องที่ตีพิมพ์เผยแพร่ได้นั้นจะต้องผ่านการพิจารณาคุณภาพใน 2 ขั้นตอน กล่าวคือ ขั้นตอนแรก เป็นการพิจารณาเบื้องต้นจากบรรณาธิการ หากได้รับความเห็นชอบจากบรรณาธิการแล้ว จะส่งไปพิจารณาในขั้นตอนที่สอง<strong><u>โดยผู้ทรงคุณวุฒิในสาขาวิชาที่เกี่ยวข้องจำนวน 3 ท่าน (ต่อ 1 บทความ)</u></strong> ทั้งนี้ ทางวารสารฯ จะเรียกเก็บค่าธรรมเนียมการตีพิมพ์จากผู้นิพนธ์บทความซึ่งไม่สามารถเรียกเงินค่าธรรมเนียมดังกล่าวคืนไม่ว่ากรณีใด ๆ</p> <p>บทความที่ส่งมารับการพิจารณาเพื่อตีพิมพ์ในวารสารภาษา ศาสนา และวัฒธรรม ต้องมีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ใน<strong><u>ด้านภาษา ภาษาศาสตร์ คติชนวิทยา วรรณกรรม ปรัชญา ศาสนา วัฒนธรรม และประเด็นอื่น ๆ ที่เกี่ยวข้อง</u></strong> <strong><u>โดยเปิดรับบทความวิจัย บทความวิชาการ และบทความปริทัศน์ รวมทั้งบทวิจารณ์หนังสือ </u></strong><strong><u>(book review)</u></strong> ทั้งภาษาไทยและภาษาอังกฤษ นอกจากนี้ บทความต้องไม่เคยตีพิมพ์หรืออยู่ระหว่างการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิเพื่อตีพิมพ์ในวารสารอื่น และผู้นิพนธ์บทความต้องปฏิบัติตามหลักเกณฑ์การเสนอบทความเพื่อขอรับการพิจารณาตีพิมพ์ในวารสารภาษา ศาสนา และวัฒนธรรม อย่างเคร่งครัด รวมทั้งระบบการอ้างอิงต้องเป็นไปตามหลักเกณฑ์ของวารสารฯ</p> <p> อนึ่ง ทัศนะและความคิดเห็นที่ปรากฏในบทความที่ตีพิมพ์ในวารสารภาษา ศาสนา และวัฒนธรรม ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้นิพนธ์บทความ ไม่ถือเป็นทัศนะและความรับผิดชอบของกองบรรณาธิการวารสารภาษา ศาสนา และวัฒนธรรม และคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น</p> en-US prapakae@kku.ac.th (ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. ประภาส แก้วเกตุพงษ์) amporu@kku.ac.th (นางสาวอัมพร รักหนองแซง) Sat, 28 Dec 2024 00:00:00 +0700 OJS 3.3.0.8 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Ghost/State/Capital: Animism in Thailand's Political Dimension https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/273121 <p>This article aims to study animism in the political dimension of Thailand. It looks at the relationship between ghosts, state and capital that harmonize and lead to the political behavior of people. Starting from the analysis of the path of ghost religion that has never disappeared from the Thai state. Which has been related to politics since the history of Nang Naga to the ordination of Naga Later, when Buddhism and Brahmanism came into influence Ghosts have adapted to merge with the new religion. Born into the Thai religion "Ghost - Brahman - Buddha". Ghosts have been used as a political tool in modern states. Whether it is a claim of righteousness with the Siam Thewathiraj of the ruling class or counterattack with pins from the People's Party of the masses fighting for democracy The article also focuses on the unquestioned faith that led to the behaviors that helped bolster the power of the ruling class in an era when capital and ghosts existed. Finally, with the philosophy of ghost stories to examine the idea that although the definition of the sanctity of ghosts is a contest of powers and ideologies, ghost stories are still very important to study. Because ghosts are what drive everything in a royal capitalist society. And it was never free from politics.</p> Jittima Chamasont, Chaiwat Meesanthan Copyright (c) 2024 JOURNAL OF LANGUAGE, RELIGION AND CULTURE https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/273121 Tue, 31 Dec 2024 00:00:00 +0700 Ecological literature appearing in the isan version of mahachat https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/276423 <p>This research article The objective is to study the methods of ecological thinking in the Great Nation. Isan local expressions By means of conducting research to select a specific target group by studying the texts of printed media documents, such as the book Mahachat Phra Isan Isan. National Library Edition, Fine Arts Department, published by Chaloem Phrakiat Publishing House. His Majesty King Bhumibol Adulyadej the Great during his auspicious coronation in the reign of King Bhumibol Adulyadej in 1988 was used as data for the descriptive-analytical study.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; The results of the study found that: 1. The way of thinking with the ecological universe view consists of relationships between humans and humans. The relationship between man and heaven and the relationship between humans and hell. 2. Ways of thinking with ecological beliefs, consisting of beliefs about karma. Beliefs about samsara Beliefs about giving alms and beliefs about abundance symbols. 3. Ways of thinking about ecological nature, consisting of physical nature. biological nature.</p> Khanitta Sritaion, Suphansa Srisaeng, Chanyuth Sonjan Copyright (c) 2024 JOURNAL OF LANGUAGE, RELIGION AND CULTURE https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/276423 Tue, 31 Dec 2024 00:00:00 +0700 The Study of Figures of Speech in the Chinese Novel “Red Rose and White Rose” https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/277595 <p>This article aimed to study figures of speech in the Chinese novel “Red Rose and White Rose”. This novel was a modern Chinese literature written by Zhang Ailing. The study methodology is to collect data from the Chinese novel “Red Rose and White Rose” and the study was analyzed using Duangjai Thaiauboon’s framework, that divided figures of speech into fourteen types. After that write the results in descriptive analytics.</p> <p> The study found that figures of speech in the Chinese novel “Red Rose and White Rose” were categorized into seven types. (1) The simile was a figure of speech in which two things are compared in a way that indicates that a comparison is being made. (2) The metaphor was a comparison to reveal more detail and dominant features. (3) Hyperbole was a purposeful exaggeration. (4) An oxymoron was a combination of contradictory or incongruous words. (5) Onomatopoeia was a sound created by a living being, a non-living object. (6) A rhetorical question was a question that makes a point instead of seeking an answer. and (7) Analogy was a comparison by using proverbs and idioms.</p> Apinya Chomphichit Copyright (c) 2024 JOURNAL OF LANGUAGE, RELIGION AND CULTURE https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/277595 Tue, 31 Dec 2024 00:00:00 +0700 Translation Strategies used in the Literary Translation from Thai to Chinese: A Case Study of Translation of the short story “In the World of Praew” (Lok khong Praew) https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/274882 <p>This research applied translation principles and theory toward examining the Chinese translation of a Thai literary text, particularly by reviewing the translator’s lexical choices as well as their renditions of the messages in the text. Translation of the short story “In the World of Praew” (<em>Lok khong Praew</em>), by Sirima Apijarin, was used as a case study. The following features of the translation were found to reflect the translation process: 1) meaning of the source and target texts was entirely equivalent; 2) word choice in the target text was contingent on the surrounding text; 3) word choice was contingent on the context; 4) word form in the target text was modified to be consistent with sentence-level grammar in the target language; 5) sentence structure and grammar were modified according to language patterns in the target text; 6) the text was expanded in order to support understanding among readers; 7) the text was condensed in order to reduce redundancy; 8) more concise language was used in order to shorten the target text while retaining the original meaning from the source text; and 9) sentences were reorganized in order to render the full meaning of the text while adhering to target language structures.</p> Onanong Insaard Copyright (c) 2024 JOURNAL OF LANGUAGE, RELIGION AND CULTURE https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/274882 Tue, 31 Dec 2024 00:00:00 +0700 Metaphors of Women In the Creation myths of the Tai-Zhuang people https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/275442 <p>The research (study) of metaphors of women in the creation myths of the Thai and Zhuang nationality is a qualitative research, which aimed at studying the female(women) metaphors in the creation myths of the Thai and Zhuang nationality, and analyzing the the female(women) metaphors in mythological stories on Ecofeminism.The research object is 12 creation myths, including 1 creation myth of the Thai Yuan ethnic group in northern Thailand, 2 creation myths of the Thai ethnic group in northeastern Thailand, 1 creation myth of the Thai ethnic group in the Lao People's Democratic Republic, 1 creation myth of the Thai ethnic group in Myanmar, 1 creation myth of the Dai ethnic group in Xishuangbanna, Yunnan Province, China, and 6 creation myths of the Zhuang ethnic group.</p> <p>The research on female metaphors has found that Thai female creation myths metaphorically refer to women as animals, mountains, land, gods, earth elements (Buddha), water, and light, totaling 7 metaphors. The creation myths of Zhuang women metaphorically refer to women as six metaphors: red flowers, carambola, gods, earth and earth, moonlight, and caves. The female metaphor in the creation myth of the Thai ethnic group from the perspective of ecofeminism reflects the close connection between women and nature, as well as the social changes in which women's status is lower than men, they are in a subordinate position, and gender equality. It shapes the image of Thai women as women and mothers---who are tolerant, selfless, brave, and intelligent. The female metaphor in the creation myth of the Zhuang ethnic group from the perspective of ecofeminism reflects the harmonious unity between Zhuang women and nature. Humans can coexist peacefully with nature, reflecting the social changes of Zhuang women's high status, subordination to men, and gender equality. It shapes the image of Zhuang women as kind, selfless, brave, intelligent, hardworking, and gentle women and mothers.</p> Lipeng He, Thepporn Mungthanee Copyright (c) 2024 JOURNAL OF LANGUAGE, RELIGION AND CULTURE https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/275442 Tue, 31 Dec 2024 00:00:00 +0700 Components and Structures of Thai Food Naming and Cultural Identity of Thai-Chinese Hakka People in Betong District, Yala Province https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/279024 <p>This research aimed 1) to study components and structures of Thai food naming for Hakka Chinese food in Thai among Thais of Hakka Chinese descent in Betong District, Yala Province, and 2) to synthesize the cultural identity of food of Thai-Hakka descent in Betong District, Yala Province. The qualitative research method was used in this study in analyzing data in terms of content analysis used in focus group discussions and in-depth interviews.This research was conducted in the main study area of 2 villages, namely Village No. 1, Ban Jaropatai, and Village No. 2, Ban Nam Ron in Tanoh Maeroh Subdistrict, Betong District, Yala Province. The data was collected from the main population of 20 people selected from two main sample groups: 1) a group of representatives of network partners, and 2) a group of representatives of Thai Chinese Hakka people.</p> Masvinee Saleh, Woranat Saesen, Athitaya Somlok, Kritsadee Phuangrod, Suphawini Kitiwinit Copyright (c) 2024 JOURNAL OF LANGUAGE, RELIGION AND CULTURE https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://so03.tci-thaijo.org/index.php/gshskku/article/view/279024 Tue, 31 Dec 2024 00:00:00 +0700